تأکید بر پویایی و تقویت وجه آموزشی بخش هنری نمایشگاه قرآن کریم
کد خبر: 3603640
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵

تأکید بر پویایی و تقویت وجه آموزشی بخش هنری نمایشگاه قرآن کریم

گروه هنر: بخش هنری نمایشگاه قرآن باید از نمایش صرف آثار هنری اجتناب کرده و زمینه را برای تعامل میان هنرمندان ایرانی و جهان اسلامی فراهم آورده ضمن آنکه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی بتواند انگیزه لازم را در میان بازدیدکنندگان علاقه‌مند فراهم نماید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) هشتم خرداد بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای امام خمینی(ره) تهران راه‌اندازی می‌شود.

یکی از بخش‌های مهم این نمایشگاه که هر ساله مورد توجه بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، بخش هنری است که از سوی کمیته ویژه‌ای سامان یافته و در حوزه‌های گوناگونی همچون تئاتر، آثار حجمی و تجسمی و هنرهای قرآنی مورد توجه قرار می‌گیرد.

طی سال‌های گذشته بخش هنری در قالب برپایی گالری‌هایی میزبان به نمایش درآمدن آثار متعدد خط، نقاشی‌خط، نقاشی و مواردی از این دست بود که تنها با ذکر نامی از هنرمند پدیدآورنده اثر در اتیکت پایین تابلوی آن به روی دیوار می‌رفت و گویا همین رویه را نیز در نمایشگاه پیش‌رو باید منتظر باشیم.

در مقاطعی، طی سال‌های برگزاری نمایشگاه قرآن کریم و ایجاد بخش هنری که البته مخاطبان تنها با نمایشگاهی از آثار تجسمی در آن مواجه بودند، شاهد رقابت میان هنرمندان نیز بودیم که در روزی تعیین‌شده داوران به ارزیابی آثار به نمایش درآمده پرداخته و به برگزیدگان آنها جوایزی اهدا و از ایشان تقدیر به‌عمل می‌آمد که این روند تا حدودی در کیفیت‌بخشی به آثار از رهگذر ایجاد انگیزه مؤثر بود اما نکته حائز اهمیت اینکه چنین مواجهه‌ای چه نفعی برای مخاطبان نمایشگاه دارد؟ مخاطب با یک اثر در نمایشگاه مواجه می‌شود که تنها وسیله ارتباط او با خالق اثر، نامی است که در زیر آن نوشته شده است و این در حالیست که نکات و مواردی گنگی احتمالاً برایش باقی می‌ماند که فرد خاصی پاسخگوی آن نیست.

ارتباط یک‌سویه‌ای که طی چنین مواجهه‌ای رخ می‌دهد کمترین اثربخشی مثبت خود را خواهد داشت چراکه به واسطه توضیحات تکمیلی که کارشناس مسئول بخش به مخاطبان می‌دهد و یا اینکه به شکل نوبتی از هنرمندان صاحب اثر برای توضیح چگونگی خلق اثر هنری دعوت به عمل می‌آید این امر در جهت افزایش میزان میل مخاطبان به آثار هنری قرآنی بسیار اهمیت دارد.

در مورد ایده‌آل‌های بخش هنری نمایشگاه و اینکه با استفاده از چه راهکاری می‌توان بر غنای این بخش افزود از دو تن از خوشنویسان و کاتبان قرآنی نظرخواهی کردیم که در ادامه می‌خوانید:

محمدعلی قربانی، خوشنویس و کاتب قرآن در این مورد به ایکنا گفت: نمایشگاه قرآن ظرفیت خوبی در زمینه پرداختن به هنرهای قرآنی به وجود آورده است اما نکته جالب توجه اینکه استفاده مؤثری از این ظرفیت به وجود آمده نمی‌شود و آثار درخور قرآنی به نمایش درآمده در این نمایشگاه در حوزه خوشنویسی و کتابت به طرز شایسته‌ای به ویژه در مقایسه با آثار هنرمندان مسلمان خارجی معرفی نمی‌شوند.

وی ادامه داد: ایران در حوزه خوشنویسی و کتابت قرآن و ابداعاتی که هنرمندان در این زمینه دارند به نسبت جامعه هنری فعال حداقل در کشورهای اسلامی پیشتاز است و عرصه نمایشگاه باید شرایطی را به وجود آورد که هنرمندان در فضای به وجود آمده آن تعامل سازنده‌ای با یکدیگر داشته باشند و دستاورد و تجارب خود را در اختیار یکدیگر بگذارند که در عمل شاهد چنین امری نیستیم.

عباس ولی‌زاده، دیگر هنرمند خوشنویس و کاتب قرآن نیز در این زمینه به ایکنا گفت: سالها قبل بخش هنری نمایشگاه حالت کارگاهی داشت یعنی چند هنرمند خوشنویس در عین حالیکه آثاری هم به نمایش درآمده بودند در فضایی مشخص به امر کتابت و آفرینش قرآن مشغول بودند، به این شکل مخاطبان و بازدیدکنندگان در جریان فرایند تولید یک اثر قرآنی قرار می‌گیرند؛‌ چنین روندی بسیار اثربخش‌تر از زمانی خواهد بود که طی آن تنها چند اثر خوشنویسی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی افزود: چه بهتر که روند اجرایی بخش هنری از شکل کارگاه خلق آثار گاهی نیز به کارگاه‌های آموزشی تبدیل شود که در طی آن بازدیدکنندگان علاقه‌مند نمایشگاه نیز به فراخور به خلق اثر پرداخته و مورد راهنمایی و هدایت کارشناسان خطاط قرار گیرند.

captcha