برنامه جامع و الگوی مناسب؛ ابزارهای اصلی سلوک
کد خبر: 3870512
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی بیان کرد:

برنامه جامع و الگوی مناسب؛ ابزارهای اصلی سلوک

گروه اندیشه ــ یک کارشناس حوزه دین با بیان اینکه انسان در سلوک مادی و معنوی نیازمند برنامه جامع و الگوی مناسب است، گفت: هر دوی این‌ها نیز از سیره و سنت رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) استفاده می‌شود والا اگر  دنبال برنامه دیگری باشیم، به نتیجه که نمی‌رسد و ما را نیز گمراه خواهد کرد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س)، شب گذشته، 19 دی‌ماه، با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی در مسجد اعظم قم برگزار شد.

وی بیان کرد: برای سلوک در امور مادی و معنوی، بهره بردن از دو مهم لازم است و این مطلب از بیان نورانی رسول خدا(ص) استفاده می‌شود و قبل از اینکه علمای اخلاق این را بیان کنند، بیان رسول خدا(ص) مقدم است که عبارت از برنامه هدفمند و دوم الگوی مناسب است. برنامه جامع، انسان را از تحیر نجات می‌دهد و مبدأ و مقصد مشخص می‌شود و بدون اینکه سردرگم شود حرکت می‌کند. حیات ما این طور است که از رهگذر برنامه، از تحیر نجات پیدا می‌کنیم که این برنامه نیز منحصر به قرآن و روایات است. این برنامه منتج به نتیجه است و اگر غیر از قرآن و سنت باشد نه تنها نتیجه نمی‌دهد بلکه یقیناً مضر خواهد بود.

مؤمنی تصریح کرد: دومین مطلب، الگوی مناسب است که انسان از رهگذر الگو، برای ادامه راه انگیزه پیدا می‌کند. الگو نیز فقط و فقط منحصر به سیره عملی معصومین(ع) است. این سیر، انسان را واقع‌بین می‌کند و از رهگذر سیره ائمه(ع) و الگو قرار دادن آنها در زندگی، انسان از چالش‌ها در زندگی نجات پیدا می‌کند. تمام چالش‌ها و ابتلائات که در دنیا گریبان ما را می‌گیرد، معلول غفلت از سیره و سنت رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) است. رسول خدا(ص) فرمودند که دو ثقل یعنی قرآن و عترت را در میان شما می‌گذارم و اگر به آنها متمسک شدید، گمراه نخواهید شد.

این کارشناس حوزه دین در ادامه افزود: ائمه(ع) خودشان فرمودند که ما برای مردم حجت هستیم و حضرت زهرا(س) نیز برای ما حجت است و آیات قرآن نیز پیامبر(ص) را به عنوان بهترین اسوه و الگو مطرح می‌کند. البته نه برای یک عصر و نسل خاص، بلکه برای همه مردم رسول خدا(ص) و حضرت زهرا(س) اسوه و الگو هستند و در تمام شئون زندگی برای ما برنامه ارائه کرده‌اند.

وی بیان کرد: زندگی حضرت زهرا(س) طوری بود که در عین حضور در جامعه، لطمه‌ای به حیث زنانه ایشان وارد نمی‌شد. در تربیت فرزند و فرزنداری و ... نیز همین طور است. به سیره معنوی حضرت زهرا(س) اشاره می‌کنم و اصل مهمی که باید در زندگی مهم باشد را مطرح می‌کنم و آن هم اینکه اصل معنویت و اساساً معنویت در حیات ما باید وجود داشته باشد. همان طور که جسم ما نیاز به غذا دارد و باید چرک جسم را از بین برد، قلب و روح و روان نیز نیاز به چرک‌زدایی دارد و این از رهگذر معنویت بر انسان حاصل می‌شود. ما نیاز به نشاط در زندگی داریم برخی نشاط را با مادیات کسب می‌کنند، اما مقطعی است، اما نشاط معنوی این طور است که این نشاط از بین رفتنی نیست. حتی هر زمان که یک امر معنوی را یادتان می‌آید که آن را انجام داده‌اید، نشاط را به همراه می‌آورد.

مؤمنی تصریح کرد: معنویت، لازمِ فطری ماست والا انسان کدر و بی‌استفاده می‌شود. البته این معنویت در اثر معرفت و شناخت بر انسان حاصل می‌شود و انسان باید بداند که فقیر الی الله است و فقط باید در خانه حضرت حق برود. شب عروسی حضرت زهرا(س) ایشان گریه می‌کرد و حضرت امیر(ع) علت را پرسیدند. صدا زدند که شب قبل در منزل پدرم بودم و امشب در منزل تو هستم و یادم آمد شبی که از منزل تو به منزل قبر می‌روم.

وی با اشاره به آثار معنویت بیان کرد: از جمله آثار معنویت کاهش اضطراب است. شب به شب که حضرت زهرا(س) می‌خواستند بخوابند، آیاتی را می‌خواندند و در شدائد نیز به تسبیحات پناه می‌بردند. آرامش با معنویت حاکم می‌شود و حضرت زهرا(س) برای هر روزی یک دعا را بیان می‌کند و حتی به دعا توصیه می‌کند. بنابراین از رهگذر معنویت، شدائد از بین می‌رود. همچنین به برکت معنویت، فضائل اخلافی در انسان ظاهر می‌شود و انسان در صدد اصلاح برمی‌آید. امام مجتبی(ع) فرمودند: شب‌هایی مادر ما تا صبح با خدا صحبت می‌کرد و پاهایش متورم می‌شد.

مؤمنی در ادامه افزود: سوم اینکه ما از رهگذر معنویت شاهد ظهور عدالت اجتماعی خواهیم بود. انفاق و دستگیری از نیازمندان بیشتر می‌شود که که در زندگی حضرت زهرا(س) این مسئله بسیار وجود داشته است. چهارم اینکه انسان با معنویت به خدا و عالم هستی حسن ظن پیدا می‌کند. انسان اگر در امور معنوی وارد شود در اوج ابتلائات مبتلا به پوچی نمی‌شود؛ چراکه افق دید او بسیار وسیع است و در زندگی حضرت زهرا(س) نیز بسیاری از ابتلائات از جمله فقدان پدر و غربت و بی‌کسی همسر وجود داشت، اما ایشان هرگز افق دیدشان کوچک نشد.

انتهای پیام
captcha