بازسازی مقام منسوب به امام سجاد(ع) در قاهره
کد خبر: 3696256
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷

بازسازی مقام منسوب به امام سجاد(ع) در قاهره

گروه بین‌الملل - مقام منسوب به امام چهارم شیعیان حضرت زین العابدین(ع) که در مسجدی بزرگ و تاریخی در قاهره واقع شده، پس از ترمیم و بازسازی، بازگشایی شد.

بازسازی مقام امام سجاد(ع) در مصر

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع؛ این مقام که به اعتقاد عاشقان اهل بیت(ع) در مصر منسوب به امام سجاد(ع) است، در مسجدی بزرگ و تاریخی در منطقه «سیدة زینب» شهر قاهره، پایتخت مصر وجود دارد که صدها سال قدمت دارد.

با وجود آنکه نقل قول‌ها مکان دفن امام زین‌العابدین (ع) در مصر را رد می‌کنند، امام دوستداران ایشان و اهل بیت (ع) سالروز ولادت ایشان را در این محل گرامی می‌دارند.

این مسجد در سال 2017 میلادی در معرض آتش سوزی قرار گرفت که بر اثر این حادثه بخشی از آثار چوبی آن از بین رفت و همین امر موجب شد وزارت آثار باستانی در مصر اقدام به بازسازی این مسجد کند و این کار با نظارت شادیه احمد، کارشناس بازسازی آثار باستانی انجام شد.

مسجدی که مقام امام سجاد(ع) در آن قرار دارد، یکی از مهم‎ترین آثار اسلامی در مصر به شمار می‏‌رود که پس از مرمت و بازسازی توسط محمد عبداللطیف، رئیس بخش آثار اسلامی و مسیحی مصر بازگشایی شد.

گفته می‎شود، این مسجد برای نخستین بار در دوره فاطمی ساخته شده که همه آن به جز رواق داخلی که آثاری مربوط به سال 1154 میلادی در آن دیده می‌شود، تخریب شد.

این مسجد در سال 1863 به دستور عثمان آغا مستحفظان در پایان عصر عثمانی بازسازی شد و در سال 1886 قسمت‎هایی از این مسجد توسط عبدالواحد تازی کاشی کاری شد و در سال 1944 میلادی به دستور ملک فاروق نمای مسجد به کلی تغییر یافت، اما درب قدیمی و آثار و نصوص تاریخی آن حفظ گردید.

 شیخ سلیمان محمود؛ امام جماعت این مسجد، می‌گوید: نسل به نسل عاشقان امام زین‌العابدین (ع) برای زیارت این مقام به این مسجد در رفت و آمد هستند، هر چند شاید اساس تاریخی آن را ندانند و هر چند تاکیدی به مکان دفن آن حضرت در مصر نشده است.

 امام جماعت مسجد زین‌العابدین (ع) اظهار کرد: ضریح مقام امام زین‌العابدین (ع) تاریخی است و در دوران‌های مختلف عاشقان اهل بیت (ع) را به دور خود جمع کرده است.

 شیخ سلیمان محمود، تاکید کرد: گنبد بزرگ این مسجد که ضریح مقام زین العابدین (ع) در آن قرار دارد، به عصر «مملوکی» باز می‌گرد.

وی اظهار کرد: این مسجد، یکی از مهم‌ترین مساجد مصر است که مکان گردشگری نیز محسوب می‌شود و همچنین از بزرگ‌ترین مساجد و مقام‌ها در مصر است که برای پنج هزار و 200 نمازگزار ظرفیت دارد.

 

بازسازی مقام امام سجاد(ع) در مصر

بازسازی مقام امام سجاد(ع) در مصر

بازسازی مقام امام سجاد(ع) در مصر

بازسازی مقام امام سجاد(ع) در مصر

انتهای پیام

 

captcha