از ایده انسجام خیریه‌ها تا تشکیل بنیاد مجازی امام رضا(ع)
کد خبر: 3905543
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
برخط جامعه /

از ایده انسجام خیریه‌ها تا تشکیل بنیاد مجازی امام رضا(ع)

ممنوعیت زباله‌گردی در تهران، اعلام برنامه‌های هفته کرامت، تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری در برابر آسیب‌های کرونا، سخنرانی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مجلس، تشکیل بنیاد مجازی امام رضا(ع)، موفقیت‌آمیز بودن پلاسمادرمانی بیماران کرونا در ایران و وضعیت اهدای خون در 45 سال اخیر از جمله مهمترین خبرهای اجتماعی در هفته اخیر بودند.

از ایده انسجام خیریه‌ها تا تشکیل بنیاد مجازی امام رضا(ع)به گزارش ایکنا؛ سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای که گذشت هفته پرخبری را پشت سر گذاشت، ممنوعیت زباله‌گردی در تهران، اعلام برنامه‌های هفته کرامت، تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری در برابر آسیب‌های کرونا، سخنرانی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مجلس شورای اسلامی، تشکیل بنیاد مجازی امام رضا(ع)، موفقیت‌آمیز بودن پلاسما درمانی بیماران کرونا در ایران و وضعیت اهدای خون در 45 سال اخیر از جمله خبرهای مهم این سرویس بودند.

برخورد احساسی با قتل‌های ناموسی راه‌گشا نیست
در هفته‌ای که گذشت تبعات و حاشیه‌های قتل‌های ناموسی همچنان وجود داشت در این راستا ایکنا به دنبال تجزیه و تحلیل عوامل فرهنگی، رفتاری و روان‌شناسی این گونه جرایم پرداخت در این راستا بخش دوم گفت‌وگوی سیدهادی معتمدی، روانپزشک منتشر شد. معتمدی در این گفت‌وگو درباره مسائلی از جمله تعریف غیرت یا ناموس‌پرستی و ظرایف کارکرد‌های حقیقی آن از منظر روانشناسی، کنار آمدن والدین با مسائل دنیای جدید در کنار تعهد به سنت‌ها، کارکرد معنویت در فرایند کنترل خشم و راه‌کار‌های عملی مقابله با خشم در خانواده و جامعه سخن گفت.

رعایت ۹۰ درصدی نکات بهداشتی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)
موضوع کرونا و زیارت از اماکن مذهبی همچنان یکی از دغدغه‌های مردم است در این راستا انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران از رعایت ۹۰ درصدی نکات بهداشتی در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) و اجرای مطلوب فاصله‌گذاری اجتماعی در مساجد خبر داد و گفت: در حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) و زمان اقامه نماز تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده و طبق گزارش ارائه شده بیش از ۹۰ درصد نکات بهداشتی در حرم را رعایت می‌کنند در مساجد هم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به نحو مطلوب است، اما در بانک‌ها، برخی از صنوف و رستوران‌ها نیازمند همکاری اتحادیه هستیم تا مجبور به تجدید نظردر مورد بازگشایی نشویم.

بازی‌های برگرفته از ادبیات کهن فارسی رونمایی شد
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۰ بازی رومیزی و کارتی برگرفته از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی و ادبیات معاصر را رونمایی کرد. این بازی‌ها که مناسب کودکان و نوجوانان هفت سال به بالاست، از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی همچون مثنوی معنوی مولانا، منطق‌الطیر عطار نیشابوری، کلیله و دمنه و تاریخ بیهقی و همچنین ادبیات معاصر شامل آثار نیما یوشیج و حبیب یغمایی اقتباس شده است.

ایده انسجام‌بخشی خیریه‌ها به کجا رسید
موضوع خیریه‌‌ها، انسجام بخشی و ساماندهی آنها چند وقتی است که در خبرگزاری ایکنا، دنبال می‌شود، در این راستا ایکنا با دعوت از رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر و رئیس خیریه بنیاد آلا گفت‌وگویی را انجام داد.
در این نشست محمدصالح طیب‌نیا، رئیس آلا گفت: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند ظرفیت امور خیر را آزاد کند، تغییر دیدگاه به مسئله امر خیر است، یعنی این موضوع بیش از آنکه زمینه حقوقی نیاز داشته باشد، زمینه فرهنگی نیاز دارد. متأسفانه نگاهی که در بدنه حاکمیت ما به وجود آمده و نشانه‌های آن نیز مشهود است، نگاه خوش‌بینانه‌ای به مسئله خیر و نیکوکاری نیست. متأسفانه این نگاه در میان مردم نیز وجود دارد. مدیران و مسئولان در لایه‌های مختلف دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر نهادهای حاکمیتی باید این تغییر نگاه را داشته باشند و خودِ خیرین نیز به همین نحو رفتار کنند. نگاه به کار خیر، نباید مقطعی باشد و دامنه فعالیت آن نباید به معیشت محدود شود. امروز فضایی که برای مشارکت مردم در توسعه جوامع پدید آمده است، فقط به حوزه معیشت محدود نمی‌شود. خیرین دنیا امروز در همه حوزه‌های سلامت، آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی و ... مشارکت می‌کنند و زمینه توسعه کشورشان را فراهم می‌آورند. برخی تصور می‌کنند که تعداد خیریه‌ها و NGOها در کشور ما مطلوب است و در همه موضوعات در همه ایام سال فعال هستند، در حالی که اینگونه نیست. در کشوری مثل آمریکا، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار خیریه و سازمان مردم‌‌نهاد وجود دارد. در حالی که تعداد خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در ایران، کلاً ۱۵ هزار عدد است.

محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر نیز گفت: برای اینکه بتوانیم به طور ساختارمند و منسجم از ظرفیت امور خیر استفاده کنیم و نتایج آن به طور ملموس در جامعه مشهود باشد، باید این تغییر رویکرد انجام گیرد. کار خیر باید به عنوان یکی از ملزومات توسعه کشور مورد توجه قرار گیرد و در مسیر آن، جهت‌دهی و انسجام‌بخشی و نظارت وجود داشته باشد. مثالی مطرح می‌کنم؛ کمتر خیریه‌ و نهاد حمایتی در کشور پیدا می‌شود که در سیستان و بلوچستان فعالیت نکرده باشد. گاهی که آمار فعالیت‌های دو یا سه ساله خیریه‌ها در این استان را بررسی می‌کنیم، به ارقام عجیبی در میزان کمک‌ها می‌رسیم، اما آیا در سال‌های اخیر، چهره فقر از استان سیستان و بلوچستان زدوده شده است؟ البته در حوزه‌های آب‌رسانی، جاده‌سازی، بهداشتی و معیشتی خدمات مهمی ارائه شده اما در مجموع، چهره فقر هنوز در استان غالب است. علت این است که حرکت خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، جهت‌دهی نشده و میان آن‌ها هم‌افزایی برقرار نشده است.

بنیاد مجازی امام رضا(ع) تشکیل می‌شود
سیدجلال فیاضی، مشاور عالی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) از تشکیل بنیاد مجازی امام رضا(ع) خبر داد و گفت: با توجه به شیوع کرونا، جشنواره‌های امام رضا(ع) طی نیمه دوم سال جاری برگزار می‌شود. بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در سال‌های گذشته عمدتاً بر اجرای جشنواره‌های متعدد فرهنگی ـ هنری متمرکز بود، اما طی دو سال اخیر ارزیابی‌هایی از جشنواره‌ها و نتایج و خروجی آنها صورت‌ گرفت و با توجه به تأکیدی که بر تولید آثار فاخر و اثرگذار بود، تعدادی از جشنواره‌ها با هم ادغام، تعدادی حذف و تعدادی نیز به صورت دوسالانه برگزار خواهد شد و جشنواره‌های بنیاد از ۳۵ جشنواره به ۱۵ مورد کاهش پیدا کرد.

وی از اجرای تعدادی رویداد فرهنگی مانند شب‌های فرهنگی رضوی، شب‌های شعر ارادت، کارگاه‌های هنری ویژه فرهنگ رضوی به جای برخی از جشنواره‌ها خبر داد و گفت: در این رویدادها محصولات خاص هنری تهیه و ارائه می‌شود. با توجه به تأکیدی که مقام معظم رهبری بر اهمیت فضای مجازی داشتند و سخنانی که وزیر ارشاد در خصوص لزوم تشکیل وزارتخانه ۲ ویژه فضای مجازی مطرح کردند، بنیاد امام رضا(ع) زمینه‌های ایجاد بنیاد ۲ یعنی بنیاد ویژه فضای مجازی امام رضا(ع) را فراهم کرده است که عمده تولید و انتشار این بنیاد در فضای مجازی خواهد بود.

زباله‌گردی کودکان در تهران ممنوع شد
یکی از مهمترین خبرهای هفته گذشته در سرویس اجتماعی خبر ممنوعیت زباله‌گردی در تهران در حمایت از کودکان کار بود. پرویز حناچی در این راستا در ابلاغیه‌ای این ممنوعیت را اعلام و نوشت : شهرداری تهران آمادگی دارد با تشدید نظارت خود بر پیمانکاران بازیافت مانع از به کارگیری کودکان در این بخش شده و مسئولیت قانونی خود در این بخش را ایفا کند. در همین راستا لطف‌الله محسنی، رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از کودکان کار در واکنش به نگرانی‌های موجود در خصوص نحوه تأمین معیشت کودکان زباله‌گرد و احتمال سوءاستفاده در بخش‌های دیگر از این کودکان، گفت: چشم‌انداز مثبت است، اما ممکن است زباله‌گردها از شرایط بدتر وارد شرایط بد شوند.

تشویقی حمایت از اقتصاد شهری در برابر آسیب‌های کرونا
کلیات طرح تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در شهر تهران به تصویب شورای شهر رسید. مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران، ۲۵ خردادماه، در دویست و بیستمین جلسه شورای شهر تهران، در خصوص طرح تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در شهر تهران، گفت: طرح تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در شهر تهران، پیش از ارائه لایحه بسته محرک اقتصادی از سوی شهرداری تهران تقدیم شورا شد و با عنایت به همپوشانی بخشی از بخش‌های این طرح با لایحه ارسالی شهرداری، شورا ابتدا لایحه شهرداری را تصویب کرد. امروز این طرح با بازنگری به طرح «حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی ازشیوع ویروس کرونا» تغییر نام پیدا کرد و در دستور کار شورا قرار دارد.

بنیاد اربعین؛ محمل تصمیم‌سازی مردمی برای رسانه‌ای جهانی
مسئول هیئت مؤسس بنیاد بین‌المللی اربعین ضمن تشریح وظایف و اهدافی که برای بنیاد تازه‌تأسیس اربعین در نظر گرفته شده است، گفت: این بنیاد کاملاً مردمی بوده و هیچ‌گونه وابستگی دولتی ندارد و به نقد عملکرد دولت‌ها نیز خواهد پرداخت. حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، مسئول کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین حسینی و مسئول هیئت مؤسس و کمیته برگزاری مجمع عمومی بنیاد بین‌المللی اربعین، در گفت‌و‌گو با ایکنا، به تشریح اهداف و برنامه‌های بنیاد بین‌المللی اربعین، که هفته گذشته با مشارکت علما و فعالان فرهنگی ۱۵ کشور اولین نشست مجمع عمومی آن برگزار شد و با تصویب اساسنامه کار خود را آغاز کرد، پرداخت و گفت: مسئله قابل توجه این است که به هیچ وجه این بنیاد دولتی نبوده و وابستگی دولتی نداشته باشد. لذا به سراغ هیچ ارگان و نهاد دولتی نرفته‌ایم؛ تأکید ما بر این است که اربعین دولتی نیست و باید مردمی بماند و دولت‌ها فقط باید در این خصوص به وظایف ذاتی خود که تسهیلگری و ارائه خدمات به مردم است بپردازند، چراکه ورود نهادهای دولتی عملکرد نهادهای مردمی را تخریب می‌کند.

وزارت ارشاد، متولی ۳ سند هنر‌های تجسمی، موسیقی و مد و لباس شد
در پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، متولی اصلی سه سند هنر‌های تجسمی، سند موسیقی و سند مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه محوری تعیین شد و این وزارتخانه، سایر دستگاه‌های همکار را طی فرآیندی که در سند مشخص شده، پیشنهاد خواهد کرد و مقرر شد برای سایر اسناد با حضور دستگاه مربوطه تصمیم‌گیری شود.

برگزاری اولین نشست هم‌اندیشی طبقه‌بندی مشاغل قرآنی
اولین نشست هم‌اندیشی طبقه‌بندی مشاغل فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآن کریم در سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی برگزار شد. در این نشست کارشناسان در توافق ابتدایی به این نتیجه رسیدند تا تعریف مشاغل با در نظر گرفتن معیارهای تشخیص‌دهنده فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی شناسایی شود تا بتوان با در نظر گرفتن مبانی فلسفی و ریشه‌ای آن، طبقه‌بندی در سطح سراسر کشور صورت پذیرد.

الزام معلمان مدارس غیر دولتی به دریافت کارت سلامت حرفه‌ای
مجتبی زینی‌وند، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با تأکید بر تناسب رشته تدریس با تحصیل معلمان مدارس غیردولتی به عنوان یکی از شروط و الگو‌های دریافت شهریه، گفت: آموزش‌های ضمن خدمت برای معلمان این مدارس برگزار و این افراد با شاخص‌هایی که از سوی معاونان آموزش و پرورش مشخص می‌شود ارزیابی خواهند شد و در پایان کارت سلامت حرفه‌ای دریافت می‌کنند.

بررسی سناریوهای مختلف حج ۹۹ در شورای عالی حج
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه کمتر از یک ماه به برگزاری حج آینده باقیمانده، ولی موضع عربستان رسماً اعلام نشده است، گفت: برای بررسی وضعیت حج پیش رو درخواست شده است که جلسه شورای عالی حج تشکیل شود. علیرضا رشیدیان با اشاره به اینکه امور اجرایی حج از جمله ثبت نام و معاینات زائران و سازماندهی کاروان‌ها طبق روال گذشته پیگیری شده است، گفت: عربستان حتی اگر ظرف روزهای آینده اعلام کند برای پذیرش زائران مشکلی ندارد، آمادگی برای اعزام حجاج به سرزمین وحی در داخل کشور وجود دارد.

ظرفیت ایده‌پردازی قرآنی در صنایع خلاق
در بازدید مهدی آبرون، عضو دفتر برنامه‌ریزی و امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی، بر لزوم معرفی مباحث قرآنی به مراکز رشد و استارتاپ‌ها برای بهره‌گیری در بسترهای فناورانه تأکید شد. و با بیان بر اینکه این بررسی‌ها بیشتر با هدف کمک به مراکز رشد انجام می‌شود، اظهار کرد: هدف این بازدیدها کمک به این مراکز و رفع موانع و اشکالات موجود است و در صورتی که مواردی مطرح شود که ستاد وزارت علوم می‌تواند آنها را رفع کند، برای حل مشکلات و رفع موانع اقدام می‌کنیم.

فقط ۱۸ تا ۴۰ ساله‌ها وام ازدواج می‌گیرند
رئیس جمهور در پی درخواست وزیر ورزش و جوانان برای اصلاح ضوابط سنی برای اعطای وام ازدواج، دستور داد اصلاحات لازم برای اختصاص وام ازدواج فقط به افراد ۱۸ تا ۴۰ ساله انجام شود.

ایران رتبه برتر را در اهدای خون مسئولانه دارد
امسال سازمان بهداشت جهانی با شعار اهدای خون برای جهانی سالم‌تر به استقبال روز جهانی اهدای خون رفته است. البته در بسیاری از کشورها اهدای خون مسئولانه و داوطلبانه جای اهدای خون احساسی و با چشمداشت مالی را گرفته است، اما بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون از رتبه نخست ایران در منطقه مدیترانه شرقی گفت و از اهدای 52 میلیون واحد خون طی 45 سال فعالیت سازمان انتقال خون در ایران خبر داد.

رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تهران به ۱۱ درصد رسید
علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران، با انتقاد از کاهش توجه عموم مردم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به ویژه در پایتخت گفت: در استان تهران رعایت نکات فاصله‌گذاری اجتماعی در فروردین‌ماه ۶۲ درصد بود که متأسفانه طی روز‌های اخیر به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

موفقیت پلاسمادرمانی در ایران
پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در نشست خبری ویدئو کنفرانسی که امروز ۲۵ خردادماه، برگزار شد با تأکید بر اینکه امسال روز اهدای خون از بار ارزشی بالایی برخوردار است، گفت: پادتنی که در پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونا است می‌تواند در درمان بیماران کرونایی مفید باشد. بر همین اساس از تمامی بهبودیافتگان این بیماری درخواست می‌کنم با حضور در پایگاه‌های انتقال خون به اهدای پلاسمای خون خود بپردازند.

در هفته‌ای که گذشت تعداد درگذشتگان ناشی از کرونا از مرز 9 هزار نفر گذشت، تعداد مبتلایان روزانه همچنان روند صعودی را طی کردند و همچنین تعداد درگذشتگان روزانه پس از دو ماه، دوباره سه رقمی رشد.

تدوین سند راهبردی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت
مهدی صالحی، رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت با اشاره به برگزاری ششمین جلسه این کمیسیون با ریاست وزیر بهداشت، از تدوین نقشه راه و سند راهبردی خبر داد.
انتهای پیام
captcha