ترسیم ویژگی‌های آرمان‌شهر قرآنی
کد خبر: 3778378
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰

ترسیم ویژگی‌های آرمان‌شهر قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ رئیس اداره امور قرآنی اداره‌‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اگر قرار است جامعه‌ای تبدیل به جامعه قرآنی شود، باید روح قرآن بر آن ‌حاکم شود، گفت: جامعه‌ای که مفاهیم قرآنی بر آن حاکم نباشد، قطعاً به جامعه قرآنی تبدیل نمی‌شود و فقط قرآن در ظاهر جامعه جاری می‌شود.

ترسیم ویژگی‌های آرمان شهر قرآنی / مردم با جامعه قرآنی غریبه نباشند

زندگی در جامعه قرآنی كه تؤام با نگرش توحیدی است نقطه اوج كمال انسانی و مراتب عالی بندگی خداوند به شمار می‌آید كه جوهره آن ایمان به خدا و رعایت دستورات الهی و عمل به فرمایشات حضرات معصومین(ع) است.
در آرمان‌شهر قرآنی داشتن روحیه‌ خردورزی، بصیرت و معرفت و دانش‌اندوزی برای پیمودن قله‌های سعادت و عزتمندی و تولید علم و استقلال به ‌معنای واقعی كلمه به‌ منزله امری ضروری و مورد تأكید شهروندان است.
در این جامعه تلاش می‌شود که عدالت اجتماعی با اجرای دستورات الهی و عمل به سیره نبوی و علوی حكمفرما شود و جلوی تبعیض‌ها و اختلافات طبقاتی و بی‌عدالتی گرفته شود.
در آرمان‌شهر دینی رعایت اصل اعتدال و میانه‌روی و پرهیز از هرگونه افراط و تفریط به‌ منزله گام مهم ترقی و اعتلای جامعه و تمدن آن محسوب می‌شود و معنویت و مادیت به صورت توأمان مورد توجه و دقت قرار می‌گیرد و حتی به مسائل مادی نیز رنگ و صبغه الهی می‌دهند تا بتوانند به اوج بندگی و تقرب به خداوند نائل شوند.
در جامعه قرآنی داشتن روحیه‌ اتحاد و یكپارچگی و همبستگی ملی عاملی عمده برای رسیدن به استقلال فكری، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و مورد تأكید ذات اقدس الهی و پیشوایان دینی قرار دارد و شهروندان به آن توجه می‌کنند و با عملكرد مطلوبشان به آن تحقق و عینیت می‌بخشند.

حجت‌الاسلام مهدی عباسی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در این زمینه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: اگر قرار است جامعه‌ای تبدیل به جامعه قرآنی شده و آرمان شهر قرآنی ترسیم شود، حتماً باید روح قرآن بر آن جامعه حاکم شود و صرف وجود قرآن در بخش‌های مختلف کافی نیست.
وی با اشاره به اینکه جامعه‌ای که مفاهیم قرآنی بر آن حاکم نباشد، قطعاً به جامعه قرآنی تبدیل نمی‌شود و فقط قرآن در ظاهر جامعه جاری می‌شود، اظهار کرد: اگر قرار است شاخصی برای ترویج قرآن در جامعه در نظر گرفته شود، باید شاخص بسط و گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه باشد، چرا که وقتی مفاهیم قرآنی در جامعه در زندگی مردم و بر تک‌تک روح و روان مردم حاکم شود آن وقت زندگی قرآنی خواهد شد و آثار آن در جامعه پدیدار می‌شود و سپس جامعه قرآنی مد نظر آیات و روایات پدیدار می‌شود.

جاری شدن مفاهیم قرآنی در زندگی‌
عباسی ادامه داد: پس به تنهایی وجود قاریان، حافظان مسابقات قرآن و حتی برنامه‌های قرآنی در جامعه کفایت نمی‌کند نه اینکه بی‌تأثیر است، اما آن تأثیر مدنظر را نخواهد داشت. پس متولیان امر باید بکوشند تا علاوه بر تربیت حافظان و قاریان و ایجاد مسابقات قرآنی، مفاهیم قرآنی را در زندگی مردم بگسترانند.
وی با اشاره به اینکه یکی از مباحثی که باعث می‌شود در جامعه‌ای امری نهادینه شود ایجاد برنامه‌های متنوع و حتی مسابقات با همان رویکرد است، اظهار کرد: در جامعه اسلامی که تمامی اصول جامعه برگرفته از مفاهیم قرآنی است برنامه‌هایی چون برپایی نمایشگاه‌ها و مسابقات قرآنی در ایجاد فضای قرآنی در جامعه بی‌تأثیر نیست و قطعاً موج مدنظر را به وجود می‌آورد.
رئیس اداره امور قرآنی اداره‌‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی افزود: از این مهم نباید غافل شد که برنامه‌های قرآنی در صورتی تأثیرگذار خواهد بود که تداوم و استمرار داشته باشد و در سایه این تداوم زندگی مردم قرآنی شود، اما به تنهایی کفایت نمی‌کند و حتماً باید ابزارهای تشویقی وجود داشته باشد.
عباسی با بیان اینکه یکی از چالش‌های پیشروی چهره‌های قرآنی عدم استفاده از این چهره‌ها در مناصب دولتی است، گفت: اگر قرار است جامعه قرآنی باشد باید افرادی که نگاه و اطلاعات قرآنی دارند در جامعه و در مناصب دولتی به کار گرفته شود که متأسفانه این امر مهم کمتر محقق می‌شود.
رئیس اداره امور قرآنی اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی یادآور شد: اگر در جامعه مسئولی که اداره دولتی مشغول به کار است نگاه قرآنی داشته باشد و در کنار این نگاه تخصص لازم را نیز کسب کرده باشد. علاوه بر موفقیت آن، اداره جمعه نیز قطعاً به رشد و پویایی می‌رسد.
انتهای پیام

captcha