تیلرسون وارث تاریخچه حماقت‌ آمریکایی‌ها در قبال ایران است
کد خبر: 3610757
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه:

تیلرسون وارث تاریخچه حماقت‌ آمریکایی‌ها در قبال ایران است

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به سخنان تیلرسون مبنی بر سیاست آمریکا در تغییر نظام سیاسی ایران گفت: ولتر، فیلسوف معروف عصر روشنگری، می‌گوید «عده‌ای برای‌احمق شدن هم زحمت کشیدند» و آقای تیلرسون نیز امروز وارث تاریخچه حماقت‌ آمریکایی‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، چند روز پیش (25 خرداد) در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان از سیاست خارجی دولت آمریکا در قبال ایران رونمایی کرد و گفت: سیاست ما در قبال ایران این است که هژمونی ایران را عقب برانیم، توانایی هسته‌ای آنها را مهار کنیم و از عناصری در داخل ایران حمایت کنیم که به انتقال مسالمت‌آمیز حکومت منجر شود و البته همان طور که می دانیم آن عناصر حضور دارند.

البته این نوع سخنان مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران مسبوق به سابقه است و جز این‌هم نباید انتظاری داشت اما جای تعجب است که وزیر امور خارجه آمریکا بدون اندکی واقع‌بینی و بررسی واقعیت منطقه همچنان سیاست‌های نخ‌نمای شکست‌خورده علیه ایران را تکرار می‌کند و این نشان می‌دهد که دولت ترامپ نیز به مانند دولت‌های قبل چیزی در چنته در مقابله با ایران ندارد.

پاسخ «ولتر» به اظهارات تیلرسون
 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره ارزیابی خود از اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا گفت: پاسخ تیلرسون را با جمله‌ای معروف از «ولتر»، از متفکران عصر روشنگری(رنسانس)، باید داد. ولتر می‌گوید «عده‌ای برای‌احمق شدن هم زحمت کشیدند»، یعنی حماقت هم حاصل تکرار تاریخی اشتباهات است و لذا آقای تیلرسون نمادی از تاریخ دیپلمات‌های امریکاست که در طول سیاست خارجی در جهت حماقت زحمت کشیدند.

وی ادامه داد: حماقت نتیجه انباشته شدن برگه‌های اشتباهات است و هر چقدر سیاستمداران آمریکا در قبال ایران اشتباه می‌کنند برگه‌های بیشتری بر دفترچه قطور سیاست‌های حماقت‌‌آمیز آمریکا علیه ایران اضافه می‌شود و آقای تیلرسون امروز وارث تاریخچه حماقت‌ آمریکایی‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران است.

چگونه آمریکا با دیدن مشارکت 73درصدی دم از تغییر نظام می‌زند

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در شرایطی که در خاورمیانه و در کشورهای اطراف ایران هیچ نظام دموکراسی وجود ندارد و اکثر کشورهای این منطقه دچار بحران داخلی شده‌اند و جوانان عرب خواهان دموکراسی هستند، آقای تیلرسون چطور نمی‌بیند که در ایران بیش از 73 درصد مردم پای صندوق‌های رأی می‌آیند و اگر وزارت کشور و مسئولان برگزاری انتخابات قدری با مدیریت بهتر عمل می‌کردند این مشارکت می‌توانست به بیش از 80 درصد برسد.

فلاحت‌پیشه اظهار کرد: حال چگونه است که با دیدن این واقعیت بازهم موضوع تغییر نظام سیاسی در ایران از سوی مقامات آمریکایی مطرح می‌شود؟ این نشان می‌دهد برگ تازه‌ای در دفتر تاریخ حماقت‌های آمریکا علیه ایران وجود ندارد و هر چه این دفتر قطورتر می‌شود به همان نسبت مردم و مسئولان ایران این سیاست‌ها را به مضحکه می‌گیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: آمریکایی‌ها در شرایطی که با کشورهای یاغی منطقه قراردادهای چند صد میلیارد دلاری تسلیحاتی می‌بندند، به دنبال تعطیل کردن برنامه موشکی خوداتکای ایران هستند که کاملا جنبه تدافعی دارد. آنها ادعای تغییر نظام سیاسی ایران را دارند اما سازمان سیای آمریکا گروه‌های تروریستی را تحریک به اقدامات کور تروریستی علیه ملت ایران می‌کند تا شرایط داخلی ایران را ناامن کند.

افزایش وحدت ملی؛ نتیجه مستقیم اظهارات تیلرسون


وی یادآور شد: آمریکایی‌ها در حالی که جمهوری اسلامی ایران حسن نیت خود را به جامعه جهانی نشان داد و برجام را امضا و به همه تعهدات خود در برجام عمل کرد بزرگترین عهدشکنی سالیان اخیر در دنیا را انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند تحریم‌ها را نشکنند. در چنین شرایطی ایرانی‌ها به هیچ وجه تیلرسون و امثال او را دارای حسن نیت نمی‌دانند و در قبال چنین گفته‌‌هایی حتما رویکرد وحدت‌گرایانه مردم ایران بیشتر خواهد شد.

فلاحت‌پیشه درباره ادعای تیلرسون مبنی بر حضور عناصری در ایران برای تغییر نظام سیاسی گفت: همین که عین عنوان «عنصر» از سوی تیلرسون برای تغییر نظام سیاسی به کار رفته است مضحک بودن ادعای وی را نشان می‌دهد. تغییر نظام سیاسی در هر کشور به عنوان یک تغییر کلان نیازمند وجود یک جریان سیاسی قوی برای چنین کاری است نه وجود چند عنصر سیاسی.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز کرد: به اعتقاد من این بخش از اظهارات تیلرسون برای شکل دادن یک فضای تبلیغاتی بود که واکنش جریان‌های سیاسی و مردم نشان داد هیچ‌گاه تاکنون این حد از وحدت در کشور وجود نداشته است. 

وی در پایان عنوان کرد:  امروز آمریکایی‌ها خود به خوبی می‌دانند که مردمسالاری در ایران نهادینه شده و نظام جمهوری اسلامی از ثبات بالایی برخوردار است به نحوی که با پشتوانه همین حمایت داخلی است که ایران دست برتر را در منطقه پیدا کرده و بدون حضور ایران بحران‌های منطقه حل‌شدنی نیست و لذا دل بستن به تعدادی عنصر برای تغییر نظام خود نشانه خالی بدون دست امریکایی‌ها برای پیشبرد این راهبرد است.
captcha