ولایت امام رضا (ع) شرط توحید است
کد خبر: 4169194
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵

ولایت امام رضا (ع) شرط توحید است

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه ولایت امام رضا (ع) شرط توحید است، گفت: انسان باید ولایت علی بن موسی (ع) را با جان و دل بپذیرد تا معرفت توحیدی از سوی خداوند به او عطا شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قمحجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با تسلیت شهادت امام رضا (ع) گفت: در مدت امامت این امام بزرگوار جلسات تدریس دین که در زمان امام صادق (ع) باشکوه برگزار می‌شد، استمرار داشت و وقتی این جلسات جمعیت فراوانی پیدا کرد به دستور مامون عباسی تعطیل شد و امام رضا (ع) او را نفرین کرد. 
 
وی افزود: امام رضا (ع) همچون سایر ائمه اطهار (ع) بسیار دارای فضائل عجیبی بود که باعث زبان زد شدن ایشان شد همچنین در دوران ولیعهدی خود با فقرا، نیازمندان و زیردستان خود همسفره می‌شد و هیچ کس ندید که ایشان باتوجه به جایگاهی که دارد، کسی را تحقیر کند و در تمامی اوقات لبخند به لب داشتند و در کنار عبادت، محافظ دین خدا بودند.
 
رصاف با اشاره به حرکت امام رضا (ع) از مدینه به سمت خراسان، گفت: اهل بیت امام رضا (ع) در زمان سفر ایشان گریه کردند چراکه حضرت خود می‌دانست که سفر به خراسان برگشتی ندارد، اما برای محافظت از دین در آن شرایط مسئله ولیعهدی را در شرایطی قبول کردند که این شرایط، نقشه مامون عباسی را نقش بر آب کرد و امام فرمودند که در امور مملکتی و اجرایی دخالتی نمی‌کنند.
 
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام رضا (ع) در زمان ولیعهدی برای تبلیغ دین به عنوان یک فرصت استفاده کرد، اظهار کرد: فعالیت‌های دینی امام باعث شد که مامون عباسی احساس خطر کند و خلافت خود را در خطر ببنید از این رو نشانه دقت، زیرکی و تقوای امام رضا (ع) بود که از هر فرصتی برای تبلیغ دینی خدا استفاده می‌کرد.
 
وی تصریح کرد: کسی که امامت و ولایت امام رضا (ع) را بپذیرد، شیعه دوازده امامی است از این رو زیارت این امام همام مورد تاکید است همچنین حضور میلیونی و سیل جمعیت به سوی حرم مطهر امام رضا (ع) اقتداری برای شیعه و کشور ایجاد کرده است. 
 
رصاف با تاکید بر اینکه ولایت امام رضا (ع) شرط توحید است، اضافه کرد: انسان موحد تحت ولایت این امام همام باید باشد تا به فهم درستی نسبت به توحید دست پیدا کند و در حصن قرار بگیرد؛ انسان باید ولایت علی بن موسی (ع) را با جان و دل بپذیرد تا معرفت توحیدی از سوی خداوند به او عطا شود.
 
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: امروزه عده‌ای تحت عنوان اسلام و توحید بیشترین ضربه را به دین زدند که داعشی‌های تکفیری با کشتن انسان‌های بیگناه نمونه آن هستند و چون از مسیر امامت و ولایت نمی‌گذرند، فهم آن‌ها از دین در حد سر بریدن انسان‌ها است چراکه از ولایت چیزی فهم نکردند.
 
وی با بیان اینکه امام رضا (ع) به شدت بین مومنان و شیعیان حساسیت داشتند، گفت: این حساسیت به طوری بود که اگر کسی با رفتار خود بدگویی کند و بغض و کینه نسبت به دوستداران حضرت داشته باشد، از ولایت امام رضا (ع) خارج می‌شد. 
 
رصاف در تشریح اهمیت ولایت اظهار کرد: امامان همانند پدر یک خانواده هستند و نقش سرپرستی را برعهده دارد از این رو اگر کسی بخواهد جسارتی به خانواده داشته باشد این پدر محافظت از فرزندان را وظیفه خود می‌داند حالا اگر فرزندی رفتاری کرد که جای او در خانواده نبود، طبیعتا فرزند دیگر نمی‌تواند از رفاه و حمایت خانواده بهره‌مند باشد از این رو کسانی که به دنبال بهره بردن از ولایت امام هستند باید مواظبت کنند تا نسبت به شیعیان و مومنان بغض و کینه نداشته باشند.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود با تاکید بر لزوم الگوگیری از سیره ائمه اطهار(ع) به خصوص امام هشتم شیعیان در زندگی، گفت: در نامه‌ای که امام علی بن موسی الرضا (ع) به عبدالعظیم حسنی نوشتند وحدت بین شیعیان قید شده است بنابراین در رابطه حسنه بین یکدیگر باید مراقبت کنیم.
انتهای پیام
captcha