رونمایی از کتاب «کارکرد زبان در داستان‌های قرآن کریم» در زنجان
کد خبر: 3935391
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸

رونمایی از کتاب «کارکرد زبان در داستان‌های قرآن کریم» در زنجان

کتاب «کارکرد زبان در داستان‌های قرآن کریم» با بررسی ویژگی داستان‌های قرآنی در دانشگاه پیام‌نور زنجان رونمایی شد.

رونمایی از کتاب «کارکرد زبان در داستان‌های قرآن کریم» در زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، کتاب «کارکرد زبان در داستان‌های قرآن کریم»، تألیف نبی‌الله پاک‌منش، محقق و پژوهشگر دانشگاه پیام نور، امروز، 25 آبان‌ماه در دانشگاه پیام نور زنجان رونمایی شد.

حجت‌الاسلام عنایت‌الله شامی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان زنجان در این مراسم اظهار کرد: ویروس کرونا با جهشی که پیدا کرده است هم‌وطنان را یک به یک آلوده و ما را به سوگ آن‌ها می‌نشاند و اخیراً حجت‌الاسلام داود فیرحی از پژوهشگران و اساتید برجسته کشور را از ما گرفت.

وی فیرحی را شخصیتی منحصر به فرد در تلفیق فقه و سیاست خواند و افزود: افرادی مثل عمید زنجانی هم از پیشگامان این تفکر بودند، اما فیرحی فقه را با سبک جدیدی تلفیق کرد و معتقد بود در حرکت به سمت جلو نباید از تجربیات گذشته غفلت کرد.

شامی در ادامه با اشاره به کتاب «کارکرد زبان در داستان‌های قرآن کریم» بیان کرد: قرآن کتابی جامع در همه ابعاد علمی، اخلاقی، سیاسی، زندگی فردی و اجتماعی و داستان‌های مطرح شده در آن حکم قصه نیست بلکه تحلیل مسائل تاریخی است. مهمترین تعارض علم و دین در کیهانیات و طبیعایت است.

نبی‌الله پاک‌منش، پژوهشگر و نویسنده کتاب «کارکرد زبان در داستان‌های قرآن کریم» نیز در این آیین در مورد بخش‌های مختلف این کتاب ابراز کرد: معرفی کتاب، پاسخ به شبهات در مورد کارکرد زبان به‌ویژه زبان دینی و نیز تاثیر ادبیات عرب برای فهم درست قرآن از بخش‌های این کتاب است.

وی با اشاره به اینکه افراد با توجه به عقاید خود از قرآن نتیجه‌گیری می‌کنند، تصریح کرد: بعد از گالیله و داروین در دنیای غرب با مطالب علمی، مباحثی را مطرح کردند که در مقابل تورات و انجیل قرار گرفت. متأسفانه این نظریه‌ها در کتاب‌های درسی دوره متوسطه تدریس می‌شود. باید بدانیم خداوند قرآن را تا قیامت نگه می‌دارد تا دست هیچ تحریف‌گری به آن رخنه نکند.

این پژوهشگر قرآنی اظهار کرد: در این کتاب چهار ویژگی اصلی داستان‌های قرآنی به اثبات رسیده است و ویژگی نخست به این موضوع اختصاص دارد که داستان‌های قرآن حقیقتاً در جهان خارج اتفاق افتاده و در صورت حقیقی بودن انسان با دقت بیشتری این داستان‌ها مطالعه و مورد تحلیل قرار می‌دهد و هیچ انسانی نمی‌تواند مثل آیات قرآن چنین داستان‌هایی را نقل کند و حقایق را در جای خود قرار دهد.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر به ساختار قرآن مربوط است که در آن داستان‌سرایی‌ها در نهایت اختصار و بدون کوچکترین خللی در معنا بیان شده است. تکراری نبودن مباحث شاخصه دیگر در این داستان‌ها است و شاید در ظاهر برخی الفاظ تکرار شده باشد، اما معنا و مفهوم متفاوت است.

پاک‌منش تصریح کرد: این داستان‌ها فقط یک حادثه تاریخی را نقل نمی‌کند بلکه بیان حقایق علمی با زبان داستان در آن مشهود است که یکی از مهمترین آن‌ها را می‌توان در کیفیت آفرینش حضرت آدم(ع) و حضرت عیسی(ع) دریافت و در واقع خداوند اگر حضرت عیسی را بدون پدر نمی‌آفرید،هیچ کسی نمی‌توانست متوجه شود که حضرت آدم چطور آفریده شده است.

انتهای پیام
captcha