عرضه هفتادوهفتمین اسناد خزانه اسلامی
کد خبر: 3865591
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
فرابورس در هفته‌ای که گذشت؛

عرضه هفتادوهفتمین اسناد خزانه اسلامی

گروه اقتصاد ــ فرابورس ایران در هفته‌ای که گذشت از هفتادوهفتمین عرضه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا816» رونمایی کرد. این اوراق مجموعا 20 هزار میلیارد ریال ارزش داشته و تاریخ سررسید آن سوم مرداد 1401 خواهد بود.

به گزارش ایکنا، به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در پایان هفته منتهی به 29 آذر، ارزش بازار فرابورس پس از سپری کردن 5 روز صعودی متوالی، توانست با عبور از مرز 4 میلیون و 738 هزار میلیارد ریال، رشد 84 درصدی نسبت به ابتدای سال را به ارمغان بیاورد. ارزش بازار فرابورس نسبت به ابتدای هفته جاری و آذرماه به ترتیب افزایش 3.5 و 15 درصدی را تجربه کرد.

آمار کلی در یک نگاه
در آخرین هفته آذرماه، ارزش معاملات انجام گرفته در فرابورس در مجموع بیش از 81 هزار میلیارد ریال بود و به این ترتیب روزانه شاهد 16 هزار میلیارد ریال خریدوفروش سهامداران حقیقی و حقوقی بودیم. با این حال ارزش معاملات در مقایسه با هفته گذشته با افت 28 درصدی مواجه شده است.
همچنین حجم معاملات در این هفته نزدیک به 9 میلیارد و 650 میلیون ورقه بود که در این زمینه نسبت به هفته گذشته تغییر آنچنانی صورت نگرفته است. این میزان جابه‌جایی اوراق بهادار در قالب یک میلیون و 732 هزار دفعه معامله انجام شده است.

بررسی آمار بازارها
در هفته منتهی به 29 آذر، بیشترین ارزش معاملات بین تابلوهای مختلف مربوط به بازار دوم فرابورس بود که با بیش از 33 هزار میلیارد ریال معامله کار خود را به پایان رساند. همچنین در رتبه دوم ارزش معاملات، بازار ابزارهای نوین مالی قرار گرفت که با پذیرایی از 25 هزار میلیارد ریال معامله، هفته را به اتمام رساند. بازار پایه، بازار اول و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) نیز به ترتیب در جایگاه‌های سوم تا پنجم ارزش معاملات قرار گرفتند.
لازم به ذکر است که بازار دوم فرابورس طی این هفته در حجم و تعداد معاملات نیز نسبت به سایر بازارها در جایگاه بالاتری قرار داشت و عملا در تمامی متغیرها دارای رتبه نخست بود.
برای مشاهده آمار تکمیلی در خصوص حجم، ارزش و تعداد معاملات در بازارهای مختلف فرابورس، به بخش گزارش‌های آماری سایت فرابورس ایران مراجعه کنید.

صنایع مختلف زیر ذره‌بین
در هفته‌ای که سپری شد، صنایع مختلف با اختلاف اندک نسبت به یکدیگر در جایگاه‌های اول تا سوم قرار گرفتند. بر این اساس، گروه فلزات اساسی با 4 هزار و 296 میلیارد ریال ارزش معاملات خرد، سهم 8 درصدی از کل ارزش معاملات خرد بر دوش داشت و در رتبه نخست قرار گرفت. اما رتبه دوم به صورت مشترک به سه گروه مواد و محصولات دارویی، محصولات شیمیایی و محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر اختصاص یافت که هر کدام با حدود 4 هزار میلیارد ریال معامله در این هفته، هر یک سهم 7 درصدی از کل ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رتبه سوم ارزش معاملات خرد میان صنایع مختلف، گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات جای گرفت که با بیش از 3 هزار میلیارد ریال معامله، سهم 6 درصدی از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

مهمترین رویدادهای هفته جاری
فرابورس ایران در هفته‌ای که گذشت از هفتادوهفتمین عرضه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا816» رونمایی کرد. این اوراق مجموعا 20 هزار میلیارد ریال ارزش داشته و تاریخ سررسید آن سوم مرداد 1401 خواهد بود.
همچنین در هفته گذشته کتابچه فرهنگ لغات و اصطلاحات بلاک‌چین با هدف ارائه مناسـب‌ترین معادل‌های فنی فارسـی برای لغات حوزه بلاک‌چین توسط فرابورس ایران گردآوری شده است، منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha