قانونمداری با احترام به قانون فرهنگ می‌شود
کد خبر: 3943126
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
آیت‌الله فقیهی:

قانونمداری با احترام به قانون فرهنگ می‌شود

استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: اگر تفکر احترام به قانون در جامعه فراگیر شود و مردم بدانند فقط باید بر مبنای قانون عمل کنند تا مجازات نشوند در این صورت قانونمداری به فرهنگ تبدیل خواهد شد.

یبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح عالی حوزه چهارم دی ماه در ادامه تفسیر سوره بقره به آیات 122 و123 «يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ» و «وَاتَّقُوا يَوْمًا لَا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئًا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا تَنْفَعُهَا شَفَاعَةٌ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ» اشاره کرد  و گفت: در آیه نخست فرموده است که ای بنی اسرائیل نعماتی را که من به شما داده‌ام به یاد بیاورید؛ اولین نعمت آنها این بود که آن بر فرعون پیروز شدند همچنین انبیاء زیادی برای آنان فرستاده شده است.

وی افزود: نعمت دیگر برای آنان این بود که در میان اقوام و ملت‌های دوره خویش آنها را بر دیگران تفضیل و برتری داد ولی به آنها تذکر داد که فکر نکنید اگر پیروز  و موفق شدید در بهشت جایگاهی دارید و قدرت شما به حدی است که جهنمی برای شما نخواهد بود؛ جمله‌ای که همیشه خود آنان می‌گفتند یعنی آتش ما را جز چند روز مس نخواهد کرد.

فقیهی بیان کرد: در آیه 123 هم فرموده است در قیامت کسانی که ظالم هستند از آنها جایگزین و چیز معادلی پذیرفته نمی‌شود و شفاعتی هم برای آنان نیست و یار و یاوری نخواهند داشت. بنابراین خداوند در عین اینکه نعمات فراوانی به بنی اسرائیل داد ولی هشدار داد که در قیامت در صورتی که نیکوکار نباشید هیچ نصرت و یار و یاوری نخواهید داشت.

فقیهی با اشاره به لجاجت بنی اسرائیل و کفر آنها تصریح کرد: برخی اوقات انسان‌ها تصور می‌کنند اگر نعمتی دارند تنها ناشی از زرنگی و تلاش و فکر خود آنها بوده است در حالی که خداوند حافظه و استعداد و ذهن و فکر را به انسان داده و همه از روی لطف الهی است و خیلی‌ها از این نعمات بی‌بهره هستند؛ بنابراین ممکن است یک آن همه نعمات از انسان سلب شود.

رهایی از ظلم استکبار بزرگترین نعمت الهی است

استاد سطح خارج حوزه علمیه اضافه کرد: یکی از دروس این آیات آن است که رها شدن از زیر ظلم و سلطه مستکبران یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی است. امروز این نعمت در جمهوری اسلامی در اختیار ماست که شاید قدر آن را ندانیم. روزی شاه ما مانند عبد ذلیل در برابر رئیس جمهوری آمریکا بود ولی امروز رهبر ما در برابر قدرت‌های استکباری می‌ایستد و بر دهان آمریکا می‌زند؛ این نعمت از بزرگترین نعمات الهی است که باید شاکر آن باشیم.  

فقیهی با بیان اینکه روحیه آزادمنشی شکرانه دارد، تصریح کرد: نکته دیگری که از آیه بر می‌آید این است که افرادی که پارتی دارند به قوانین وقعی نمی‌گذارند و احترام نمی‌گذارند زیرا با پول و پارتی و رفاقت مشکلش را حل می‌کند، ولی کسی که این موارد را ندارد به قانون ملتزم‌تر خواهد بود. لذا اگر تفکر احترام به قانون در جامعه فراگیر شود و مردم بدانند فقط باید بر مبنای قانون عمل کنند تا مجازات نشوند در این صورت قانونمداری به فرهنگ تبدیل خواهد شد.

وی افزود: خداوند در این آیات تذکر داده است که ملاک در سعادت انسان، عمل است و در قیامت هیچ کسی توان حل مشکلات کسی را ندارد و کسی شفیع اینها هم نیست. البته خداوند به اذن و اراده خویش برای برخی افراد شفاعت قرار داده است ولی این شفاعت هم حساب و کتاب دارد و برای کسانی که مؤمن هستند و دچار خطاهایی شده‌اند.

تاکید صرف بر جنبه رحمانی اسلام خلاف قرآن است

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: نکته دیگر برداشتی از آیه این است که مردم باید از بی‌توجهی به قوانین دینی و اجتماعی در جامعه بترسند و بدانند هیچ راه فراری از قانون وجود ندارد. بنده متاسفم برای کسانی که در سخنانشان دائما از عفو و بخشش حرف می‌زنند. اگر مردم را عادت دهیم که مجازات و جهنمی در کار نیست در این صورت خلاف کردن برای مردم آسان می‌شود.

وی تاکید کرد: در مقام اثبات هم که شده باید این مسائل برای مردم تبیین شود تا بترسند و به قانون و دستورات دینی عمل کنند. برخی به بهانه جنبه رحمانی اسلام فقط از گذشت و عدم مجازات و نبود جهنم حرف می‌زنند. معنای این سخن آن است که انسان می‌تواند مرتکب همه محرمات شود به بهانه اینکه خداوند همه را می‌بخشد و جهنمی هم در کار نیست؛ در این صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. لذا هر حکومتی باید با قاطعیت اعلام کند هر کس تخلف کند باید مجازات شود.

استاد حوزه علمیه گفت: اگر مجازات تخلفات رانندگی زیاد شود قطعا قدرت بازدارندگی دارد و سبب می‌شود مردم بیشتر به قانون عمل کنند. خداوند به همه توفیق دهد که بتوانیم ایمان و عمل صالح را در خود تقویت کنیم که راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت است.

کد
انتهای پیام
captcha