قرائت کلام خدا به مجالس ختم و استخاره محدود نشود
کد خبر: 3814409
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

قرائت کلام خدا به مجالس ختم و استخاره محدود نشود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قرآن یکی از وصایای رسول خدا(ص) است که متأسفانه در جامعه و ‌بین شیعیان بسیار کم‌رنگ شده است، گفت: البته محدود کردن قرائت قرآن به مجالس ختم، استخاره و یا ترک تلاوت به برای سبک شمردن آن عملی است که مورد غضب خداوند واقع می‌شود.

طاقچه‌ای برای قرآن/ قرائت کلام خدا به مجالس ختم و استخاره محدود نشودحجت‌الاسلام مهدی عباسی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: قرآن یکی از وصایای رسول خدا(ص) است که متأسفانه در جامعه و بین شیعیان بسیار کم‌رنگ شده است؛ قرآنی که از کُنج دنج طاقچه دل به طاقچه خانه منتقل شده و خاک می‌خورد.
وی افزود: در ماه مبارک رمضان یکی از اعمال توصیه شده و بسیار مطلوب تلاوت قرآن است و در احادیث آمده است که ماه رمضان ماه بهار قرآن است.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «با قرآن به استقبال قرآن بروید». ضمن اینکه ثواب قرائت یک آیه از قرآن در ماه مبارک رمضان برابر است با یک ختم قرآن در ماه‌های دیگر.
عباسی اظهار کرد: یکی از توصیفاتی که برای قرآن در خود قرآن بیان شده و در واقع هدف اصلی از نزول آن نیز است، هدایت‌کننده بودن قرآن است.
وی افزود: در سوره مبارک اسراء آیه 9 خداوند می‌فرماید: «إِنَّ هذَا الْقُرْءَانَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ وَیبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یعْمَلُونَ الصلِحتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً کبِیراً؛ در حقیقت این قرآن، بدان(شیوه‌ای) که آن پایدارتر است، راهنمایی می‌کند و به مؤمنانی که کارهای شایسته انجام می‌دهند، مژده می‌دهد که برای آنان پاداش بزرگی است» که از آموزه‌ها و پیام‌های این آیه می‌شود به این نکته اشاره کرد که قرآن بهترین راه‌ها و قوانین را برای بشریت عرضه می‌کند.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی تصریح کرد: حال قرآنی که توصیه رسول خدا است و خود آیات قرآن نیز اشاره دارد که موجب هدایت بشر هستند، پس انسان در قبال آن قطعا وظایفی دارد.
عباسی ادامه داد: یکی از وظایف ما در برابر قرآن فراگیری قرآن است، آن چنان که امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند که «تعلموا القرآن فانه احسن الحدیث و تفقهوا فیه فانه ربیع القلوب؛ قرآن را فرابگیرید که برترین کلام است و در آن بیندیشید که بهار قلب‌هاست.»
وی افزود: پس از شناخت جایگاه و درک فضائل قرآن لازم است که به فراگیری صحیح علوم آن بپردازیم چراکه قرآن محور اساسی دین و کتاب قانون الهی است و بر هر مسلمانی لازم است که در راه فراگیری آن بکوشد.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در این باره امام صادق(ع) فرمودند: «ینبغی للمومن ان لایموت حتی یتعلم القرآن او یکون فی تعلمه؛ شایسته است که مسلمان مؤمن از دنیا نرود مگر آن که قرآن را فراگرفته و یا در حال فراگیری آن باشد».
عباسی اظهار کرد: علاوه بر فراگیری قرآن وظیفه تعلیم آن به دیگران نیز بر گردن ما است چنانکه پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «خیرکم من تعلم القرآن و علمه؛ بهترین شما کسی است که قرآن را فرا بگیرد و به دیگران نیز بیاموزد» و این نه به عنوان یک حق بلکه یک تکلیف برای مسلمان تعیین شده است تا در راستای فرادهی قرآن به دیگران نیز کوشا باشد.
وی افزود: دومین وظیفه ما نسبت به قرآن تلاوت آیات نورانی قرآن است که رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «افضل العباده قراءه القرآن؛ برترین عبادات قرائت صحیح قرآن است».
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: پس از فراگیری قرآن نوبت به قرائت آن می‌رسد چراکه فراگیری مقدمه‌ای برای عمل نیکوی قرائت و نیز تلاوت قرآن در همه حال است.

قرآن تنها برای عزا نیست
عباسی ادامه داد: البته محدود کردن قرائت قرآن به مجالس ختم، استخاره و یا ترک تلاوت به جهت سبک شمردن آن عملی است که مورد غضب خداوند واقع می‌شود چنانکه حضرت رسول(ص) فرمودند: «علیک بتلاوه القرآن علی کل حال؛ برشماست تلاوت قرآن در هر حالی».
وی یادآور شد: پس در این ماه مبارک و پرخیر و برکت اگر تنها به این نتیجه برسیم که عامل به قرآن باشیم و جای قرآن را از طاقچه خاک خورده خانه به طاقچه دل منتقل کنیم قطعاً عاقبت بخیر و رستگار می‌شویم.

انتهای پیام

captcha