حضور غرفه مرکز فرهنگ و معارف قرآن با ۱۲ اثر جدید در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3326039
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
قنبری مطرح کرد؛

حضور غرفه مرکز فرهنگ و معارف قرآن با ۱۲ اثر جدید در نمایشگاه قرآن

گروه ادب: به گفته مسئول غرفه مرکز فرهنگ و معارف قرآن، این مرکز با ۱۲ اثر جدید راهی نمایشگاه بیست‌وسوم شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر قنبری، مسئول غرفه مرکز فرهنگ و معارف قرآن بخش حوزوی بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با فعالیت‌های این غرفه گفت: مرکز فرهنگ و معارف قرآن از مراکز وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که از زیر مجموعه‌های معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی محسوب می‌شود.
وی افزود: این مرکز از بزرگ‌ترین مراکز قرآن‌پژوهی کشور است که کارهای قرآنی دفتر سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده‌ دارد که از دومین دوره نمایشگاه قرآن حضور داشته و حضورش تاکنون ادامه دارد.
قنبری با بیان اینکه مرکز فرهنگ و معارف قرآن عمدتاً کارهای زیربنایی و مرجع را برای محققان قرآن‌پژوه انجام می‌دهد، گفت: از کارهای این مرکز می‌توان به فرهنگ قرآن اشاره کرد که بزرگ‌ترین و بی‌نظیرترین فرهنگ‌نامه موضوعی قرآن است که در 33 جلد چاپ شده و مورد استقبال محققان قرآن‌پژوه واقع شده است.
وی افزود: در این فرهنگ‌نامه سه هزار موضوع قرآنی شناسایی شده که در چند کتاب دیگر به کار رفته است از جمله فرهنگ قرآن که ذیل هر موضوع همه آیات مربوط به آن به صورت دسته‌بندی شده، فیش‌برداری شده و نمایه‌زده شده قابل دسترسی است.
قنبری اظهار کرد: کار دیگری که انجام شده دایرةالمعارف قرآن است که بر این اساس سه هزار موضوع کار شده که تاکنون 13 جلد آن به چاپ رسیده و پیش‌بینی می‌شود به 30 جلد برسد.
وی تصریح کرد: تفاوت دایرةالمعارف با فرهنگ قرآن در این است که در فرهنگ قرآن ذیل موضوع انتخابی آیات مربوط درج شده است اما در دایرةالمعارف ذیل موضوع انتخابی مقاله‌ای جامع و کامل با استفاده از منابع قرآنی و غیر قرآنی مرتبط با موضوع در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.
یکی دیگر از کارهای مرکز فرهنگ و معارف قرآن فرهنگ موضوعی تفاسیر است که قنبری در این رابطه گفت: این اثر بر اساس 20 دوره تفاسیر اهل تسنن و شیعه گردآوری شده است و ذیل هر موضوع بر اساس این بیست دوره تفسیر، آدرس‌هایی داده شده است.
وی در مورد تفسیر راهنما، دیگر محصول دفتر فرهنگ و معارف قرآنی گفت: این تفسیر که برگرفته از برداشت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است، تفسیری ترتیبی است که تمام برداشت‌هایش از آیات قرآن ارائه شده است.
قنبری عنوان کرد: تفاوت فرهنگ قرآن و تفسیر راهنما این است که در تفسیر راهنما ذیل هر آیه موضوعات ذکر شده، اما در فرهنگ قرآن ذیل هر موضوع آیات مرتبط را ملاحظه می‌کنند.
وی به آثار دیجیتالی مرکز فرهنگ و معارف قرآنی اشاره کرد و گفت: حداقل 90 درصد همه آثاری که در غرفه وجود دارد به صورت نرم‌افزار ارائه شده است.
قنبری تصریح کرد: می‌توان گفت اولین مرکزی که کار قرآنی رایانه‌ای که به صورت محتوایی و موضوعی ارائه کرده، مرکز فرهنگ و معارف قرآن است که در سال 72 برنامه تبیان 3 را بر اساس برداشت‌های خالص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از آیات قرآن عرضه کرده است.
وی ادامه داد: اکثر آثار مرکز فرهنگ و معارف قرآنی به صورت دیجیتالی به صورت نرم‌افزاری با عنوان «شجره طوبی» در مرکز تحقیقات کامپیوتری نور ارائه شده است؛ همچنین آثار مرکز در سایت معارف قرآن به صورت دانلود آزاد ارائه می‌شود.
قنبری همچنین اظهار کرد: کار مشترکی نیز با مرکز تحقیقات کامپیوتری نور با موضوع فرهنگ موضوعی تفاسیر انجام دادیم؛ در این کار متن بیست دوره تفسیر تهیه و با برنامه نرم‌افزازی صراط ادغام شد و تبدیل به برنامه جامع خوبی با متن کامل این 20 دوره تفسیر به نام فرهنگ موضوعی تفاسیر شد.
وی در مورد دیگر آثار جدید غرفه مرکز فرهنگ و معارف قرآنی گفت: در این دوره از نمایشگاه قرآن با 12 اثر جدید حاضر شدیم که از جمله آنها می‌توان به جلد 12 و 13 فرهنگ دایرةالمعارف قرآن، آیات الاحکام و جلد هشتم تفسیر آموزشی برای حوزه‌ها اشاره کرد.

captcha