توقف پروژه گفت‌وگوی ادیان گروه «فتو» در آلمان
کد خبر: 3796600
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳

توقف پروژه گفت‌وگوی ادیان گروه «فتو» در آلمان

گروه بین‌الملل ــ احداث پروژه «خانه یکی» در برلین (پایتخت آلمان) به علت مشارکت گروه سیاسی فتح‌الله گولن (موسوم به فتو که مخالف دولت ترکیه است) در این پروژه، متوقف شد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه؛ پروژه «خانه یکی» که قرار بود برای گرد هم آوردن معتقدان به سه دین اسلام،‌ مسیحیت و یهودیت در برلین ساخته شود، با منصرف شدن مالک زمین به علت مشارکت گروه فتح‌الله گولن (واعظ ترک مخالف دولت ترکیه که در آمریکا زندگی می‌کند) در این پروژه،‌ متوقف شد.

کاترین دوسمان، مالک این زمین به رسانه‌های محلی گفته است که «فتو» کودتای نافرجام 15 جولای در ترکیه را سازماندهی کرده و وی به این دلیل از مشارکت در این پروژه صرف‌ نظر کرده است.

وی همچنین تأکید کرده است که نمی‌تواند در پروژه‌ای مشارکت کند که به جای تشویق به گفت‌وگوی ادیان، محل تنش‌های جدیدی باشد.

در گزارشی که در روزنامه «برلينر زيتونگ» منتشر شده، بر منزوی شدن گروه فتح‌الله گولن در میان گروه‌های اسلامی تأکید شده است.

کار احداث پروژه «خانه یکی» از ژانویه امسال آغاز شد و تاکنون 8.5 میلیون یورو برای این پروژه 43.5 میلیون یورویی کمک جمع‌آوری شده بود. قرار بود با پیشرفت در کار احداث این پروژه، دولت فدرال آلمان نیز برای ساخت آن کمک مالی داشته باشد.

گفتنی است، فتح‌الله گولن در طول عمر خود مشغول تدریس نسخه‌ای پیشرفته از اسلام با عنوان «اسلام آناتولیایی» که مبتنی بر آموزه‌های یک عالم اسلامی به نام سعید نورسی (شیخ بدیع‌الزمان سعید نورسی از پیشگامان اندیشه نوین اسلامی در ترکیه) بوده ‌است. در تفکر گولن که ظاهراً اعتقاد به مدارا و تسامح تبلیغ می‌شود، ولی به صراحت شیعیان را افرادی ریاکار، منحرف، تفرقه‌انداز در دنیای اسلام و آلت دست یهودیان می‌داند.

انتهای پیام

captcha