ارزش‌های دینی کم رنگ نشده‌ برخی رفتارهای دینی کاهش پیدا کرده
کد خبر: 3519373
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
معتمدی:

ارزش‌های دینی کم رنگ نشده‌ برخی رفتارهای دینی کاهش پیدا کرده

گروه جامعه: یک آسیب‌شناس با تأکید بر اینکه برای ارزیابی کم رنگ یا پررنگ شدن ارزش‌های دینی در جامعه باید یه نگاه فرا ذهنی داشت گفت: ارزش‌های دینی کم رنگ نشده‌اند بلکه رفتارهای دینی کاهش پیدا کرده‌اند که این امر نیز واکنشی و نوعی اعتراض به مشکلات موجود است.

سید هادی معتمدی، آسیب‌شناس اجتماعی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه برخی ارزش‌های دینی طی سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده و مورد اقبال بیشتر عموم قرار گرفته است و در مقابل برخی دچار افول شده است و ارزش‌های غیرواقعی جایگزین آن شده‌اند، اظهار کرد: در برخی از جنبه‌ها با رشد و در بخشی دیگر با افول فرهنگ اسلامی روبرو بوده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ احترام به زنان که از ارزش‌های اسلامی محسوب می‌شود طی سال‌های اخیر در جامعه از جایگاه ارزشمندتری برخوردار شده است، گفت: احترام به زنان در قالب تعیین جایگاه‌های شغلی رفیع، ورود نمایندگان زن به مجلس، افزایش تعداد زنان در دانشگاه‌ها، یکسان شدن نرخ دیه برای زن و مرد و ... از رشد فزاینده‌ای برخوردار بوده است و این ایجاد حس احترام در قالب ارائه آموزش‌های مرتبط از مبانی دینی محسوب می‌شود.

معتمدی ایجاد تعاونی و کار مشترک را از دیگر مواردی برشمرد که در مبانی دینی به آن تأکید شده است و گفت: طی سال‌های گذشته ایجاد تعاونی‌ها از طریق تبلیغ و فرهنگ سازی رشد چشمگیری داشته است.

وی ارائه فیش‌های حقوقی را مصداق دیگری از رفتار اسلامی برشمرد و گفت: صادق بودن با مردم در حکومت اسلامی و دوری از ریا از جمله مواردی است که همه گیر شدن آن می‌تواند به ترویج فرهنگ اسلامی کمک کند.

عدم سرمایه‌گذاری برای حل آسیب‌های اجتماعی

این آسیب‌شناس اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود از جمله ارزش‌های دینی که سال‌های گذشته با افول روبرو بوده و رنگ و بوی خود را از دست داده است را قاعده‌مند بودن ارتباط با نامحرم دانست و تصریح کرد: سرمایه گذاری نکردن بر این موضوع سبب ایجاد چنین شرایطی شده است.

وی عدم ارائه تسهیلات لازم برای ازدواج جوانان و بالا رفتن سن ازدواج را از جمله علل گسترش ارتباط‌های بدون مرز بین دختران و پسران ارزیابی و عنوان کرد: در ابعاد کلان برنامه ریزی اجتماعی جایی برای سامان دادن به روابط اجتماعی بین دختران و پسران لحاظ نشده است.

معتمدی ادامه داد: دریافت وام ازدواج در مبالغ پایین گذراندن پروسه‌ای بسیار طولانی و دشوار را می‌طلبد در صورتی که اخذ وام‌های کلان به صورت نزول به راحتی از طریق یک تماس تلفنی با شماره‌هایی که در آگهی‌های روزنامه‌ها موجود است میسر می‌شود، اما شبکه مالی نمی‌تواند با قاعده اسلامی چنین حمایتی را از جوانان برای ازدواج آسان و بهنگام داشته باشد.

بی‌هنجاری یا ناهنجاری

وی با تأکید بر اینکه در جامعه امروز پیش از آنکه دچار ناهنجاری باشیم اسیر بی‌هنجاری شده‌ایم تصریح کرد: هنجار رابطه بین دختر و پسر برای نیازهای امروز جوانان تعریف نشده است. هنجارهای مطرح مربوط به زمانی است که دختران پیش از آنکه به سن بلوغ برسند ازدواج کرده بودند، این در شرایطی است که سن ازدواج در دختران به 30 سال رسیده است.

معتمدی با تأکید بر اینکه برای ارزیابی کم رنگ یا پررنگ شدن ارزش‌های دینی در جامعه باید یه نگاه فرا ذهنی داشت و از جنبه‌های مختلف به آن نگریست تا از علل بروز برخی ناهنجاری‌ها آگاه شد گفت: ارزش‌های دینی کم رنگ نشده‌اند بلکه رفتارهای دینی کاهش پیدا کرده‌اند که این امر نیز واکنشی و نوعی اعتراض به مشکلات موجود است.

وی یادآور شد: ابتدا باید امکان ازدواج برای جوانان را با تعریف شغل، ارائه مسکن مناسب و.. را مهیا کرد و پس از آن در صورت مشاهده بی‌اخلاقی به مؤاخذه جوانان پرداخت.

captcha