کتاب «محمد امین» به زبان هورامی تألیف شد
کد خبر: 3804479
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
برای نخستین‌بار؛

کتاب «محمد امین» به زبان هورامی تألیف شد

گروه فرهنگی ــ کتاب زندگی‌نامه پیامبر اسلام(ص) با عنوان «محمد امین» برای اولین بار به زبان هورامی توسط ماموستا محمدامین میرزایی کماله‌ای، شاعر و نویسنده‌ توانای کردستانی تألیف شد.

به گزارش ایکنا از کردستان، کتاب «محمد امین» دربردارنده زندگی‌نامه پیامبر اسلام (ص) از تولد تا وفات است که توسط ماموستا محمدامین میرزایی‌کماله‌ای، متخلص به میرزای هورامی شاعر و نویسنده‌ توانای کردستانی برای نخستین‌بار به زبان هورامی تألیف شد.
کتاب «محمدامین» با محوریت زندگانی پیامبر اسلام (ص) با قلم مـیـرزای هەورامــی در هزار صفحه چاپ و منتشر شد.
ملا محمدامین متخلص به (میرزای هه‌ورامی) متولد ١٣٣٥، دوران کودکی را در سقط‌الرأس خود روستای «که‌مالا» اورامان تخت گذرانیده است.
‌وی از پدر به «وه‌لی دیوانه» و از مادر به «صه‌یدی هه‌ورامی» می‌رسد. در هفت سالگی «قوتابی قورئان» می‌شود سپس «گلستان» و «پندنامه عطار» و «روله بزانی» که معمول محل بوده می‌خواند، بعد از آن برای «فه‌قیه‌تی» راهی غربت می‌گردد و به «خورمال» و «بیاره» و «نه‌وی» -کردستان عراق- مسافرت می‌کند. سپس به مریوان می‌آید؛ چند سالی دیگر ادامه تحصیل می‌دهد تا در اوایل انقلاب یعنی ١٣٥٧ طبق معمول فارغ‌التحصیل می‌شود.
میرزای هه‌ورامی در همان دوران تحصیل شعر می‌سرود و مورد تشویق و تحسین ادب دوستان قرار می‌گرفت. بویژه در سال‌های ٥٦ و ٥٧ با رادیو مریوان که برنامه هه‌ورامی داشت همکاری می‌کرد و گاه گاهی مسائل علمی را با شعر آسان می‌کرد.
او با زبان ساده و طبع ساده مسائل روز را با جوانان مطرح می‌کرد و شعرهای او اغلب در مجالس و مراسم مختلف قرائت می‌شد.
شعر «میرزای هه‌ورامی» با دو لهجه‌ گورانی و سورانی سروده شده است. نخستین مجموعه‌ شعر او با نام سه وزه‌ی کوسالان در سال ١٣٦٢ در تهران به چاپ رسید که مورد آفرین اساتید «بابامردوخ، حمدی و هیمن» قرار گرفت.
شعر او بر دو وزن عروضی و کلاسیک است. طبیعت و ظرافت کوه‌های اورامان و مردم ساده و قانع آن دیار خمیرمایه‌ شعر ایشان است. زیبائیهای گوناگون چهارفصل به شعر او زینت بخشیده است و در شعر او تراژدی‌هایی بچشم می‌خورد که از اوضاع آشفته منطقه و جنگ تحمیلی و شیمیایی هه‌له‌بجه و مخالفت احزاب و بی‌توجهی مسئولین امر حکایت دارد.
مجموعه‌ی دیگر از اشعار سورانی ایشان با نام «زه‌رده‌ی خه‌زان » در مراحل پایانی خود برای نشر و توزیع است.
هه‌ورامی 20 سال است با قسمت رادیو اورامی در سنندج کمال همکاری را دارد و همچنین در حال حاضر گوینده و نویسنده برنامه رادیویی «نور ایمان» است که قبل از اذان ظهر پخش می‌شود.
یادآور می‌شود؛ برنامه‌های ادبی او مورد توجه گوران و سوران قرار گرفته است. میرزای هه‌ورامی درحال حاضر در روستای سراب قامیش حومه‌ی سنندج بأمر تدریس و امامت اشتغال دارد.
انتهای پیام

captcha