سلام بر رجب؛ ماه پیوند بندگان با معبود مهربان
کد خبر: 3586128
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

سلام بر رجب؛ ماه پیوند بندگان با معبود مهربان

گروه معارف: رجب ماه پربرکت الهی است و فرصتی برای آماده ساختن دل و جان برای حضور در ماه میهمانی خدا، ماه مبارک رمضان است و برای ماه رجب اعمال فراوانی عنوان شده که از پرفضیلت‌ترین این اعمال روزه را می‌توان نام برد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، آرام آرام نسیم خوش آغاز ماه پرفیض الهی فرا می‌رسد. «این الرجبیون...» گو اینکه با گوش دل نوای خوش دعای سحرماه خدا و طنین ربنای هنگامه افطار از هم اکنون گوش دل و جان مؤمنان را می‌نوازد، آری ماه رجب با تمام شکوهش آمد.

سلام بر ماه رجب، ماه پیوند بندگان با معبود مهربان، ماه بارش باران مهر و محبت الهی و ماه اُنس شب زنده دارانِ همیشه بیدار با محبوب و معبود بی‌همتا.

ماه رجب، از ماه‏های بزرگی است که طلوع سه امام معصوم، امام علی علیه ‏السلام، امام محمد باقر علیه ‏السلام و امام جواد علیه ‏السلام را در آن شاهدیم و شروع بزرگترین جنبش تاریخ بشری، یعنی برانگیخته شدن پیام‌آور مهر و محبت، محمد مصطفی صلی‏ الله ‏علیه ‏و‏ آله برای هدایت و سعادت انسان‏ها، در آن اتفاق افتاده است.

همچنین یاد و نام پیشوایان شهید این ماه، حضرت امام موسی کاظم علیه ‏السلام و امام هادی علیه‏ السلام و نیز پیام‏ آور کربلا، زینب کبری علیه السلام گرما‏ بخش دل‏های مؤمنان است و نیمه رجب هم، پذیرای معتکفان کوی دوست خواهد بود و شاهدِ خلوتِ مشتاقان.

از جمله فضیلت‌های ماه رجب آن است که ایام البیض در آن واقع شده یعنی روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم و اعتکاف برای خدا و روزه ‌داری که در آموزه‏‌های دینی بر آن تأکید و سفارش شده است. ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) نیز در روز سیزدهم همین ماه واقع شده است.

روز اول ماه رجب که شب لیلة‌الرغائب هم هست حتما روزه بگیرید و نماز این شب خوانده شود که بسیار بسیار با ارزشه

رجب، ماه خداست، ماه پر بركتی است كه اعمال بسیاری برای آن ذكر شده است از جمله اینکه پیامبراكرم صلوات الله علیه فرمود: هر كس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، مستوجب خشنودی خدا می‌شود و غضب الهی از او دور می‌گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می‌شود.

اعمال ماه‌های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شركت در میهمانی ماه مبارک رمضان است و برای درک عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده کنیم.

پیامبراكرم(ص) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است.

اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائک بر زمین نزول می‌كنند. برای این شب عملی از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذكر شده است كه فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:

روز پنج شنبه اول آن ماه در صورت امكان و بلا مانع بودن روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد؛ ما بین نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یک سلام ختم می‌شود و درهر ركعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود و چون دوازده ركعت به اتمام رسید،هفتاد بار ذكر «اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» گفته شود.

پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر «سبوح قدوس رب الملائكة والروح» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر «رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم» گفته شود.

captcha