سازمان اوقاف از نذر و وقف محیط زیست حمایت می‌کند
کد خبر: 3519715
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
حاتمی:

سازمان اوقاف از نذر و وقف محیط زیست حمایت می‌کند

گروه سلامت: معاون اوقافی و حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه از آمادگی دفاتر مشاوره این سازمان در جهت ترویج وقف محیط زیست خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاتمی، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه وقف‌های جدید یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است، اظهار کرد: در این راستا سازمان اوقاف به دنبال ترویج وقف‌های جدید از جمله وقف محیط زیست است.

وی افزود: قوانین وقف قوانین عامی است که در آن نذر محیط زیست نیز امکان دارد، دفاتر مشاوره وقف سازمان، وقف محیط زیست را به واقفینی که به این دفاتر مراجعه می‌کنند پیشنهاد می‌دهد.

حاتمی در ادامه با بیان اینکه باید مقوله وقف محیط زیست را از جنبه‌های گوناگون در نظر گرفت، اظهار کرد: بعضی از موقوفات اگر چه صراحتا از عنوان محیط زیست استفاده نمی‌کنند اما نیت آنها کاملا در خدمت محیط زیست است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی از موقوفه‌ها نیز بر اساس همان موضوع وقف، باقی ماندن آنها به حفظ محیط زیست کمک می‌کند، اراضی کشاورزی و باغ‌هایی که عایدات آنها صرف امور دیگر می‌شود اما نگهداری از آن در خدمت اهداف محیط زیستی هستند از جمله مواردی که به صورت غیر مستقیم می‌توان آن را وقف‌‌های محیط زیستی نامید.

معاون اوقافی و حقوقی سازمان اوقاف تصریح کرد: این سازمان در راستای وقف محیط زیست آماده است تا با ارگان‌های متولی این حوزه مانند سازمان محیط زیست، جهاد کشاورزی، سازمان اراضی، منابع طبیعی و شورای بیت‌المال همکاری کند.

حاتمی در رابطه با زمین‌های موقوفه‌ای که جزء اراضی ملی اعلام شده بودند، اظهار کرد: قانون گذار تکلیف اراضی ملی را در تبصره 6 ماده واحده قانون ابطال مصوب 1363 را مشخص می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: اراضی که تا سال 65 احیا شده‌ باشند اراضی وقفی تلقی شده و آنهایی که تا آن سال احیا نشده‌اند جزء اراضی ملی هستند، همچنین تفاهم‌نامه‌‌ای میان سازمان اوقاف و مراتع و جنگلداری منعقد شد که بر اساس آن عمده اختلافات در این رابطه حل، و اراضی وقفی ثبت شد.

 

 

captcha