اعلام جزئیات بانک اطلاعاتی مراکز دینی خوزستان/ تهیه نقشه فرهنگی استان
کد خبر: 3793076
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷

اعلام جزئیات بانک اطلاعاتی مراکز دینی خوزستان/ تهیه نقشه فرهنگی استان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان درباره بانک اطلاعات مراکز دینی استان گفت: در این مجموعه بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ مرکز دینی استان شناسایی و به صورت کامل معرفی شدند، گام بعدی این کار تهیه نقشه فرهنگی استان است تا بتوان بر روی نقشه‌های استان همه این ظرفیت‌ها را جانمایی کرد و در یک نگاه ظرفیت‌ها و خلأ‌ها را در حوزه فرهنگی دید.

جزئیات بانک اطلاعاتی مراکز دینی خوزستان/تهیه نقشه فرهنگی استان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین بلک، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره بانک اطلاعات مراکز دینی استان اظهار کرد: با توجه به لزوم برنامه‌ریزی‌های صحیح و دقیق فرهنگی یکی از بسترهای مهم و زیرساخت‌های نرم، وجود اطلاعات کافی و لازم است. ما در خوزستان ظرفیت‌های فراوان فرهنگی داریم ولی شاید اطلاعات و خروجی‌ها و تحلیل‌های اطلاعاتی لازم درباره این ظرفیت‌ها کمتر وجود داشته باشد. به همین دلیل برنامه‌های ما کماً و کیفاً با مشکلاتی مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به یک برنامه‌ریزی خوب و مناسب ضروری دیدیم بانک اطلاعاتی فضا و ظرفیت‌های فرهنگی استان فراهم کنیم، افزود: با تفاهمی که با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت، با استفاده از افرادی که در جمع‌آوری آمار و اطلاعات به صورت علمی و تخصصی کار کرده بودند، این پروژه تنظیم شد که به صورت پیمایشی در همه مناطق استان خوزستان، شهرستان‌ها، شهرها و روستاها این ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم.

بلک ادامه داد: آموزش لازم به این افراد داده شد و بعد از آن، کار شناسایی این مراکز صورت گرفت؛ به طوری که ما در حال حاضر بالغ بر 6 هزار و 500 مرکز را در استان مورد بررسی قرار دادیم که شامل مسجد، حسینیه، حوزه علمیه، مصلا و حتی مراکز دینی اقلیت‌های مذهبی هستند. اطلاعات کاملی از ظرفیت‌ها، زیرساخت‌ و سخت‌افزارها و همچنین بخش‌های نرم و فرهنگی این مراکز جمع‌آوری شد. بعد از اینکه این اطلاعات در یک مجموعه قرار گرفت تلاش کردیم این اطلاعات راست‌آزمایی شود، به همین دلیل اطلاعات یک بار دیگر بازخوانی شد تا از صحت عملکردی افرادی که این کار را دنبال می‌کردند، اطمینان بیشتری پیدا کنیم. خوشبختانه این موضوع نتایج خوبی داشت و صحت اطلاعات را تأیید کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: در مرحله بعد تلاش کردیم این اطلاعات را تبدیل به یک برنامه کنیم که بتوانیم در سیستم‌های مختلفی از آن استفاده کنیم. بخش فیزیکی این اطلاعات به مجلاتی تبدیل شد، اطلاعات هر شهری تفکیک شد و حدود یکصد جلد این اطلاعات به صورت صحافی شده در اختیار ما است.

وی افزود: در حال حاضر مشغول تنظیم یک برنامه نرم‌افزاری هستیم که بتواند این اطلاعات را در اختیار ما بگذارد و بتواند تغییراتی مثل کاهش‌ها و افزایش‌ها و روند کارهایی که در مراکز دینی اتفاق می‌افتد به روزرسانی کند. البته این کار گسترده‌ای است و مستلزم نیروهایی است که این کار را به سامان بیشتری برسانند.

بلک ادامه داد: در گام بعدی تلاش کردیم این اطلاعات را با استفاده از سایر امکانات GPS و GIS تکمیل کنیم که خروجی آن یک نقشه فرهنگی استان باشد تا بتوانیم بر روی نقشه‌های استان همه این ظرفیت‌ها را جانمایی کنیم؛ به طوری که در یک نگاه بتوانیم این ظرفیت‌ها را تشخیص دهیم، پراکندگی‌ها را متوجه شویم و خلأها را ببینیم. این‌ها اقدامات بعدی است که بخشی از آن را به صورت آزمایشی انجام دادیم و نتایج خوبی به همراه داشته است. امیدواریم همکاری بخش سازمان‌ برنامه و بودجه استان با سازمان گسترش بیشتری پیدا کند و بتوانیم زودتر این برنامه را تکمیل کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: در مرحله بعد، قرار است مؤسسات، خانه‌های قرآن و خانم‌های عالم به کار اضافه شده و به صورت نقطه‌گذاری روی نقشه استان در حال انجام است. در مرحله بعد هیئت‌های مذهبی را که بخش بسیار گسترده‌ای است، اضافه می‌شود. بخشی از خانه‌های عالم نیز جانمایی شده است.

وی درباره اطلاعات گردآوری شده درباره مراکز دینی استان گفت: این اطلاعات، شناخت کاملی درباره مراکز به ما می‎دهد، تمام زیرساخت‌ها در آن مشخص شده است. نواقص و کمبودهایی که آن مراکز دارند نیز در این مجموعه وجود دارد. ظرفیت‌ها و نیروی انسانی، برقراری برنامه‌های فرهنگی از وجود امام جماعت تا پایگاه بسیج و کانون‌های فرهنگی مساجد و حتی میزان حضور بانوان و آقایان در مساجد و سایر بخش‌هایی که معمولاً در یک برنامه فرهنگی به آن نیازمندیم در این کار دیده شده است.

بلک در پایان گفت: امیدواریم در گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری در بیانیه خود سرفصل‌های مهمی ذکر فرمودند بتوانیم در پایان امسال زمینه‌سازی کنیم و آغاز خوبی در سال 98 در اجرای برنامه‌های قوی و منسجم و مؤثر داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha