شهادت 4 نفر و ابتلای 1900 نفر از نیروی اورژانس در راه مقابله با کرونا
کد خبر: 3917120
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
کولیوند خبر داد؛

شهادت 4 نفر و ابتلای 1900 نفر از نیروی اورژانس در راه مقابله با کرونا

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به شهادت چهار نفر از نیروهای اورژانس و ابتلای هزار و 900 نفر از آنها در راه مقابله با کرونا، گفت: در ماه محرم براساس پروتکل‌های بهداشتی عمل می‌کنیم و در کنار مردم هستیم.

شهادت 4 نفر و ابتلای 1900 نفر نیروی اورژانس در مبارزه با کرونا/ اورژانس در محرم کنار مردم استبه گزارش خبرنگار ایکنا، پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور، امروز، 27 مردادماه، در نشست خبری ویدئو کنفرانسی، با بیان اینکه سازمان اورژانس همزمان با شروع کرونا به صورت حرفه‌ای برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد و وارد عملیات شد، گفت: آمادگی ما مناسب بود و آموزش‌های لازم را به پرسنل داده بودیم و دچار عجله و شتاب نشدیم. انتقال دانشجویان ایرانی از چین و قرنطینه موفق آن‌ها از سوی سازمان اورژانس صورت گرفت. ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی برای بیمارانی که با کرونا مواجه بودند، از سوی تیم عملیات ویژه اورژانس انجام شد که از دو سال قبل تشکیل شده بود.

وی افزود: آنچه با آن مواجه شدیم تماس‌های چهار برابری مردم بود که فشار کار را چند برابر کرد. خیلی سریع طبقه همکف سازمان اورژانس را تبدیل به مرکز تلفن جداگانه برای کرونا کردیم. ارسال تجهیزات و لوازم حفاظت فردی به دانشگاه‌ها مخصوصاً دانشگاه قم یکی از اقدامات اورژانس بود. تلاش ما در بحران کرونا این بود که به سایر سازمان‌ها نیز کمک کنیم. بعد از گذشت شش ماه هنوز همکاران ما آماده‌باش هستند و تا به حال هیچ نیرویی به مرخصی نرفته است. در این مدت چهار نفر از همکاران به شهادت رسیدند و هزار و ۹۰۰ نفر از همکاران به کرونا مبتلا شدند و بهبود پیدا کردند. در همین مدت ۱۱۵ پروژه را در ایام عید غدیر راه‌اندازی کردیم که یکی از آن‌ها اورژانس ریلی بود که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد.

کولیوند در رابطه با تأثیر تحریم‌ها بر خدمات سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: اکنون هم ممکن است به آمبولانس نیازمند باشیم، اما با توجه به تأمین آمبولانس‌ها در چند سال گذشته، خدمات را با سرعت مناسبی ارائه می‌دهیم و زمان رسیدن ما به مددجو کاهش یافته است. نسبت به سال گذشته تقریباً ۴۰ درصد خدمات را افزایش دادیم و زمان حضور کاهش یافته، در حالی که در گذشته ۳۸ دقیقه بود که اکنون به کمتر از ۱۴ دقیقه رسیده است.
 
وی ادامه داد: اکنون در اورژانس هوایی ۴۵ بالگرد داریم که خدمات قابل توجهی را ارائه داده است. در سازمان بهداشت جهانی قبلاً در حوادث ترافیکی جزء کشور‌های گروه هشتم جهان بودیم اما اکنون جزء کشور‌های گروه الف هستیم و با کشور‌هایی مثل آلمان و فرانسه و انگلستان مقایسه می‌شویم.
 
رئیس سازمان اورژانس کشور در رابطه با تمهیدات این سازمان برای برگزاری کنکور سراسری اظهار کرد: برای برگزاری کنکور سراسری با هماهنگی معاونت بهداشت آماده هستیم و پروتکل‌ها نیز اجرا می‌شود. سازمان اورژانس کشور هیچ وقت خود را جدا از سایر همکاران نمی‌داند و در کنار داوطلبان کنکور است.
 
محرم در سازمان اورژانس
 
وی در مورد مراسم محرم نیز گفت: برای مراسم محرم نیز براساس پروتکل‌های بهداشتی و درمانی اقدام خواهد شد و در کنار مردم خواهیم بود و خدمات را گسترده‌تر خواهیم کرد. ضمن اینکه نشانه‌ای از ماه محرم را در آمبولانس‌ها خواهیم داشت تا در این عزاداری‌ها شریک باشیم. ممکن است وزارت کشور یا ارشاد یا سازمان تبلیغات اسلامی تمهیداتی را بیندیشند، اما ما مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت می‌کنیم.
 
کولیوند در ادامه و در پاسخ به پرسش ایکنا، در رابطه با وضعیت آمادگی اورژانس برای پوشش مراسم پیاده‌روی اربعین در صورت برگزاری آن، اظهار کرد: در این زمینه تابع تصمیم‌های ستاد ملی کرونا و ستاد مرکزی اربعین هستیم. اگر ستاد اربعین تصمیمی را بگیرد، حتما برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهیم. در حال حاضر سناریو‌های مختلف را پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی لازم را انجام داده‌ایم.

وی افزود: اگر مراسم اربعین برگزار شود، براساس پروتکل‌ها اقدام می‌کنیم. از برنامه‌ها عقب نیستیم و کم‌کاری نمی‌کنیم. وظیفه ذاتی ما فوریت‌های پزشکی است و پشتیبانی این مراسم نیز جزئی از خدمات ما محسوب می‌شود.

کولیوند در ادامه با بیان اینکه خدمات اورژانس در همه سطوح برای مردم رایگان است، گفت: تنها جایی که ارائه خدمات رایگان را بدون منت انجام می‌دهد، سازمان اورژانس است. همزمان با اقدام انتقال بیمار به بیمارستان، سامانه ۱۱۵ به متخصصان حاضر در دیسپچ این سازمان متصل می‌شود تا خدمات درمانی به بیمار را از محل اعزام تا تحویل به بیمارستان انجام دهد.

وی در رابطه با راه‌اندازی اورژانس ریلی نیز گفت: ایجاد آمبولانس ریلی یکی از آرزو‌های ما بود که با کمک وزیر راه و شهرسازی و حمایت مدیرعامل راه آهن قرار بر این شد که ۳۰ واگن را به صورت آمبولانس ریلی داشته باشیم و سپس دو بیمارستان نیز برای آن تجهیز شوند، همانگونه که گفته شد، اولین مورد این آمبولانس‌ها در عید غدیر مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این آمبولانس‌ها به لوکوموتیو‌ها متصل می‌شوند. آموزش خدمات در واگن‌ها نیز انجام می‌شود تا کمک‌های اولیه و خود امدادی و دگر امدادی و درخواست امداد از سامانه ۱۱۵ نیز انجام شود. دو بیمارستان ریلی را نیز در کشور راه‌اندازی می‌کنیم و اگر این ۳۰ واگن راه‌اندازی شود تمام خطوط را پوشش می‌دهد.

رئیس سازمان اورژانس کشور در مورد حضور در مترو نیز گفت: چندین سال است که در ایستگاه‌های امام خمینی(ره) و صادقیه مستقر هستیم و در هر ایستگاهی از مترو که فضایی در اختیار ما قرار داده شود، پایگاه اورژانس را فعال می‌کنیم. رایزنی‌هایی با مترو برای راه‌اندازی پایگاه‌های جدید نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران نیز همکاری خوبی با سازمان اورژانس دارد، گفت: شهرداری ۳۲ پد بالگرد را برای اورژانس ایجاد کرده و سوله‌های بحران را نیز در اختیار اورژانس قرار داده است. در ایستگاه‌های آتش‌نشانی نیز، پایگاه اورژانس وجود دارد و همراه با آتش‌نشان‌ها، نیرو‌های اورژانس نیز اعزام می‌شوند. در بسیاری مواقع ممکن است برای آتش‌نشان‌ها اتفاقی رخ دهد که بلافاصله ما کار پشتیبانی را انجام می‌دهیم.

کولیوند با اشاره به سرعت رسیدن به بیمار با راه‌اندازی اورژانس موتوری، گفت: یکی از کار‌های موفق سازمان اورژانس کشور، راه‌اندازی اورژانس موتوری بود که توانست خود را سریع‌تر به مددجو برساند. اورژانس موتوری به کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت خدمات‌دهی کمک بسیاری کرد.
 
وی افزود: راه‌اندازی اورژانس موتوری از تهران با ۳۳۰ دستگاه موتورلانس آغاز شد. برای پوشش سایر شهرها، هزار دستگاه دیگر موتورلانس نیز خریداری شد و به زودی به ناوگان اورژانس اضافه می‌شوند.
 
هنوز موتور آمبولانس تولید داخل نداریم

رئیس سازمان اورژانس کشور یادآور شد: هنوز موتور آمبولانس تولید داخل که خدمات ما را پوشش بدهد نداریم. البته با برخی از تولیدکنندگان مذاکراتی انجام شده است. در تولید آمبولانس هم همین طور است و هیچ یک از خودروسازان داخلی نتوانسته‌اند آمبولانس تولید کنند. یک سال است که با تولیدکنندگان برای ساخت اتوبوس آمبولانس مذاکره می‌کنیم تا از توانمندی‌های داخلی استفاده کنیم.

کولیوند با بیان اینکه این سازمان کمبود نیروی انسانی دارد، گفت: در حال حاضر هم نیرو‌های اورژانس کم هستند، وزیر بهداشت در استخدام‌های جدید وزارتخانه، نظر ویژه‌ای به اورژانس دارد. از مجوز استخدام سه هزار نفر در این وزارتخانه، ۵۰۰ نفر را برای فوریت‌های پزشکی در نظر گرفته‌اند. ۳۵۰ نفر نیز به صورت قراردادی جذب این سازمان می‌شوند. ضمن اینکه از هفت هزار نفر استخدام آتی وزارتخانه نیز تعداد قابل توجهی به اورژانس ۱۱۵ اختصاص داده می‌شود.

کولیوند با بیان اینکه اورژانس در آموزش عمومی اقدامات مهمی را انجام داده است، گفت: طی دو سال گذشته برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری آموزش‌هایی را در مدارس، مساجد و .. انجام دادیم و توانستیم ۶۵ درصد مصدومان مرتبط با این روز‌ها را کاهش دهیم. با وزیر آموزش و پرورش نیز هماهنگی‌هایی انجام شده تا در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان مطالب امدادخواهی و خود امدادی و دیگر امدادی لحاظ و آموزش‌هایی داده شود.

وی با اشاره به مزاحمت‌های تلفنی که برای اورژانس به وجود می‌آید، گفت: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد تماس‌ها با اورژانس، مزاحم است. اورژانس همچنان مزاحم تلفنی دارد و شاید این موضوع به فرهنگ‌سازی نیاز داشته باشد. خواهش ما این است که در شرایط سخت کنونی که همکاران ما با تمام وجود کار می‌کنند، دیگر مزاحم تلفنی به منزله یک ظلم مضاعف وجود نداشته نباشد. دستگاه‌های دیگر نیز از لحاظ قانونی برای پیشگیری و پیگیری این مزاحم‌های تلفنی با ما همکاری می‌کنند.
انتهای پیام
captcha