آیاتی از قرآن که در ایام انقلاب بیشتر مورد رجوع بودند
کد خبر: 3788364
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
حجت‌الاسلام احمد مازنی بیان کرد:

آیاتی از قرآن که در ایام انقلاب بیشتر مورد رجوع بودند

گروه مسابقات ــ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یکی از آیاتی که در ایام انقلاب بیشترین مراجعه به آن صورت می‌گرفت را آیه مبارکه «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» دانست و افزود: در جامعه قبل از انقلاب همه شاهد بودیم که جامعه دچار اختلاف طبقاتی شدید و فساد اخلاقی شده بود و نیروهای منتقد را به شکنجه‌گاه‌های ساواک می‌بردند تا صدای آنها شنیده نشود.

آیاتی از قرآن که در ایام انقلاب بیشترین مراجعه را داشتند

به گزارش ایکنا؛ ششمین روز از دومین دوره جشنواره فجر قرآنی دارالقرآن خانه کارگر، عصر امروز 17 بهمن‌ماه با حضور مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی و جمعی از پیشکسوتان عرصه کارگری برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، علیرضا محجوب، نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیر کل خانه کارگر به بیان سخنان کوتاهی پرداخت و پس از آن نیز «کوثر شهسواری»، حافظ نوجوان کل قرآن کریم به اجرای برنامه پرداخت که مورد توجه حاضران در این مراسم قرار گرفت.
در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به بیان سخنانی پرداخت.
وی در ابتدا به بیان ویژگی‌های انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: مردمی بودن، مستقل بودن، وابسته به قدرت‌های سلطه نبودن از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی است. در کنار این مهم‌ترین ویژگی را باید دینی بودن آن دانست.

آیاتی از قرآن که در ایام انقلاب بیشترین مورد رجوع را داشتند
مازنی با اشاره به فعالیت‌های اثرگذار دارالقرآن خانه کارگر، افزود: فعالیت‌های قرآنی بخشی از خدمات مخلصانه و ارزشمند و کیفی خانه کارگر به کارگران و مردم ایران است که در کنار فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی صورت می‌گیرد که این قبیل فعالیت‌ها جای تقدیر دارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای حافظ نوجوان در این مراسم اشاره و اظهار کرد: همه اینها نمونه‌ها که دیده می‌شود، بخشی از برکات قرآن، خون شهدا و بخشی از هنری است که امام خمینی(ره) برای مردم و جامعه به ودیعه گذاشتند.
وی با بیان اینکه بعد از انقلاب، معرفت دینی مجموعه‌های فراوانی در داخل و خارج از کشور افزایش یافت، به برخی آیات که در ایام انقلاب مورد توجه بود، اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که گفته شد، دینی بودن یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی است. در ایام مبارزات انقلاب و اندکی بعد از پیروزی آن برخی آیات قرآن بیشتر مورد توجه فعالان سیاسی و زندانیان سیاسی قرار گرفته بود.
مازنی یکی از این آیات را آیه مبارکه «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» بیان کرد و افزود: در جامعه قبل از انقلاب همه شاهد بودیم که جامعه دچار اختلاف طبقاتی شدید و فساد اخلاقی شده بود، چنین جامعه‌ای از لحاظ اقتصادی نیز دچار انحطاط شده بود و سرنوشت کشور را بیگانگان تعیین می‌کردند. در این فضا نیروهای منتقد را به شکنجه‌گاه‌های ساواک می‌بردند تا صدای آنها شنیده نشود.
نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در چنین شرایطی عده‌ای به صبر و تحمل و البته دعا برای فرج و گشایش که در قرآن نیز آمده است، تأکید می‌کردند. اما عده‌ دیگری بودند که آیه فوق را تلاوت می‌کردند و اعتقاد داشتند خداوند سرنوشت جوامع را تغییر نمی‌دهد، مگر به خواست خودشان و همیشه بیان می‌کردند تا خودشان تصمیم به تغییر نگیرند، تغییری صورت نخواهد گرفت.
وی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود به آیه دیگری که در ایام انقلاب بسیار مورد توجه قرار گرفته بود، اشاره کرد و گفت: «وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ... » از جمله این آیات بود. منطق قرآن این است که آزادی بیان می‌دهد و مردم می‌توانند دیدگاه‌های خود را بیان کنند. یعنی یک فضای آزاد در اندیشه و در جامعه شکل خواهد گرفت. آن زمان که این آیه مطرح بود، افقی که مطرح شده بود، این بود که تغییر در سرنوشت باید به وسیله خودمان باشد و اگر می‌خواهیم تغییر ایجاد کنیم کلید آن در دست خودمان است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم با تأکید بر اینکه بیست و دو بهمن متعلق به همه است، اما امروز جمعیت اندکی آن را به نام خودشان زده‌اند، گفت: بسیاری در شرایط جنگ و در شرایط انقلاب نقشی نداشتند، ولی الان مدعی شده‌اند، البته که این طور نیست، بلکه همه باید صاحب این انقلاب باشند.
مازنی همچنین آیه «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ...» را از جمله دیگر آیات مورد توجه در ایام انقلاب و بعد از آن بیان و اظهار کرد: از این آیه دو معنا برداشت می‌کردند، عده‌ای می‌گفتند که کسی را نمی‌توان به زور مسلمان کرد و در دین هیچ اجباری نیست و برخی دیگر نیز اعتقاد داشتند معنای آیه فوق این است که احکام دین را برای مردم سخت نکنیم.
وی با اشاره به فضای انقلاب اسلامی و فعالیت‌هایی که در آن صورت می‌گیرد، به عقاید شهید مطهری در زمان انقلاب اشاره کرد و گفت: شهید مطهری تأکید داشتند که اگر مارکسیست بخواهد در دانشگاه‌ها باشد و تدریس شود، به مثابه یک علم در دانشگاه‌ها و به وسیله اساتید مارکسیست تدریس شود، اما اگر بخواهیم با نام دین به تدریس و معرفی مارکسیست بپردازیم، اجازه نخواهیم داد.
در بخش دیگری از این مراسم، یکی از فعالان صنفی جامعه کارگری به بیان مطالبات جامعه کارگران پرداخت.

انتهای پیام 

captcha