به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی دیشب 23 اردیبهشت ماه در ادامه سلسله جلسات تفسیر اجتماعی قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به آیات مهدویت گفت: برخی از آیات در این زمینه از باب مصداق، برخی تاویلا و برخی تفسیرا است مثلا تعبیر «بقیتالله» که مشهور شده است نوعی مثال از باب جری و تطبیق است وگرنه ظاهرا در مورد حضرت هود بوده است. وی با اشاره به سوره «کافرون» با بیان اینکه این سوره مکی است و به ترتیب نزول، هفدهمین سوره است و در اوایل بعثت نازل شده است ادامه داد: از جمله فضایل این سوره از پیامبر(ص) نقل شده است که قرائت آن ثواب قرائت یک چهارم قرآن را دارد.
رضایی اصفهانی بیان کرد: یکی از مسایل این آیه، تکرار برخی مضامین است و برخی آیات مثل هم است که برای تاکید است تا مرز کفار به روشنی مشخص شود.
این مترجم قرآن کریم ادامه داد: این سوره پیرامون مسایل عقیدتی است و هدف آن مرزبندی با کفار و مشرکان و تبیین شرک در عبادت و تعیین مرز آن با توحید است چیزی که وهابیت نیز به ناحق شیعه را به این مسئله متهم میکنند زیرا ما اگر به ائمه متوسل میشویم اولا آنان ماذون از طرف خدا هستند و از طرفی ما آنان را نمیپرستیم بلکه واسطه فیض الهی میدانیم.
نویسنده تفسیر مهر با اشاره به نکات اجتماعی این سوره اظهار کرد: یکی از پیامهای این سوره آن است که باید مواضع دینی به روشنی بیان و مرزها از کفار روشن شود؛ قرآن کریم در این سوره با صراحت این کار را کرده است.
رضایی اصفهانی تاکید کرد: پیام دیگر این سوره آن است که اگر کفار بی آزار باشند و نسبت به جامعه اسلامی و رهبری آن دشمنی نداشته باشند در این صورت مسلمین نیز کاری به کار آنان ندارند و آنان را مجبور به پذیرش دین نخواهند کرد.
نویسنده تفسیر مهر با بیان اینکه عدم کرنش در برابر کفار در عمل از دیگر پیامهای این سوره است عنوان کرد: البته در این سوره مدارا با کفار غیرحربی موج میزند لذا باید با این نوع کفار، زندگی مسالمتآمیز و احترامآمیز داشته باشیم زیرا مدارا نیمی از تعقل است.
وی با اشاره به برخورد برخی رقبای انتخاباتی با یکدیگر اظهار کرد: قرآن مدارا با کفار غیرحربی را جایز برشمرده و توصیه کرده است ولی ما هنوز در یک رقابت انتخاباتی نمیتوانیم رقیب را تحمل کنیم.
رضایی اصفهانی با اشاره به آیه آخر این سوره گفت: رهبر مسلمین در حکم همه مسلمین است ولی کفار متفرق هستند.