موزه برلین؛ میزبان «شب سلطان خراسان»
کد خبر: 3520711
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱

موزه برلین؛ میزبان «شب سلطان خراسان»

گروه بین‌الملل: مراسم «شب سلطان خراسان» هم‌زمان با سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع) به همت رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در موزه اقوام برلین برگزار می‌شود.

موزه برلین؛ میزبان «شب سلطان خراسان»
سیدعلی موجانی، رایزن فرهنگی ایران در آلمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اعلام این خبر گفت: مراسم «شب سلطان خراسان» یکشنبه، 24 مردادماه، هم‌زمان با سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع) از ساعت 18 تا 20 به وقت محلی در موزه اقوام برلین برگزار می‌شود.
پخش کلیپ چاووشی خوانی
وی افزود: نمایش کلیپ چاووشی‌خوانی امام رضا(ع) و فیلم «استن حنانه» درباره ساخت «کرنا» برای نقاره‌خانه امام رضا(ع) و سخنرانی از برنامه‌های این مراسم است.
موجانی تصریح کرد: کاتارینا مولر از دانشگاه «توبین گن» آلمان در این مراسم با موضوع «تأثیر زیارت امام رضا(ع) بر منش و زندگی شخصی انسان‌ها» سخنرانی می‌کند.
نمایش فیلم «مطبخ معموره»
رایزن فرهنگی ایران در آلمان ادامه داد: نمایش فیلم مستند «مطبخ معموره» با موضوع 500 سال اکرام زوار آستان قدس رضوی با زیرنویس انگلیسی و اجرای قطعاتی از موسیقی مقامی خراسان توسط گروه «جام» اعزامی از اداره کل همکاری‌های فرهنگی هنری و اداره کل امور ایرانیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دیگر برنامه‌های «شب سلطان خراسان» در برلین است.
وی گفت: موسیقی مقامی خراسان اشعار و تصنیفات مردم خراسان طی قرن‌های گذشته برای بزرگداشت امام رضا(ع) است که توسط گروه جام اجرا می‌شود.
نمایش آیین سنتی «هَتن»
سیدعلی موجانی افزود: این گروه همچنین بخش‌هایی از آیین سنتی «هَتن»(بازی با چوب) را به نمایش خواهند گذاشت. این آیین نمادی از عنایت الهی به محصولات کشت‌شده کشاورزان خراسانی است که عموما روی زمین‌های تاریخی روضه رضویه(خراسان رضوی) از جمله زمین‌های وقفیه به فعالیت مشغول هستند.
موجانی در پایان یادآور شد: سفیر ایران در آلمان و سفیر پیشین آلمان در ایران نیز در مراسم شب سلطان خراسان سخنرانی کوتاهی ارائه می‌دهند.
بنا به گزارش رایزنی، سایت برنامه‌های فرهنگی شهر برلین خبر «شب سلطان خراسان» را به عنوان یک رویداد فرهنگی منتشر کرده است.

captcha