احتمال برگزاری نشست‌های ارتباط هنر با کلام وحی در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3502434
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸

احتمال برگزاری نشست‌های ارتباط هنر با کلام وحی در نمایشگاه قرآن

گروه هنر: در صورت موافقت مسئولان برگزارکننده نمایشگاه قرآن و رأی مساعد چهره‌های نام‌آشنای هنری، در بخش هنری بیست و چهارمین دوره این رویداد،‌ نشست‌های تخصصی ارتباط هنر با قرآن و استفاده مؤثر از آن برای ترویج فرهنگ قرآنی برگزار خواهد شد.

اصغر امیرنیا، مسئول کمیته هنری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: امسال نیز در بخش هنری به شکلی فراگیر و مؤثر حضور طیف‌های گوناگونی از جامعه هنری را که به تولید و ارائه اثار هنری در زمینه‌های گوناگون و با محور قرار دادن قرآن مبادرت ورزیده‌اند خواهیم داشت.

وی گفت: صنایع دستی، آثار گنجینه‌ای و موزه‌ای از جمله مواردی است که در فضای نگارخانه‌ای این بخش از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در معرض دید علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت، ضمن آنکه در بخش صنایع دستی، کارگاه خلق آثار صنایع دستی با استفاده از مواد و شیوه‌های گوناگون هنری به شکل زنده برپا خواهد شد.

امیرنیا تصریح کرد: در بخش هنرهای نمایشی بازدیدکنندگان می‌توانند شاهد اجرای آثار نمایشی قرآنی در قالب‌های نقالی، پرده‌خوانی، شبیه‌خوانی و تعزیه و اجرای تئاتر خیابانی باشند که جزئیات این برنامه و محتوای موضوعی اجراهای این بخش به عهده دوستان کارشناس گذاشته شده است.

مسئول کمیته هنری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ادامه گفت: آثار تجسمی در تمامی رشته‌های این عرصه هنری که سهم ویژه‌ای در ترویج هنر فاخر قرآنی دارند توسط هیئتی از کارشناسان ارزیاب مورد بررسی قرار گرفته و منتخبی از آنها در فضای نگارخانه‌ای این بخش از نمایشگاه قرآن در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. ضمن آنکه در این بخش تأکید زیادی بر به نمایش گذاشتن آثار حجمی که تداعی‌گر مفاهیم و موضوعات قرآنی هستند داشتیم و البته کارگاه‌هایی نیز در حاشیه آن که هنرمندان مشغول به کار و خلق آثار حجمی هستند دایر خواهد شد.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوعی که همچنان در حال پیگیری آن هستیم و در صورت موافقت مسئولان برگزاری نمایشگاه و البته رأی مساعد کارشناسان فرهنگی و هنری آن را نیز در جدول برنامه‌های بخش هنری نمایشگاه قرآن خواهیم داشت، برگزاری نشست‌های تخصصی هنر است که در آن از حضور نخبگان و چهره‌های نام‌آشنای هنری در همه رشته‌ها و زمینه‌ها دعوت خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: این نشست‌های تخصصی در صورت برگزاری به ارتباط سینما و هنرهای نمایشی با قرآن، هنرهای تجسمی با قرآن، صنایع دستی با قرآن و ... اختصاص دارد و پیرامون این مسائل که چگونه می‌شود با استفاده از ظرفیت‌‎های موجود در هر یک از این هنرها به توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی پرداخت بحث و بررسی صورت خواهد گرفت.

امیرنیا در پایان افزود: حتی اگر موفق به برگزاری این نشست‌های تخصصی نشویم هم درصدد هستیم تا در گردهم‌آیی‌های هنری که با حضور هنرمندانی که آثار آنها در این بخش از نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد و دیگر هنرمندانی که به عنوان بازدیدکننده در نمایشگاه حضور خواهند داشت، مباحث هنری مطلوبی ارائه شود و مورد استفاده قرار گیرد.

captcha