حوزه برجام را مطالعه و نظر خود را اعلام کند
کد خبر: 3358610
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی:

حوزه برجام را مطالعه و نظر خود را اعلام کند

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام تاکید کرد: حوزه نیز باید برجام را مطالعه و نظر خود را اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله‎‌العظمی حسین نوری همدانی، امروز 15 شهریور آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در مدرسه علمیه فیضیه قم گفت: انقلاب از حوزه علمیه برخاسته و تمامی تحولات فرزند حوزه است.

وی افزود: امروز هم حوزه علمیه باید نگاه ویژه‌ای به مسائل سیاسی و بین‌المللی داشته باشند و باید گروه‌ها و نهادهایی در حوزه علمیه وجود داشته باشند که برجام را مطالعه کرده و مراقب باشند تا کلاهی بر سر کشور نرود.
این مرجع تقلید بیان کرد: حوزه‌های علمیه سابقه بسیاری زیادی دارند و پس از ائمه اطهار کرسی درس و بحث مدافعان مکتب و شریعت اسلام و اهل بیت(ع) با حضور بزرگانی چون شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی و سید رضی و... در بغداد، نجف و اصفهان و قم و... توسعه یافته است.
وی افزود: سابقه حوزه علمیه بغداد و سپس نجف به بیش از هزار سال می‎رسد و در این حوزه‎ها بسیاری از بزرگان و مولفان و محققان و مبلغان شریعت تحصیل کردند و عالم را با نور اهل بیت(ع) و قرآن آشنا کردند.
این مرجع تقلید اظهارکرد: پس از شکل‌گیری حوزه علمیه قم به دست آیت‎الله عبدالکریم حائری کرسی درس و بحث اصلی در جهان تشیع از نجف به قم آمد البته این اتفاق به یک باره رخ نداد و حضور بزرگانی چون آیت‎الله بروجردی و امام در این زمینه نقش محوری را ایفا کرد.
وی گفت: شهر قم شهر اهل بیت(ع) و علم بوده و هست و روزگاری 40هزار محدث در شهر قم مشغول به تعلیم و تعلم علوم دینی و الهی بودند؛ به همین دلیل است که باید قدردان این علما و بزرگان باشیم.
این مرجع تقلید بیان کرد: احادیث بسیاری از اهل بیت(ع) ما روایت شده است که قم را نشانه توسعه علوم اهل بیت(ع) و پرچمدار علم و معرفت اهل بیت(ع) معرفی کرده‎اند و در این احادیث آمده است که روزی خواهد آمد که همه جهان صدای اسلام را از حوزه علمیه قم می‌شنوند.
بهترین شغل عالم

آیت‎الله‏ العظمی نوری همدانی بیان کرد: طلبگی بهترین شغل عالم است و به همه ما باید قدردان این نعمت بزرگ باشیم؛ یکی از بزرگترین شکرهایی که باید به درگاه خدا کنیم این است که نعمت شغل‌ طلبگی به ما داده است و قطعا در این راه چیزی که عامل مهم توفیق است، توکل، اخلاص، عمل، پشتکار و اخلاق است.
وی گفت: همه طلاب باید بدانند که راه طلبگی محتاج همت بلند، کوشش و اراده جدی است و از جمله لوازم اصلی برای یک طلبه پرهیز از سستی و تنبلی و داشتن نظم و برنامه است.
این مرجع تقلید گفت: از جمله مسایلی که باید در خصوص کار طلبگی عنوان کرد این است که تمامی طلاب و فضلا باید اهل قلم و نویسنده باشند، همچنین با توجه به توصیه‌های علمای بزرگ شیعه، طلبه‌ای بدون تهجد و سحرخیزی نمی‌تواند به عروج الهی برسد.
تحول در حوزه

وی با ذکر این مطلب که‌ امام خمینی(ره) حوزه را فرهنگ و سیاست متحول کرد، اظهار کرد: علمای پیش از امام نیز معتقد به ولایت فقیه بودند اما بنیانگذارانقلاب اسلامی تنها کسی بود که توانست پرچم دین را به اهتزاز درآورد و حوزه را متحول کند.
این مرجع تقلید با اشاره به سفرش به کشور آذربایجان گفت: نباید از یاد برد که این کشور و کشورهای اطراف قسمتی از ایران بوده و فرهنگ نزدیکی به ایران داشته است اما امروز نوشتار رسمی آنان هم به لاتین تغییر کرده است.
عشق به مرجعیت در کشور آذربایجان

وی عنوان کرد: با اینکه مردم این کشور هفتاد سال زیر نظر حکومت مارکسیستی بودند و اما به سبب تحول عظیم اسلامی که از سوی جمهوری اسلامی ایران صادر شد و چهره استکبار را شناساند، استقبال بی نظیری از مرجعیت داشتند، به شکلی که در روزهای دیدار چندین هزار نفر در این مراسم حاضر می‎شدند و بنده ساعت‎ها پس از مراسم برای مصافحه با آنها می‎ایستادم زیرا آنها هنوز هم عاشق مرجعیت و تشیع و دیانت هستند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام و با بیان این که حوزه نیز باید برجام را مطالعه کند و نظر خود را اعلام نماید گفت: حوزه باید بیش از این در امور سیاسی کشور ورود کند و از مسائل روز جهان آگاهی داشته باشد.

captcha