بی‌حجابی مجوز برای نگاه به نامحرم نیست/ تبیین دلایل بی‌حجابی
کد خبر: 3324078
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
حجت‌الاسلام رفیعی:

بی‌حجابی مجوز برای نگاه به نامحرم نیست/ تبیین دلایل بی‌حجابی

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با برشمردن دلایل بی‌حجابی در جامعه گفت: بی‌حجابی مجوز برای نگاه به نامحرم نیست و بر مرد و زن مسلمان همانند نماز فرض است که از آن اجتناب کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز 15 تیر در جلسه تفسیر در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به آیات مربوط به حفظ چشم و حجاب در سوره نور گفت: «غض» به معنای فروانداختن چشم و نگاه و کوتاه کردن آن است زیرا نقطه شروع گناه جنسی، چشم و نگاه است و هیچ چیزی به اندازه نگاه به نامحرم انسان را به سقوط نمی‌کشاند.

وی اظهار کرد: حفظ نگاه تنها مخصوص مردان نیست و زنان نیز باید نگاه خود را از نامحرم بردارند تا موجب تحریک نشود البته نگاه به ظاهر زن به مرد چیزی نیست اما نباید امتداد نگاه باشد.

رفیعی با اشاره به سخن برخی مردان که می‌گویند بدحجابی و بی حجابی زنان باعث نگاه می‌شود تاکید کرد: فرض کنیم در محلی هستیم که همه بی حجاب‌اند ما باید به وظیفه خود عمل کنیم که وظیفه ما برداشتن نگاه از نامحرم است و کم پوشش و بی حجابی مجوزی برای نگاه کردن به نامحرم نیست و این مسئله برای فامیل و غیرفامیل هم تفاوتی ندارد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه برخی به راحتی حجاب را زیرسؤال می‌برند تصریح کرد: در آیه شریفه به صراحت آمده که زینت‌های خود را آشکار نکنید و روسری‌های بلند را بر روی گریبان خود بکشید زیرا حجاب عامل امنیت زن و حفظ خانواده است و اسلام با این کار خواسته زنان را تکریم کند.

وی افزود: حجاب موضوعی فطری است و ربطی به مذهب هم ندارد ولی ما که مسلمان هستیم نباید خو را دنیای مسیحیت مقایسه کنیم. حجاب قبل از عیسی(ع) بوده و مجسمه حضرت مریم(س) هم با حجاب است اگرچه امروز مسیحیان به آن معتقد نیستند ولی ما مسلمانیم و حجاب مانند نماز واجب است.

رفیعی به علل بدحجابی و شیوع آن اشاره کرد و گفت: اولین دلیل عدم برخورد نظام و دولت‌های بعد از انقلاب است. حجاب موضوع دسته چندمی است و روسای جمهور و وزرای ارشاد در طول این سالها گاهی بی حجابی را از دایره منکر بیرون می‌کنند و سخنی در دفاع از آن نمی‌گویند.

وی اظهار کرد: می‌گویند اگر سخت بگیریم رای نمی‌دهند، ندهند رایی که به قیمت بی دینی و ترویج بی حجابی باشد به درد نمی‌خورد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: بی تفاوتی مردم عامل دیگر است، سومین عامل عادی شدن گناه است و کلاس شده و گاهی ارزش تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: تولید پوشاک نامناسب از دیگر عوامل است و باید مراکزی الگوهای زیبا در این زمینه ارایه دهند و در کتب درسی و آموزش و پرورش ترویج شود.

رفیعی بیان کرد: وجود شبکه‌های ماهواره‌ای فراوان و تبلیغ علیه حجاب از دیگر عوامل است همچنین عدم نظارت بر جشن‌ها و برنامه‌های شاد در کشور از دیگر دلایل بی حجابی و بدحجابی است و مع الاسف جشن فارغ التحصیلی در دانشگاه به صورت مختلط و با وضع نامناسب گرفته می‌شود و کنترلی هم بر آن نیست.

وی با تاکید بر اینکه با بدحجابی با بگیر و ببند و افراط و خشونت نمی‌توان برخورد کرد گفت: حجاب باید به طرز صحیحی تبلیغ شود و افراد متخصصی در این زمینه تربیت شوند. یک عده نیروهای مذهبی حوزه و دانشگاه مسئول گسترش این موضوع باشند کسانی که به فقه و روش امر به معروف آشنا هستند.

captcha