جمهوری اسلامی غیرممکن‌ها را در سلامت ممکن کرد
کد خبر: 3774251
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۴
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی:

جمهوری اسلامی غیرممکن‌ها را در سلامت ممکن کرد

گروه سلامت ــ رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در همایش کمیته سلامت نیروهای انقلاب اسلامی گفت: جمهوری اسلامی بسیاری غیر ممکن‌ها را در حوزه سلامت ممکن کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در همایش کمیته سلامت نیروهای انقلاب اسلامی که ظهر امروز 29 آذرماه، در سالن صدرای دانشگاه بقیه‌الله (عج) برگزار شد با بیان اینکه برخی دوران پیش از انقلاب را با اکنون مقایسه و از آن دوران تجلیل می‌کنند از وضعیت آن زمان بی‌اطلاعند گفت: در حوزه بهداشتی نمی‌دانم آن سال‌ها مردم چگونه وضعیت را تحمل می‌کردند، نه آب، نه برق، نه تلفنی به ویژه در روستاها موجود نبود که بگوییم انقلاب اسلامی آمد و آن را قطع کرد این شرایط تا سال‌های اول انقلاب همانگونه که بود ماند.
وی افزود: در زمانی که منافی وزیر بهداری(بهداشت کنونی) بود، من را به‌عنوان معاون بهداشت منصوب کرد و تصمیم گرفتیم وزارت بهداری آب آشامیدنی را به روستاها برساند.
وزیر اسبق بهداشت بیان کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی به جزء تهران و چند شهر بزرگ که بیمارستان‌هایی با وضعیت قابل قبول داشتند، یا بیمارستان در بیشتر شهرها نبود و یا اگر بود خدماتی را ارائه نمی‌کردند.
مرندی افزود: وضعیت بهداشت به ویژه در رابطه با بیماری‌هایی مانند کزاز و دیفتری که کودکان زیادی را قربانی خود می‌کرد، اصلاً مناسب نبود، نسبت پزشک به جمعیت در آن زمان یک به دوهزار و 400 نفر بود و اگر تهران را جدا می‌کردیم این نسبت یک به 4 هزار و در برخی از شهرها هم یک پزشک به 18 هزار نفر جمعیت می‌شد این شرایط تا سال‌ها بعد از انقلاب هم وجود داشت و ما وارث آن بودیم.
وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه‌های مختلف پزشکی عنوان کرد: دانشکده‌های پزشکی در آن زمان محدود بود و دانشجوها اگر خوب بودند، برای ادامه تحصیل به آمریکا می‌رفتند، آن‌ها هم که در کشور درس می‌خواندند نفعی به کشور نمی‌رساندند چرا که در کشور نمی‌ماندند.
وزیر اسبق بهداشت عنوان کرد: اولین کاری که پس از انقلاب کردیم، واکسیناسیون نوزادان بود و خود به تولید واکسن پرداختیم این‌ها همه در شرایطی بود که درگیر جنگ بودیم و بیشتر بودجه کشور برای جبهه‌ها هزینه می‌شد و باید اعتبارات این اقدامات را تأمین می‌کردیم.
مرندی ادامه داد: در آن زمان سالی 11 هزار نوزاد به دلیل اینکه توسط قابله‌های محلی به دنیا آمده و با جسم تیز کثیف ناف آن‌ها بریده می‌شد دچار کزاز شده و تلف می‌شدند، این تعداد پس از واکسیناسیون به 7 هزار رسید و آن هم بیشتر اتباع افغان بودند که به دلیل اقامت غیرقانونی و از ترس شناسایی توسط دولت خود را به پزشک معرفی نمی‌کردند و با اینکه به آن‌ها نیز واکسن داده می‌شد اما به دلیل ناآگاهی از آن استفاده نمی‌کردند.
وی در ادامه به راه‌اندازی شبکه بهداشت پرداخت و بیان کرد: هر کاری که در جمهوری اسلامی غیر ممکن به نظر می‌رسید ممکن شد، دولت در آن زمان پولی نداشت تا بودجه برای شبکه بهداشت تعیین کند و با رایزنی‌های مختلف توانستیم نظر موافق را برای اختصاص بودجه برای یک شهرستان در هر استان جلب کرده و در سال‌های بعد پس از موفقیت طرح برای دو شهرستان و بیشتر بودجه اختصاص پیدا کرد.
وی در ادامه با اشاره به تبدیل وزارت بهداری به وزارت بهداشت در سال 64 اظهار کرد: در اولین سال تأسیس وزارت بهداشت 4 هزار دانشجو گرفتیم و این نسبت در سال‌های بعد افزایش پیدا کرده و اساتید هم در آن زمان کم بودند و بسیاری از آن‌ها هم همزمان در جبهه‌ها حضور داشتند. برای اولین بار در سال 66 نیز اولین تخصص‌های پزشکی در دانشگاه‌ها تأسیس شد.
وی با بیان اینکه در در اوج جنگ که پول و وضعیت مالی برای بسیاری اقدامات زیر ساختی مناسب نبود، گفت: با این شرایط دولت آنچه را که ما لازم داشتیم برایمان فراهم کرد و به این نقطه‌ای رسیدیم که اکنون هستیم و بسیاری از غیرممکن‌ها را ممکن کردیم.
در این همایش همچنین زهره الهیان، عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی نیز با بیان اینکه در سالگرد چهلمین سال انقلاب دشمنان در تلاش بودند تا  امسال را سال افول انقلاب اعلام کنند، گفت: امسال شاهد بودیم رهبر انقلاب فرمودند که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب نه تنها سال افول انقلاب نیست بلکه سال درخشش آن است.
وی افزود: اینکه ما می‌خواهیم در مورد دستآوردها سخن بگوییم به معنی آن نیست که چشممان را بر روی ضعف‌ها ببندیم و بلکه در تلاشیم با ارائه راهکارهایی این ضعف‌ها را برطرف کرده و وضعیت را بهتر کنیم.
عضو شورای مرکزی نیروهای انقلاب اسلامی افزود: در چهلمین سال انقلاب اسلامی در حوزه تولید علم رتبه نخست کشورهای اسلامی و چهاردهم در جهان را کسب کرده‌ایم.
وی یادآور شد: رهبری امسال الگوی اسلامی پیشرفت را ابلاغ کردند تا با کمک نخبگان تکمیل شود و در جهت پیشرفت ایران اسلامی به کار گرفته شود و ایشان با این‌ کار میخ 50 سال آینده برای تحقق تمدن اسلامی به زمین زدند.
انتهای پیام

captcha