توسعه طب اسلامی و سنتی از مهمترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 3339010
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۹
آریایی نژاد:

توسعه طب اسلامی و سنتی از مهمترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است

گروه سلامت: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یکی از اصول اقتصاد مقاومتی را توجه به داخل خواند و گفت: در حوزه سلامت این امر در توسعه طب اسلامی و سنتی تحقق می‌یابد.

احمد آریایی‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب را تکیه به درون عنوان و اظهار کرد: اگر بخواهیم در پزشکی و سلامت نیز بر داخل کشور تکیه داشته باشیم باید بسترهای لازم را برای توسعه و تحقیق در رابطه با طب اسلامی، طب سنتی و داروهای گیاهی فراهم کنیم.

وی افزود: این موضوع از انتقاداتی است که از سوی ما به مسئولان و مدیران حوزه سلامت وارد می‌شود که زمینه را برای توسعه آن فراهم نمی‌کنند؛ یکی از این موارد عدم پوشش بیمه‌ای داروهای گیاهی است، این داروها در حالیکه در داروخانه‌ها موجود بوده و به فروش می‌روند، بدون هیچگونه تعرفه بیمه‌ای و به صورت آزاد و با نرخ بالایی به دست مردم می‌‌رسد این مسئله می‌تواند چالش عمده‌ای در بحث توسعه طب سنتی و ارائه خدمات آن به مردم باشد.

نقطه ضعف طرح تحول سلامت

آریایی نژاد با انتقاد از تقدم درمان بر پیشگیری در طرح تحول سلامت تأکید کرد: یکی از اصول اولیه طب‌اسلامی و طب سنتی پیشگیری است اما متأسفانه تنها بر درمان توجه می‌شود و عمده هزینه‌ها و بودجه‌ها نیز در این راه هزینه می‌شود این مسئله یکی از نقاط ضعفی است که در طرح تحول سلامت نیز وجود دارد.

ارائه گزارش معاونت طب سنتی در خصوص موانع و مشکلات به کمیسیون بهداشت و درمان
این نماینده مجلس اظهار کرد: ما از معاونت طب سنتی وزارت بهداشت خواسته‌ایم که بیاییند مشکلات خود را در این زمینه مطرح کنند، موانع کار خود را گفته و اینکه ما بتوانیم به آنها کمک کنیم تا هر چه زودتر بسترهای مورد اشاره در سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری برای تحقیق، توسعه و آموزش طب اسلامی و سنتی فراهم شود.

وی بیان کرد: مطمئنا یکی از مشکلات عمده پیش روی آنان موضوع بودجه است بی شک این بودجه برای یک معاونت در وزارت بهداشت ناکافی است باید آن را مدیریت کرده و به صورت متناسب آن بین معاونت‌ها و ادارات مختلف وزارت اختصاص داده شود.

نقد به طرح تحول سلامت سیاسی نیست
آریایی‌نژاد در ادامه به موضوع مخالفت برخی نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با طرح تحول سلامت پرداخت و اظهار کرد: در این رابطه ما نگرانی‌های زیادی داریم این نگرانی اصلا سیاسی نیست، نقد نمایندگان مجلس که دو نفر از آنها پیش از این وزرای بهداشت بوده‌اند کاملا نقدی کارشناسی و مربوط به برخی بندهای طرح و نحوه اجرای آن است.

اولویت درمان بر پیشگیری بودجه تحقیقات را کم می‌کند/ عدم نظارت دقیق بر هزینه‌کردها
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده طرح تحول سلامت که بحث تقدم درمان به پیشگیری است که به آن اشاره شد سلامت فقط درمان نیست این موضوع هزینه بر بوده وزارت بهداشت مجبور است از بودجه‌های تحقیقاتی کاسته در حوزه درمان آن را به کار برد همین جاست که پیشگیری اهمیت پیدا می‌کند وقتی بتوان تمرکز را روی پیشگیری گذاشت مطمئناً نیاز به درمان کمتر شده و از هزینه ها کاسته می‌شود اما در طرح تحول سلامت چنین چیزی وجود ندارد مطمئنا این مسأله طرح را به بن بست می‌کشاند.

وی یادآور شد: عدم توجه به نظام ارجاع و بیمه‌ها همچنین عدم رعایت برنامه پنج ساله سوم در موضوع پزشک خانواده و اشتغال پزشکان و عدم نظارت دقیق بر هزینه کردها از دیگر نگرانی‌ها ما در رابطه با این طرح است که وزیر بهداشت و دیگر مسئولان این وزراتخانه در کمیسیون‌های تخصصی این نواقص را رفع کنند.

captcha