کوتاهی کردیم؛ فاجعه شهادت زایران خانه خدا مغفول ماند
کد خبر: 3635756
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
شهریار بحرانی، کارگردان سینما:

کوتاهی کردیم؛ فاجعه شهادت زایران خانه خدا مغفول ماند

گروه هنر: یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: سینما در حوزه تاریخ نگاری انقلاب دست‌آورد قابل‌توجهی نداشته، برای همین وقایعی چون شهادت زائران خدا در سال 66 هیچگاه به یک اثر سینمایی تبدیل نشده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) ششم شهریور سال 1366 اتفاق در ایام حج رخ داد که از آن تنها با عنوان جنایت می‌توان نام برد. در آن روز حجاج ایرانی که برای برائت از مشرکان دست به تظاهرات در مکه مکرمه زده بودند، توسط دژخیمان سعودی به شهادت رسیدند. این اتفاقات در شرایطی رخ داد که فریضه برائت از مشرکان یکی از اصول اصلی حج است. از این فاجعه نزدیک به 30 سال می‌گذرد و هنوز داغ این اتفاق بر دل بسیاری از ایرانیان است، اما سوال اینجاست که ما در بازگویی جنایت رخ داده تا به امروز چه کار کرده‌ایم؟

در تکمیل گفته فوق باید به تاریخ سینما اشاره‌ای داشته باشیم. در جهان معاصر اتفاقات بسیاری رخ داده که به نوعی از آن می‌توان به عنوان جنایت بشری نام برد. این اتفاقات هم معمولاً در فیلم‌های سینمایی بسیاری تصویرسازی شده است. برای مثال درباره هلوکاست که پیرامون جعلی‌بودن یا حقیقت داشتن آن، بحث‌های فراوانی نیز مطرح است، فیلم‌های بسیاری تولید شده که «فهرست شیندلر» معروف‌ترین آن است. این کارها تولید شده چون صهیونیست‌ها می‌خواستند با تولید این کار چهره‌ای مظلوم از خود نشان دهند تا به نوعی قادر باشند رفتار خصمانه امروزشان را نسبت به ملت فلسطین توجیه کنند، خواسته‌ای که متاسفانه در برخی مواقع در دستیابی به آن، موفق هم بود‌ه‌اند.

اما در کشور ما بعد از گذشت 30 سال هنوز هم هیچ فیلمی درباره فاجعه شهادت زائران خانه خدا آن هم در حرم امن الهی تولید نشده! این کم کاری در شرایطی است که سینمای ایران به طور متوسط سالی 100 فیلم تولید می‌کند، اما در این میان، موضوعاتی از این دست جایی ندارد، هرچند این منفعل بودن تنها به فاجعه شهادت زائران خانه خدا ختم نمی‌شود، چون ما در قبال وقایع دیگری چون سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو امریکایی و اتفاقات مشابه هم هنوز فیلمی تولید نکرده‌ایم. برای وضعیت موجود نیز تا به امروز اظهار نظرهای متفاوتی از طرف مسئولان سینمایی رخ داده، اما هیچیک از آنها نتوانسته‌اند دلیل محکمی برای کم کاری سینمای ایران در این زمینه باشد.

با توجه به توضیحات فوق گفت‌و‌گویی با شهریار بحرانی کارگردان فیلم‌‌هایی چون «ملک سلیمان (ع)»، «هراس»، «گذرگاه» و... انجام شده که در ادامه با آن همراه می‌شویم.

بحرانی، درباره ظرفیت و قابلیت‌های هنر هفتم برای پرداختن به موضوعاتی چون فاجعه کشتار زائران ایرانی در مراسم حج سال 1366 این‌گونه اظهارنظر کرد: به نظرم بهترین موقعیت برای پرداختن به موضوعاتی چون شهادت زائران خانه خدا در سال 66 زمان حال است، چون هم‌اکنون رفتار خصمانه سعودی‌ها با مردم یمن، برای همه جهان آشکار شده که با ساخت فیلم‌هایی در این زمینه انتظار داریم به دست‌آوردها مطلوبی در این باره دست یابیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که شرایط برای ساخت فیلم در عربستان مهیا نیست به چه طریقی می‌توان درباره فاجعه کشتار زائران ایران فیلمسازی کرد؟ گفت: سینمای ما به جایگاهی دست یافته که قادر است با ساخت دکورهای لازم به خوبی به موضوعات مد نظر بپردازد، البته در این زمینه برخی منابع نیز وجود دارد که در سینما ما موجود بوده و ما آنها را فراموش کرده‌این، البته تکنیک پرده آبی هم ظرفیت بزرگ است که می‌تواند به ما در رسیدن به خواسته مورد نظر کمک کند.

وی درباره چرایی ساخت فیلم در این حوزه نیز گفت: درباره ضرورت ساخت فیلم درباره فجایعی که توسط سعودی‌ها رخ داده و هم اکنون نیز توسط وهابیون ادامه دارد باید بگویم می‌توانیم در یک تقابل فکری به مخاطبان قدرت تحلیل بدهیم تا بتواند علت دشمنی سعودی‌های وهابی را با ما درک کند؛ اتفاقی که اگر رخ دهد مردم متوجه پیشینه تاریخی وهابیت مشخص خواهد شد و به طبع آن علت کارهایش نیز برای مردم عیان می‌شود.

این کارگردان سینمای قرآنی در پاسخ به این مطلب که فیلم‌های مورد نظر می‌بایست توسط نهادهای دولتی تولید شود، چون بخش خصوصی نه توان و نه علاقه برای کار کردن در این حوزه را دارد، اظهار کرد: همان‌گونه که گفتید بخش خصوصی علاقه ای برای ورود به این‌گونه بحث‌ها ندارد، چون نه به لحاظ مادی این قدرت را دارد، نه این‌که پرداختن به این قبیل موضوعات قادر است گیشه مد نظر آنها را تامین کند، اما نکته تاسف‌آور اینجاست که بخش دولتی هم چند سالی است علاقه‌ای برای فعالیت‌های  فرهنگی از خود نشان نمی‌دهد، به نحوی که می‌بایست گفت در این دوران شاهد یک  انفعال آشکار در این زمینه هستیم.

وی در پایان تاکید کرد: این کم‌کاری‌ها در شریطی است که نهادهای دولتی و وزارتخانه‌ها بودجه‌های ویژه و خاص برای امور فرهنگی دارند، اما این هزینه‌ها صرف ساخت کارهای با محوریت شهدای خانه خدا نمی‌شود، ولیکن امیدوارم که در نهایت معضلات پیش آمده بر طرف شود تا شاهد اتفاقات بهتری در سینمای کشور باشیم.
captcha