امام خمینی(ره) بزرگترین حامی وقف در کشور بودند/ اجاره ۱۴ رقبه به قیمت ۱۵۰ هزار تومان
کد خبر: 3460072
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
محمدی عنوان کرد:

امام خمینی(ره) بزرگترین حامی وقف در کشور بودند/ اجاره ۱۴ رقبه به قیمت ۱۵۰ هزار تومان

گروه جامعه: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در هفتمین همایش وقف و رسانه امام خمینی(ره)را بزرگ‌ترین حامی وقف در کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور در هفتمین همایش وقف و رسانه اظهار کرد: وقف حکمی الهی است که توسط پیامبر اسلام نیز تایید شده اما عموما در کشورهای اسلامی دولت‌های ضد دین، قرآن و اهل بیت(ع) بودند که در هنگام رسیدن به قدرت در صدد تخریب وقف به عنوان پشتوانه اسلام برآمدند.

امام خمینی(ره) بزرگترین حامی وقف در کشور بودند

وی سه دوره حکومت نادرشاه، رضاخان و اصلاحات ارزی را از مهم‌ترین زمان‌هایی دانست که منجر به نابودی موقوفات شد و گفت: امام خمینی(ره) بزرگترین حامی وقف در کشور بودند. به طوری که در اردیبهشت ماه سال 58 در حالی که تنها 70 روز از پیروزی انقلاب گذشته بود و هنوز قانون اساسی نوشته نشده بود امام خمینی(ره) فرمودند موقوفات باید به حالت وقفیت باقی بماند و به وقف عمل شود. مقام معظم رهبری نیز ادامه دهند راه ایشان شدند و بر ضرورت احیاء موقوفات همواره تاکید داشته‌اند به نحوی که در استفتائات خود به 800 سوال در زمینه وقف پاسخ داده‌اند.

امروز گرایش به خیریه بیشتر از وقف است

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه شاهان ظالم وقف را در نظر مردم تلخ معرفی کردند و هنوز نیز رسوباتی از این تلخی در ذهن مردم بر جایی مانده است، گفت: امروز گرایش به خیریه بیشتر از وقف است در حالی که خواستگاه خیریه در غرب اما وقف از ادیان الهی نشات می‌گیرد. وقف قابل تغییر از شرایطی که واقف تعیین کرده نیست اما ورثه می‌توانند در امور خیریه دخالت داشته باشد.

وی خواستار معرفی وقف به همان شکل زیبایی که در ذات آن نهفته است شد و گفت: تهران بیش از 30 بیمارستان موقوفه دارد، اما دریغ از یک جمله تبلیغی که بیانگر وقف بودن آن باشد از دیگر خواسته‌های محمدی از رسانه‌ها آموزش مطالب مرتبط با وقف به صورت متقن و به زبان ساده و مردمی بود. وی همچنین خواست از بیان مسائلی که حواشی به دنبال دارد خودداری شود.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه مردم آماده پذیرش حقیقت هستند اما نیاز به اطلاعات دارند، اظهار کرد: رسانه می‌تواند در این زمینه ماهیت و احکام وقف به صورت متقن و محکم اما با بیان زیبا و شیوا برای مردم بیان کند.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه وقف تابع مقررات و منافع ملت و دولت‌ها نیست که قابل تبدیل و تغییر باشد، تصریح کرد: مردم باید برای وقف کردن از خاطری آسوده برخوردار باشند و در این راستا رسانه می‌تواند کمک شایانی داشته باشند.

آماده ارائه گزارش‌های مستند هستیم

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: برخی از روی غرض و برخی از روی ساده لوحی و بعضی دیگر نیز به خاطر اشتباهات ما هنوز به وقف با نگاه بد می‌نگرند در این راستا آمار دقیق موقوفات استان‌ها برآورد شده و آماده ارائه گزارش‌های مستند هستیم.

بررسی‌های انجام شده از موقوفات کشور باعث به خطر افتادن منافع برخی افراد و مجموعه‌ها شده است

وی با تاکید بر اینکه بررسی‌های انجام شده از موقوفات کشور باعث به خطر افتادن منافع برخی افراد و مجموعه‌ها شده است، گفت: سال گذشته در بازار تهران فردی را شناسایی کردیم که برای دو مغازه دویست متری موقوفه فقط سالی 15 هزار تومان اجاره می‌داد. همچنین فرد دیگری چهارده رقبه به مبلغ 150 هزار تومان اجاره کرده بود و به مبلغ 12 میلیون تومان به سایر افراد اجاره می‌داد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با پذیرش اینکه شاید این سازمان در برخی موارد دچار مشکل در عملکرد بوده باشد، گفت: اگر رسانه نقد خود را به صورت سازنده و با نیت بهسازی بیان کند همواره پذیرای آن هستیم.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در زمینه احیاء وقف جمعی اشاره و عنوان کرد: در این راستا اوراق وقف ایجاد و ساخت بیمارستان سرطان در دستور کار قرار گرفت.

25 درصد امکانات درمانی کشور موقوفه است

وی 25 درصد امکانات درمانی کشور را موقوفه دانست و گفت: دو هزار و 700 موقوفه برای حوزه‌های علمیه داریم که تنها دو درصد موقوفات کشور را شامل می‌شود.

محمدی به بیان حوزه‌های نیازمند عواید وقف پرداخت و اظهار کرد: به ترتیب حمایت از فعالیت‌های قرآنی، ازدواج، اشتغال، حوزه علمیه، رسانه، بهداشت، محیط زیست، علم و پژوهش، حمایت از نخبگان، نیازمندان و فقرا و جهاد فی سبیل الله نیازمند وقف‌های جدید هستند.

captcha