ضرورت اقدام خودجوش مردم در سفر زیارتی به عتبات عالیات
کد خبر: 3768828
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
رئیس مرکز تبیان افغانستان مطرح کرد؛

ضرورت اقدام خودجوش مردم در سفر زیارتی به عتبات عالیات

گروه بین‌الملل ــ رئیس خبرگزاری آوا با اشاره به مشکلاتی چون نبود دفتر سفارت عراق در کابل و صدور دیرهنگام ویزای اتباع عراقی در موسم اربعین از سوی ایران،‌ راهکار رفع این مسائل را اقدام خودجوش مردم در سفرهای زیارتی به عتبات عالیات دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری صدای افغان؛ حجت‌الاسلام سیدعیسی حسینی مزاری، رئیس این رسانه و مرکز تبیان افغانستان در جمع زوار عتبات عالیات ایران و عراق عنوان کرد: مشکلات موجود در مسیر سفر زوار از افغانستان به عتبات عالیات، چند عامل دارد که اولین موضوع در این باره به کاروان‌ها و شرکت‌های افغانستانی مربوط است. وجود کاروان‌ها و شرکت‌های فاقد مجوز، کلاهبرداری و دروغ‌گویی برخی شرکت‌های سیاحتی و زیارتی و نیز بی‌دقتی برخی دیگر از شرکت‌ها را می‌توان دیگر مشکل زوار در این مسیر برشمرد.

مزاری اظهار کرد: برخی از کاروان‌ها و شرکت‌ها در دیگر ایام سال کاری انجام نمی‌دهند و گاه مشکلاتی را برای زوار در ایران و عراق ایجاد می‌کنند. برخی دیگر نیز به دلیل بی‌دقتی سبب شده‌اند، ویزاهای تقلبی نصیب زوار شود.

وی گفت: اگر چه مرکز تبیان در مشهد، حدود هزار ویزای تقلبی را اصلاح و زمینه صدور ویزای مجدد از کنسولگری عراق در مشهد را فراهم کرد، اما می‌توان از بروز چنین مشکلاتی با یک برنامه‌ریزی دقیق جلوگیری کرد.

مزاری ادامه داد: عامل دیگر، نبود سفارت عراق در کابل است. این موضوع سبب شد که شرکت‌ها و کاروان‌های زیارتی مجبور باشند با صرف هزینه بیشتر، ویزا را از تهران دریافت کنند که این موضوع زمان بسیاری نیاز داشت. سفارت و کنسولگری‌های ایران در کابل و چند استان دیگر را می‌توان از جمله مشکلات دیگر به شمار آورد. با وجود فعالیت شبانه‌روزی کارمندان این نهادها، امکان صدور سریع ویزا ممکن نبود و زوار با تاخیر به پیاده‌روی اربعین رفتند و نتوانستند به موقع در این مراسم حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه تاکید ائمه معصومین(ع) در زیارت اربعین و کسب ثواب آن، فقط به همین روز مربوط می‌شود، افزود: هدف از حضور زوار در کربلا طی این ایام، حضور در راهپیمایی اربعین و به لرزده درآوردن قلب استکبار است که منافع سیاسی بسیاری برای جهان اسلام دارد.

مزاری از هزینه‌های سرسام‌آور اسکان و‌ تغذیه پس از ایام اربعین یاد کرد و گفت: این پیامدها هنگامی برطرف می‌شود که مشکل صدرو ویزا رفع شود و روادید پیش از اربعین به دست زوار برسد. برای رفع این مشکل، مردم باید وارد صحنه شوند. همچنین علما نیز باید برای رفع این مشکل، ورود جدی داشته باشند. افشای نام شرکت‌های متخلف نیز راهگشاست.

وی همچنین پیشنهاد کرد: سفارت و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران می‌توانند زودتر از ایام اربعین، ویزای دو بار ورود را صادر کنند. برای این کار لازم نیست که مردم در ابتدا، ویزای عراق را دریافت کنند و سپس به نمایندگی‌های ایران در کشور مراجعه کنند.

مزاری افزود: قطعاً سفارت و نمایندگی‌های ایران با ازدیاد نیرو می‌توانند زمینه ارائه خدمات سریع صدور ویزا را فراهم کنند. این کار سبب نزدیکی دو ملت می‌شود. از سویی، لازم است که عراق نیز سفارت خود را هر چه سریع‌تر در کابل بازگشایی کند. این کار از انجام هزینه‌های اضافی برای صدور ویزا در ایران و عراق پیشگیری می‌کند.

رئیس مرکز تبیان گفت: امسال تعداد بسیاری از مهاجران افغانستانی نتوانستند به موقع عازم عتبات عالیات شوند. لازم است دفترچه‌هایی که به منظور گرفتن ویزای عراق به مهاجران داده شده، به دفاتر کفالت برگردانده نشود و نزد این افراد بماند و آنان بتوانند مانند ایرانیان در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و سپس دفترچه‌های خود را برای صدور ویزا به دفاتر کفالت تحویل دهند که برای گرفتن ویزا از نمایندگی‌های عراق اقدام کنند.

انتهای پیام

captcha