بهره‌مندی امام جواد(ع) از ظرفیت‌های اقتصادی برای حفظ شیعه
کد خبر: 3798527
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸

بهره‌مندی امام جواد(ع) از ظرفیت‌های اقتصادی برای حفظ شیعه

گروه معارف ــ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مباحث اقتصادی که امام جواد(ع) در زندگی خود در پیش گرفته بودند، بیان کرد: امام جواد(ع) برای حفظ شیعه از ظرفیت‌های اقتصادی بهره می‌بردند، به نوعی که از ۶ منبع اقتصادی، درآمد‌هایی داشتند که از این میان می‌توان به خمس، موقوفات مانند وقفیاتی که امام علی(ع) داشتند، هدایا و همچنین تجارت اشاره کرد.

امام جواد(ع) نقش مهمی در حفظ شیعه و اسلام بر عهده داشتندحجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص دهم ماه رجب و سالروز ولادت امام جوادالائمه(ع)، با بیان اینکه ایشان زندگی ویژه و حساسی نسبت به سایر ائمه معصومین(ع) داشتند، گفت: باید نقش مهمی را در حفظ اسلام برای ایشان در نظر گرفت، این نقش از آن جهت دارای اهمیت است که مامون در آن زمان احساس خطر می‌کرد به همین دلیل به اجبار، امام جواد(ع) را وادار کرد تا با دخترش ازدواج کند. در واقع او از این کار خود اهدافی را به دنبال داشت. جواد(ع) انسانی دنیاگریز و معنوی بودند، به همین دلیل مامون در نظر داشت تا از این طریق ایشان را به دربار فرعون وارد کند و به نوعی آن حضرت را از این راه دینی خود خارج سازد که خوشبختانه نتوانست در این کار موفق شود.

وی ادامه داد: همچنین هدف دیگری که او در این راه به دنبال داشت این بود که بتواند از امام جواد(ع) نوه‌دار شود و از اینکه بگوید «این نوه پیامبر(ص)، نوه من است» خوشحال باشد و به نوعی خاندان پیامبر(ص) را بد نام کند.

فیض‌آبادی با اشاره به مباحث اقتصادی که امام جواد(ع) در زندگی خود در پیش گرفته بودند، نیز بیان کرد: امام جواد(ع) برای حفظ شیعه از ظرفیت‌های اقتصادی بهره می‌بردند، به نوعی که ایشان از 6 منبع اقتصادی، درآمدهایی داشتند که از این میان می‌توان به خمس، موقوفات مانند وقفیاتی که امام علی(ع) داشتند، هدایا، که در این خصوص همیشه تاکید بر این داشتند که هدایایی را که به شما داده می‌شود را بپذیرید و همچنین تجارت اشاره کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در واقع ایشان همیشه به تجارت مشغول بودند و هیچگونه مخالفتی با ثروت نداشتند، البته که بر روی این موضوع تاکید داشتند که این ثروت‌ها نباید تنها صرف دنیاپرستی شود و در این زمینه نیز فعالیت زیادی می‌کردند و سهمی از این اموال را برای فقرا، سادات و علویان نیز در نظر می‌گرفتند.

وی تأکید کرد: موضوعی که در اوج زندگی ایشان وجود داشت، اعتاب و کمک به فقرا بود و در این خصوص کمک زیادی به این قشر از جامعه زمان خود داشتند. دوران بنی‌عباس، دوران خفقانی بود، بر همین اساس شبکه‌ای برای شناسایی شیعیان تشکیل شد تا از این طریق شیعیان شناسایی و به آن‌ها کمک‌هایی صورت گیرد.

فیض‌آبادی در ادامه تصریح کرد: آنچه امروز در جامعه خود با آن مواجه هستیم این است که مردم تنها به فکر خود هستند و اشتیاقی به این امر ندارند که به هم نوع خود کمک کنند، این در حالی است که امام جواد(ع) همیشه به امر انفاق کردن توصیه‌های فراوانی داشتند.

انتهای پیام

captcha