ویژگی منتظران در قرآن / منتظر مأیوس و منزوی نیست
کد خبر: 3905565
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۵

ویژگی منتظران در قرآن / منتظر مأیوس و منزوی نیست

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس به تبیین ویژگی‌های منتظران از منظر قرآن پرداخت و گفت: طبق آیات الهی باید زمینه‌ساز ظهور منجی باشیم و شرایط را فراهم کنیم؛ یعنی بنده صالح خدا شویم و دیگران را هم به سوی پاکی و نیکی دعوت کنیم.

به  گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، بامداد امروز، 30 خردادماه در سلسله سخنرانی‌های مباحث اخلاقی در قرآن که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: خداوند در آیه 105 سوره انبیا فرموده است: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ؛ و در حقيقت در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد» در این آیه خداوند یکی از وعده‌هایی که قطعاً محقق می‌شود را بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه نگاه بشریت امروز نسبت به آینده دو نگاه کاملاً متفاوت و متمایز است، تصریح کرد: نگاه برخی به آینده آمیخته با یأس و ناامیدی است و اوضاع کنونی عالم، مشکلات، سختی‌ها، جنایت‌ها، ظلم‌ها و حق‌کشی‌ها آنها را مأیوس می‌کند. از سوی دیگر برخی‌ به آینده امیدوار هستند که در آیه مذکور آمده است وعده کردیم وارثان حقیقی زمین در آینده بندگان صالح خواهند بود. این نگاه آمیخته با امید، نشاط و روحیه تلاش است که یک نگاه توحیدی است و اصولاً مسلمانان بر این باور و عقیده هستند که آینده زندگی بشریت آمیخته با موفقیت و دور از هر رنج و سختی و مشکلاتی است که امروز با آن درگیر و گرفتار است.

وی با بیان اینکه در آیه مذکور خداوند بشارت الهی می‌دهد، تصریح کرد: از آیه ذکر شده استفاده می‌شود که باید زمینه‌ساز دولت کریمه آن مصلح عدالت‌گستر یعنی حضرت صاحب‌الزمان(عج) باشیم؛ لذا در اینجا نقشی داریم و باید به وظایف خود عمل کنیم.

زمینه‌ساز ظهور منجی باشیم

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در ادامه به تبیین ویژگی‌های منتظران از منظر قرآن پرداخت و گفت: طبق آیه مذکور باید زمینه‌ساز ظهور منجی باشیم و شرایط را فراهم کنیم و برای اینکار باید بنده صالح خدا شویم و دیگران را هم به سوی پاکی و نیکی دعوت کنیم.

حدائق بیان کرد: یکی از ویژگی‌های منتظران در دوران غیبت حضرت، انتظار فرج است که در روایتی رسول‌الله می‌فرماید: «بهترین عبادت، انتظار فرج امام زمان(عج) کشیدن است». این انتظار یعنی تلاش و کوشش و فعالیت برای رسیدن به هدف عالی و غایی. همان‌طور که وقتی میهمان دعوت می‌کنیم به تناسب حال میهمان شرایط را مهیا می‌کنیم و هر کسی بیاید حالت انتظار را در ما ببیند متوجه می‌شود که منتظر هستیم پس اگر منتظر مصلح هستیم باید صالح زندگی کنیم.

وی ویژگی دیگر منتظران را امید به آینده دانست و گفت: در همین آیه شریفه خداوند بندگان خود را امیدوار می‌کند که امیدوار باشید حکومتی عدالت‌گستر آمیخته با رأفت و مهربانی رقم خواهد خورد. در روایتی رسول‌الله(ص) فرمود: «اگر از عمر روزگار و دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، خدا شخصی از خاندان من برمی‌انگیزد که دنیا را پر از عدالت و عدل و مهرورزی خواهد کرد».

مسئول مدرسه علمیه منصوریه شیراز تأکید کرد: منتظران امام زمان(عج) باید امید به آینده داشته باشند یعنی سرشار روحیه نشاط، تلاش و کوشش باشند. منتظر مأیوس نیست، قافیه را نباخته و منزوی نیست بلکه در صحنه است و با وعده‌ خداوند سراسر امیدوار به تحقق امر الهی است.

منتظر واقعی

حدائق اظهار کرد: نکته دیگر که باید از ویژگی‌های منتظران در خودمان ایجاد کنیم، عهد و پیمان با امامی است که انتظار او را می‌کشیم؛ لذا هر کسی چهل صبح دعای عهدی که از امام صادق(ع) نقل شده است را بخواند از یاران مهدی صاحب‌الزمان(عج) قرار می‌گیرد که این کار در تربیت روحیه و منش و روش انسان بسیار مؤثر است. امام معصوم فرمودند علم ما بر کارهای شما واقف است و هیچ خبری از اخبار شما بر ما پوشیده نیست؛ لذا مراقب امامی که بر امورات ما واقف است، باشیم و در رفتارها، داد و ستدها، خلوت‌ها، عروسی‌ها، عزاها و سفرها منتظر واقعی باشیم.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، وظیفه دیگر منتظران برای زمینه‌ساز شدن حکومت جهانی عدالت‌گستر را تلاش برای اصلاح جامعه دانست و گفت: قطعاً منتظران واقعی امام زمان(عج) باید تلاش کنند تا جامعه را اصلاح کنند. طبق آیات قرآن برای اینکه جامعه را آماده ظهور کنیم باید اول از خودمان شروع کنیم و بعد از آن خانواده، فامیل، بستگان، دوستان، همسایگان و جامعه را اصلا ح کنیم و نباید نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت باشیم.

حدائق با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یعنی وجدان آگاه، مهرورزی و شاکر نعمت خدا بودن و یک نوع خدمت به طرف مقابل من است، گفت: در روایتی رسول‌الله(ص) می‌فرماید «اگر کسی امر به معروف کند، نماینده خدا، پیامبر و قرآن بر روی زمین است».

انتهای پیام
captcha