رد تند بودن موضع ایکنا در مسابقات/ رنجی که مسابقات می‌برد/ افزایش داوران
کد خبر: 3642608
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۲
در برنامه رادیویی افق مطرح شد؛‌

رد تند بودن موضع ایکنا در مسابقات/ رنجی که مسابقات می‌برد/ افزایش داوران

گروه مسابقات: در برنامه رادیویی افق امروز در رادیو قرآن، مدیرعامل ایکنا به مباحثی در زمینه تند بودن موضع ایکنا در مسابقات سراسری را رد کرد و قاسم رضیعی، داور مسابقات نیز به راه‌کارهای کم شدن اعمال سلیقه در مسابقات پرداخت و رئیس مرکز امور قرآنی نیز انتقادات وارده را مربوط به حوزه ساختاری دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برنامه رادیویی «افق» که روزهای شنبه‌ هر هفته از رادیو قرآن پخش می‌شود، بعدازظهر امروز 25 شهریورماه با حضور قاسم رضیعی، قاری بین‌المللی کشور و یکی از داوران چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حمید صابر فرزام، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و نیز حضور تلفنی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، به روی آنتن رفت.
در ابتدای این برنامه قاسم رضیعی، از داوران چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن با اشاره به اعلام خداحافظی خود در روزهای گذشته و ابراز محبت دوستان و همکاران قرآنی بعد از این اقدام، ‌گفت: البته برخی شایعات نیز منتشر شده بود که این خداحافظی به خاطر اعتراضات مطرح شده در مسابقات بوده است، در صورتی که این نبوده است، اتفاقاً اعتراضاتی که ما امسال شاهد بودیم کمتر از سال‌های گذشته بود، امسال در بخش صوت و لحن تنها شاهد سه اعتراض بودیم که تنها یک مورد منجر به تغییر بسیار جزئی شد.  
وی با اشاره به اینکه خود معترض به روند موجود بود‌ه‌ام، افزود: من در اعتراض به روند داوری این اقدام را انجام دادم، مسابقات که به پایان رسید. با توجه به اینکه در زمان برگزاری مسابقات هیچ زمانی برای فکر کردن به موضوعات دیگر نبود، در خانه زمانی را پیدا کردم در خلوت خودم تشخیص دادم که الان زمان تصمیم گرفتن جدی برای این روند بگیرم است که خروجی ان هم خداحافظی از داوری در مسابقات قرآن بود. 
رضیعی در ادامه در پاسخ به این سوال که این خداحافظی بر اساس چه فعلی بوده است، گفت: مسابقات مانند همیشه برگزار شد و مانند همیشه نیز به پایان رسید، شاید اگر اعتراضی صورت نمی‌گرفت و خداحافظی‌ای صورت نمی‌گرفت هیچ اتفاقاتی نمی‌افتاد و همین اتفاقات هر سال ادامه داشت و جریان ادامه می‌یافت.
داور بخش صوت و لحن چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه بازی کردن در زمین داوری بسیار خطرناک است، بیان کرد: کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد، باید در قبال مسئولیت الهی و شرکت کننده‌ها پاسخگو باشیم. من زمانی مشاهده کردم این روند داوری نمی‌تواند عادلانه باشد و به هیچ وجه خالی از خطا باشد، تصمیم به خداحافظی گرفتم چرا که دیدم صددرصد در آن خطا وجود دارد. اگر متن خداحافظی را دیده باشید در دو موضوع تمرکز کرده بودم، یکی از موضع برگزار کنندگان بود که به هیچ وجه در سال‌های اخیر روند صعودی نداشته و سال به سال اجرا ضعیف‌تر و بی‌برنامه‌تر بوده و فشار بر تیم داوری بیشتر بوده است.
این قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه در یک روز تیم داوری از هشت صبح تا 12 شب مشغول داوری بود، افزود: این نوع داوری با هیچ عقل سلیمی سازگار نیست، شما وقتی داوری می‌کنید باید فرصت کافی داشته باشید و با تمرکز بر برنامه اجرا شده به حلاجی تلاوت صورت گرفته بپردازید. در همین زمینه به آیین نامه داوری ایراد وارد می‌دانم، در بسیاری از آیتم‌ها باید بعد از اینکه تلاوت پایان یافت نمره شخص داده شود، اما ما مشاهده می‌کردیم که به محض پایان یافتن تلاوت یک قاری نفر بعدی در جایگاه قرار می‌گرفت. 
رضیعی در پایان بخش اول صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه این مواردی که مطرح می‌شود به داوران برنمی‌گردد، گفت: من شاهد بوده‌ام که برخی انصاف را کنار گذاشته و به داوران حمله می‌کنند. هیچ داوری و هیچ شخصی حاضر نیست به خاطر دنیای دیگران آخرت خود را خراب کند، داور تلاش دارد تا بهترین قضاوت را داشته باشد و اصلاً برای همین در جایگاه قرار گرفته است. اگر شرایطی وجود داشته باشد که قضاوت به هدف نهایی خود نرسد طبیعی است که داوری زیر سوال می‌رود.
در ادامه این برنامه حمید صابر فرزام، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا در پاسخ به سوالی در مورد ارزیابی وی از عملکرد ایکنا در مسابقات، گفت: من متخصص بحث تلاوت قرآن نیستم اما به عنوان یک فعال رسانه‌ای که مرجع دوستان و فعالان قرآنی هستیم. در زمینه انعکاس مطالب در ایکنا برخی از فعالان قرآنی، برداشت‌ها، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح می‌کنند و تمایل دارند مطالب خود را با ذکر نام و عنوان بیان کنند اما ‌برخی دیگر می‌خواهند بدون ذکر نام این کار صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه من یک احساس به مسابقات قرآن داشته و تمایل به بازگو کردن آن دارم، افزود: در این برنامه بارها به چهل ساله شدن مسابقات و عدد کمال اشاره شد، من احساس می‌کنم مسابقات به کمال نرسیده است. بخش اعظمی از مسابقات به صورت حرفه‌ای تعریف می‌شود، اینکه جایگاه متسابقان در حد صدم نمره جابجا می‌شود، تیم داوری متخصصی و کاملاً حرفه‌ای حضور می‌یابد و آیین‌نامه به تمام جزئیات به صورت کاملاً دقیق پرداخته است، نشان از این دارد که جریان مسابقات یک جریان حرفه‌ای است. 
مدیرعامل خبرگزاری ایکنا با تأکید بر اینکه زمانی که یک برنامه حرفه‌ای برگزار می‌شود همه ابعاد آن باید حرفه‌ای باشد، گفت: اما در اینجا شرایط به گونه دیگر است، زمانی یک اشکال وارد می‌شود، می‌گوییم مسابقات قرآن است و باید نگاه دیگری به آن وجود داشته باشد. اینجا چون حقوق افراد مطرح است مشکل وارد می‌شود.
حمید صابر فرزام در ادامه با اشاره به اینکه برخی مواقع یک نفر از داوران می‌آید و می‌گوید آیین‌نامه را خود داوران می‌نویسند، لذا می‌توانند در صحن مسابقات تغییرات لازم را در آن اعمال کنند، گفت: زمانی که می‌گوییم مسابقات حرفه‌ای است پس باید نگاه حرفه‌ای به آن صورت بگیرد، منظور این نقض غرض‌ها است. این قبیل صحبت‌هایی که در مورد آیین‌نامه مسابقات قرآن مطرح می‌شود مانند این است که اندازه دروازه در ورزشی مانند فوتبال توسط داور تغییر کند و تعداد افراد نیز به خواست داور کم یا زیاد شود. این در حالی است که سرنوشت بسیاری از جوانان به این مسابقات بستگی دارد بنابراین نباید آن را سرسری گرفت. 
وی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه زمان اجرا می‌گوییم مسابقات قرآن است و باید همه دور هم باشیم و ...، افزود: در کدام مسابقات اعضای کمیته نظارت در کار اجرایی مسابقات نیز حضور دارند، زمانی که مسابقه دهنده‌ای اعتراض دارد به او گفته می‌شود شأن مسابقات این نیست که اعتراضی در آن صورت بگیرد. اگر مسابقات حرفه‌ای است و سرنوشت جوانان به این رتبه‌ها بستگی دارد پس باید به همه چیز حرفه‌ای نگاه کنیم، اگر حرفه‌ای نیست پس نباید امتیازات حرفه‌ای و جوایز حرفه‌ای در نظر بگیریم.
صابرفرزام با تأکید بر اینکه اکثر اعتراضات در همین مورد است که از یک طرف زندگی و آینده متسابقان به مسابقات بستگی دارد و از طرف دیگر می‌گویند مسابقات قرآن است و نباید این قبیل اعتراضات باشد، در پاسخ به این سوال که باید نیم نگاهی به اخلاق معنوی و قرآنی داشته باشیم تا شبهه‌ای رخنه پیدا نکند، ایکنا چه اقدامی برای به وجود نیامدن این شبهه انجام داده است، گفت: ما نباید این پاسخ را بدهیم. ما به دنبال پاسخ هستیم که هدف مسابقات چیست؟ مدل برگزاری چیست؟ آیین‌نامه‌ها چه می‌گویند؟ ما نباید به شرکت کننده بگوئیم اخلاق را رعایت کند و اعتراضی نداشته باشد اما افرادی که تصمیم می‌گیرند مصون بمانند.
وی افزود: در بحث اخلاق حرفه‌ای رسانه نیز یکی از فاکتورهای اساسی و حرفه‌ای در اخلاق رسانه این است که رسانه کانال گفت‌وگوی یک طرفه نباشد و فضا برای همه وجود داشته باشد، ما نباید از رسانه آزاد انتظاری در حد روابط عمومی مجریان را داشته باشیم. الحمدالله افرادی که مسئولیت‌های مختلف دارند، خود دارای رسانه نیز هستند. اصل این است که تریبون رسانه را در اختیار افرادی که رسانه‌ای برای بیان ندارند،‌ قرار دهیم. این یک اصل مهم و اسلامی است. 
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان با اشاره به اینکه نباید از انتقاد ترسید چرا که باعث پیشرفت می‌شود، اظهار کرد: ایکنا نباید روابط عمومی یک دستگاه باشد بلکه باید انتقادات را نیز بیان کند. هر چند هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. اگر اخبار ایکنا را در نظر بگیرید 90 درصد اخبار مربوط به خبرهای مسئولان است و کمتر از 10 درصد برای افرادی که تریبون رسمی ندارند، است. انتظار ما از قرآنی‌ها این است که مقداری ظرفیت خود را بالاتر ببرند و از این جریان پنج درصدی یا 10 درصدی ناراحت نشوند و ما را تقویت کنند تا به جریان 50 درصدی برسیم. 
در بخش دیگری از این برنامه قاسم رضیعی، قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه مطالب مطرح شده توسط مدیرعامل ایکنا بیشتر تمرکز بر روی اجرا دارد، گفت: بیشتر اعتراضاتی که منجر به نگارش مطالبی در ایکنا شده است نیز اعتراضاتی در مورد اجرا بوده است. در بیانیه خداحافظی من نیز بخشی از مطالب به موضوع اجرا، اعم از تشریفات، برنامه‌ریزی، اسکان، پذیرش و در یک کلمه آیین‌نامه اجرایی اختصاص داشته است. 
رضیعی در ادامه به قرار گرفتن آیین‌نامه در معرض دید همگان اشاره و اظهار کرد: بسیاری از سوالات به خاطر این است که اطلاعی در مورد آیین‌نامه وجود ندارد. این نشان می دهد نتوانسته‌ایم آیین نامه را در معرض دید همگان قرار دهیم، به اعتقاد من اینکه یک نفر جوابش این باشد که خودمان تصمیم گرفتیم و خودمان تغییر دادیم، حرفه‌ای نیست. ما نباید فراموش کنیم با چه کتابی ارتباط داریم، باید تقدیس شود و با مسابقات ورزشی متفاوت است اما در عین حال جنبه‌های حرفه‌ای دارد که باید مدنظر قرار گیرد.
داور بخش لحن چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم همچنین خاطرنشان کرد: یکی از نکات واضح در هیئت داوران این بود که رئیس هیئت داوران وظیفه خود را نمی‌دانست و نه کسی حرف او را قبول می‌کرد. یعنی وظیفه‌ای تعریف نشده بود. ایشان نیز نسبت به وظیفه‌ای که دارد باید پاسخگو باشد. بسیاری از این اتفاقات نیاز به یک پاسخگو دارد. باید مسئولیت افراد در آنجا مشخص باشد و نسبت به سوالات پاسخ دهند ما این رویه را نداشتیم که همه این موارد به آیین‌نامه اجرایی بر می‌گردد.
این قاری بین‌المللی کشورمان در پایان دومین بخش از صحبت‌های خود نیز با اشاره به اینکه اجرا از صفر تا 100 اشکالات متعدد داشت، گفت: ما حق نداریم بعد از 40 سال برگزاری مسابقات اشتباه کنیم، زمانی برای این کار وجود ندارد، چرا باید بعد از 40 دوره برگزاری اشکالاتی داشته باشیم که بعد وعده بررسی آن داده شود.
در بخش دیگری از این برنامه حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان مهمان تلفنی روی خط آمد و در مورد کناره‌‌گیری یکی از داوران از مسابقات قرآن، گفت: اگر ما نیز بخواهیم حق مطلب را ادا کنیم و برخی تعارفات را کنار بگذاریم، شاید هر کدام از ما همین تصمیمی که این داور اتخاذ کردند را بگیریم. 
وی در ادامه به یکی از نقدهای صورت گرفته توسط یکی از اساتید قرآنی کشورمان اشاره و اظهار کرد: اگر چه در این ایام بسیار به 40 سالگی اشاره شده است و من به عنوان کسی که سه سال است وظیفه برگزاری مسابقات را بر عهده گرفته‌ام، معتقدم ضمن رسیدن به عدد 40 اما ساختاری که این مسابقه نیاز دارد و منابع انسانی و ... که نیاز دارد، فراتر از این است. اگر به مسابقات قرآن کشور مالزی نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم تیم اجرایی 20 سال قبل، امسال نیز مسابقات را اجرا کردند، اما در ایران هر سال یک استان میزبان مسابقات است و تا 30 سال بعد شاید آن استان میزبان نشود، 30 بعد نیز شاید حتی یک نفر اجرایی در آنجا نباشد، لذا ما شاهد پس رفت چند ساله هستیم و همین است که در مسابقات هر سال باید در بعد اجرایی از نو شروع کنیم.
حسینی اذعان کرد: با توجه به جدیتی که مسابقات پیدا کرده است ساختاری را می‌طلبد که در کنار این مسابقات شناسه‌های دیگر اعم از ستاد عالی، اعزام‌ها و ... در این چنین ساختاری صورت بگیرد. در حلال حاضر نیروهای مستقر در مرکز از 10 نفر تجاوز نمی‌کند که درگیر فعالیت‌های بسیار زیادی از مسابقات بین‌المللی تا کشوری و استانی و ... هستند. اگر همین افراد تنها درگیر مسابقات بین‌المللی قرآن شوند باز هم نمی‌توانیم بگوئیم این تعداد نفرات و این تعداد زمان زیاد است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعالیت‌های صورت گرفته در سه سال گذشته در این مرکز اشاره و بیان کرد: تا پیش از این سند نظام جامع مسابقات را نداشتیم، در طول این حدوداً سه سال تلاش شده است تا این سند رونمایی شود، ما توانستیم ادارات قرآنی را در ادارات کل اوقاف استان‌ها راه‌اندازی کنیم، قانوناً و عرفاً و شرعاً اگر این ساختار، ساختار بهینه‌ای نشود و منابعی که در اختیار قرار می‌گیرد منابع کافی نباشد، شاید نتوان درست و صحیح عمل کرد. در همین ایامی که مسابقات سراسری در حال برگزاری است هنوز پرونده مسابقات بین‌المللی بسته نشده است. 
حسینی با اشاره به اینکه در این مدت هر چه در توان داشته‌ایم، کوتاهی بروز نداده‌ایم، به احتمال اتخاذی تصمیمی همچون تصمیم «قاسم رضیعی» توسط خود اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد یا باید این تغییرات صورت بگیرد یا اگر این تغییرات صورت نگیرد به هر ترتیب هر شخص دیگری در این جایگاه قرار بگیرد با مشکلاتی مواجه خواهد شد. ضمن اینکه باید تکلیف برخی موارد مشخص شود. آیا باید مسابقات هر سال در یک استان برگزار شود یا خیر، مسابقات ابعاد بسیار زیادی دارد که تنها یک بخش از آن توسط من صورت می‌گیرد و هر بخش اقدامات و اقتضائاتی دارد.
در ادامه قاسم رضیعی با اشاره به موضع‌های منطقی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه،‌ گفت: ما می‌دانیم ایشان مشکلاتی دارند که مقداری از آن ساختاری است و تا آنها برطرف نشود مسابقات درست نمی‌شود. اگر یک دوره می‌بینیم مسابقات در سطح بالا و با نظم بالایی برگزار می‌شود کاملاً اتفاقی است، باید این مشکلات برطرف شود، همه ما دوست داریم مشکلات برطرف شود همه ما اعضای یک تیم هستیم و خواهان شکل گیری بهترین وضعیت برای کشور هستیم.
حمید صابر فرزام، مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن نیز در مورد صحبت‌های مطرح شده رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، گفت: ما نیز خودمان درگیر کارهای اجرایی هستیم و مسابقات بین‌المللی دانشجویان را برگزار می‌کنیم بنابراین از مشکلات فعالیت‌های اجرایی نیز آگاه هستیم، از سوی دیگر، رسالت ایکنا نیز می طلبد برخی اخبار را منتشر کند. ما نباید صورت مسئله را پاک کنیم که چون نمی‌توانیم درست کنیم کنار برویم. نباید به زودی ناامید شد، باید ایستاد و مشکلات را برطرف کرد. نباید عملکردها به گونه‌ای باشد که بگوییم چهل مسابقه یک ساله برگزار کرده‌ایم، باید بگوئیم یک مسابقه چهل ساله برگزار می‌کنیم. 
صابر فرزام همچنین بیان کرد: وقتی ما از مشکلات آگاه هستیم، پس چرا هر سال شعار این را می‌دهیم که باشکوه‌ترین مسابقه را برگزار خواهیم کرد، بهتر است یک کار را درست انجام دهیم و در آخر سر دنبال رکورد و .. باشیم.
همچنین در ادامه این برنامه یک ساعته رادیویی، حجت‌الاسلام حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن ابراز خوشحالی از ایجاد شدن فضای باز انتقادی گفت: امیدوارم همه افرادی که می‌توانند با ارائه نظرات خود در ارتقاء مسابقات سهیم باشند، این موقعیت را درک کنند تا مسائل یک بار برای همیشه برطرف شود.
وی همچنین در پاسخ به این سوال مجری برنامه که درشت‌نمایی در بیان مشکلات مسابقات توسط رسانه‌ها را احساس کرده است یا خیر، گفت: این چهارمین مسابقه‌ای بوده است که در دوره مدیریت بنده برگزار شد. با توجه به اهدافی که دنبال می‌کردم موفقیت‌های خیلی خوبی را در مسابقات دیدم، انتقادات اساتید به مسائل ریشه‌ای مسابقات بر می‌گردد، به اعتقاد من در این زمینه باید تعیین تکلیفی از مشکلات اساسی داشته باشیم.
حسینی در پایان با اشاره به اینکه مسابقات امسال را در ابعادی بسیار موفق‌تر از مسابقات سال‌های گذشته در دوره مدیریت خود دیده است، افزود: ما به دنبال تقویت ابعاد رسانه‌ای و جذابیت‌ها و نیز اضافه کردن آیتم‌های محتوایی و هنری بودیم، تا بتوانیم فضای استان میزبان را تحت تأثیر قرار دهیم. امسال مسابقات امتیازات خوبی داشت و در ابعادی بسیار راضی کننده بود. اما همانطور که گفته شد اشکالات به موضوعات ریشه‌ای بر می‌گردد که با آن موافق هستم و باید یک بازنگری و تجدید نظر داشته باشیم. 
در ادامه این برنامه قاسم رضیعی بار دیگر به نقایض و مشکلات آیین‌نامه مسابقات اشاره و اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات در داوری اعمال سلیقه است که هیچ مرجعی برای آن در نظر گرفته نشده است، در مسابقات شاهد یک سری آیتم‌ها هستیم، برخی فکر می‌کنند صوت و لحن سلیقه‌ای است و این آیتم است که تعیین کننده است، اما در تجوید نیز سلیقه حکمرانی می‌کند. هیچ نقطه متمایزی برای یک داور وجود ندارد به خاطر همین است که قاریان نیز سردرگم هستند و برای همین است که ممکن است از یک داور نمره‌ای کاملاً متفاوت از داور دیگر دریافت کنند.
وی با تأکید بر اینکه تیم داوری مسابقات امسال از بهترین تیم‌های داوری بوده است، به طرح این سوال که چرا سلیقه در نمراتی که اعلام می‌شود وجود دارد پرداخت و گفت: قطعاً نمی‌شود این سلیقه را حذف کرد چرا که برداشت من از یک موضوع با دیگری فرق می‌کرد، اما می‌توان این سلیقه را کم رنگ کرد. شاید با به چالش کشیدن داوران بتوانیم برخی از آنها را کاهش دهیم. شرایط داوری در مسابقات نیز شرایط مطلوبی نیست، من در حال داوری هستم هنوز نمره شرکت کننده قبلی را در ذهن خودم تداعی نکرده‌ام، قاری بعد تلاوت خود را آغاز کرده است. چه اصراری داریم در محل مسابقات داوری کنیم، چه اصراری وجود دارد همانجا نمره داده شود. این سنگ بنا را چه کسی گذاشته است که نفرات برگزیده در همان محل اعلام شود. وقتی که این شرایط گذاشته شده است طبیعی است که داوران تحت فشار قرار می گیرند
وی با اشاره به اینکه تلاوت قاریان در مسابقات بسیار به هم شبیه شده و این کار داوران را سخت می‌کند، افزود: چرا اصرار داریم که در هر آیتم دو داور وجود داشته باشد، من اعتقاد دارم که در آیتم‌ها باید داوران را افزایش دهیم، مثلاً در صوت و لحن 10 داور حضور داشته باشند. ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم دو نفر در یک آیتم داوری کنند و هیچ خطایی نداشته باشند. اگر می‌خواهیم درصد خطا کاهش یابد باید داور را اضافه کنیم.  
در بخش دیگری از این برنامه حمید صابر فرزام، مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن در پاسخ به این سوال که عده‌ای باور دارند که مقداری مواضع ایکنا در مسابقات تند بوده و بیشتر به نفس مسابقه پرداخته شده است تا تأثیرات آن در جامعه، گفت: نظر دوستان بسیار قابل احترام است، چیزی که ما می‌خواهیم بر اساس آن قضاوت کنیم باید مستند باشد، شما باید بررسی کنید که از ابتدای مسابقات چند خبر در ایکنا در مورد مسابقات منتشر شده است.  
وی با اشاره به اینکه شاید بیش از 300 خبر در مورد مسابقات تا کنون منتشر شده باشد،‌ افزود: مستند است که چه میزان به نفس مسابقات، چه میزان رویکرد حمایتی، چه میزان رویکرد انتقادی و ... داشته است. ضمن اینکه ما بولتن‌های محرمانه نیز تهیه کرده‌ایم که برای مسئولان ارسال می‌کنیم. ما به هر دلیلی ظرفیت طرح مواردی که در این بولتن ذکر شده است را نداریم. بنابراین اینکه بگوئیم موضع تند رویه ایکنا در مسابقات بوده است را قبول ندارم، اینکه در 300 خبر سه یا جهار خبر انتقادی وجود داشته است، رویکرد انتقادی نیست. 
مدیرعامل ایکنا با اشاره به اینکه این خبرگزاری تریبونی است که در اختیار قرآنی‌های حقیقی و حقوقی قرار گرفته است، اظهار کرد: هر نفر از جامعه قرآنی تا زمانی که خطوط قرمز نظام را رد نکرده باشد می‌تواند نظرات خود را در ایکنا انتشار دهد، وقتی یک نفر در مسابقات قرآن شرکت می‌کند طبیعی است که نظرات ایشان نظرات جامعه قرآنی است که دارد از تریبون ایکنا به سمع و نظر جامعه می‌رسد. اعتقاد دارم که در این جور مواقع نباید آیینه را شکست. ایکنا در راستای رسالت این مطالب را در اختیار جامعه قرآنی قرار می‌دهد. جا دارد از داوران و متسابقان عذرخواهی کنم که نتوانستیم نظرات آنها را پوشش کامل دهیم، من بارها گفته‌ام این عزیزان به تحریریه ایکنا بیایند و بحث‌ها و مواردی که مطرح شده است را مشاهده کنند بعد در مورد ایکنا قضاوت کنند. باید این تریبون را در حد توان نگه داشت تا افراد حقیقی و حقوقی قرآنی نظرات خود را مطرح کنند.
در پایان این برنامه هر یک از مهمانان نظرات نهایی خود را بیان کردند، قاسم رضیعی در این بخش از برنامه با اشاره به اینکه به طور قطعی از داوری در هر رقابت قرآنی خداحافظی کرده است، گفت: همه داوری‌ها در مسابقات قرآن، برگرفته از اوقاف است و مسابقات اوقاف مرجع سایر مسابقات است و این روند، روند مشکل داری است. خداحافظی من یک اعتراض با صدای بلند بود و امیدوارم بازخورد مطلوبی داشته باشد.
مدیرعامل ایکنا نیز در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مسابقات قرآن از یک بلاتکلفی مزمن رنج می‌برد، اذعان کرد: من به دنبال این نیستم که مسابقات حتماً باید حرفه‌ای برگزار شود، اعتقاد دارم که مسابقات از بلاتکلیفی بین حرفه‌ای شدن یا غیرحرفه‌ای ماندن رنج می‌برد. در پایان هم جا دارد لازم است بگویم که جامعه قرآنی امثال دکتر رضیعی را راحت به دست نیاورده است که راحت از دست بدهد، لذا از ایشان خواهش دارم در تصمیم خود تجدید نظر کنند. 
برنامه رادیویی افق را اینجا بشنوید.
کد

captcha