وعده‌های جدید برای مرمت و بازسازی منزل تخریب شده پدر شعر انقلاب
کد خبر: 3944723
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸

وعده‌های جدید برای مرمت و بازسازی منزل تخریب شده پدر شعر انقلاب

با گذشته حدود هشت ماه از تخریب منزل مرحوم حمید سبزواری مشهور به پدر شعر انقلاب که در اردیبهشت سال جاری تخریب شد، بار دیگر وعده بازسازی مرمت منزل این شاعر انقلابی مطرح شد و قرار است 100 میلیون تومان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درنظر گرفته شود.

وعده‌های جدید برای مرمت و بازسازی منزل تخریب شده پدر شعر انقلابقصه پر غصه ساخت موزه آثار پدر شعر انقلاب و بازسازی منزل قدیمی مرحوم حسین ممتحنی معروف به حمید سبزواری قصه‌ای است طولانی که بعد از درگذشت آن شاعر انقلابی بر سر زبان‌های مسئولان مختلف کشوری و شهرستانی افتاد و تا به امروز همچنان با وعده و وعید‌های مختلف به سرانجام نرسیده است.

سیدنورالله رضوی، دبیر همایش نکوداشت ملی حمید سبزواری، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اعلام کرده بود، یکی از پیشنهاداتی که این شاعر انقلابی در زمان نکوداشتش در سبزوار داشت، راه‌اندازی موزه‌ای برای آثار وی با تقدیم، خانه قدیمی‌اش در این شهرستان بود، آرزویی که محقق نشد و بعد از درگذشت این شاعر انقلابی دوباره افرادی به تکاپو افتاده‌اند و مجددا همان پیشنهاد قدیمی که خود استاد در زمان حیاتش بیان کرده بود، پیشنهاد‌ دادند.

وعده‌های محقق نشده از مسئولانی که رفتند

احمد برادران، فرماندار سابق سبزوار در این خصوص، در سال 95، بیان کرد: در مورخ ۲۲ خردادماه مصوب شد تا با همکاری سایر ادارات این شهرستان و انجمن مفاخر ایران، اقدامات زیربنایی برای مرمت و بهسازی منزل آن مرحوم انجام شود، تا منزل کودکی استاد سبزواری به موزه و فرهنگسرا تبدیل شود.

محمودرضا سلیمانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وقت سبزوار نیز بعد از درگذشت حمید سبزواری، تیرماه ۹۵ به خبرنگار ایکنا، گفت: تقاضای ثبت منزل استاد حمید سبزواری در آثار میراث فرهنگی و ملی را ارائه کرده‌ایم و منتظر نتیجه هستیم.

محمدعلی طالبی، شهردار وقت سبزوار در مراسم تدفین آن مرحوم با بیان اینکه موزه آثار استاد سبزواری در نزدیکی آرامگاهش تا مراسم اربعین درگذشت این شاعر انقلابی، افتتاح خواهد شد، بیان کرد: اگر تا آن‌ زمان آثار استاد به سبزوار نرسد، با حداقل بخشی از نوشته‌ها و کتابهایش این موزه افتتاح می‌شود.

مسئولان یکی پس از دیگری با پست‌هایشان خداحافظی کردند، وعده‌هایشان به سرانجام نرسید و با رسیدن مسئولان جدید و تازه نفس راه وعده دادن همچنان ادامه یافت.

وعده آغاز مرمتی که شروع نشد

در خرداد سال 97 برخی از رسانه‌های کشوری از آغاز مرمت منزل پدر شعر انقلاب که از دوره قاجاریه در سبزوار به یادگار مانده است، در این شهرستان خبر دادند.

مجتبی کاویان، مسئول فنی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری، بیان کرد: منزل مرحوم سبزواری، پس از مرمت تبدیل به خانه شعر انقلاب می‌شود، این مکان بر مبنای تفاهم‌نامه بین دانشگاه حکیم سبزواری و محسن ممتحنی، پسر مرحوم سبزواری با هدف بهره‌‌برداری ادبی و فرهنگی به مدت 15 سال به دانشگاه حکیم سبزواری واگذار شد.

مجتبی کاویان، افزود: این بنا شامل سه بخش شرقی، مرکزی و غربی است که بخش شرقی آن از بین رفته، بخش مرکزی بنای جدید و بخش غربی آن اثری تاریخی است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد.

مسئول فنی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری با تاکید بر اینکه بیشتر تمرکز بر مرمت بخش غربی بنا است، تصریح کرد: این بنا با همکاری گروه مرمت و احیای بناهای تاریخی دانشگاه حکیم سبزواری در سه تا چهار سال مرمت می‌شود.

وعده ها بر روی کاغذ مانده

اما تا پایان سال 98 وعده‌های مسئولان تنها بر روی کاغذ ماند و منزل پدر شعر انقلاب نه تنها تعمیر نشد، بلکه با آغاز بارندگی‌های سال 99 به ویرانه‌ای تبدیل شد و بخشی از دیوار حیاط آن مرحوم نیز توسط شهرداری سبزوار که مدعی بودند با حکم دادستانی بود، تخریب شد.

مجتبی کاویان، مدیرگروه مرمت دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری بعد از تخریب منزل استاد سبزواری، گفت: سال 96 قراردادی میان دانشگاه حکیم سبزواری و مالک خانه حمید سبزواری برای مرمت و بازسازی بنا منعقد شد که ریاست وقت دانشگاه یا فرصت نکرد و یا این اقدام را انجام نداد و بودجه مرمت را مشخص کند که از چه طریق این بودجه تامین شود.

وی افزود: از سال 96 بسیار پیگیری کردیم که از کجا می‌توانیم تامین بودجه کنیم، زیرا سرفصل اعتبار برای این کار مشخص نبود، همه کارهایی که تاکنون توسط دانشگاه انجام شده، کارهای دانشجویی و یا با همکاری نهادهای وابسته بوده است.

کاویان با تاکید به اینکه برای احیای خانه حمید سبزواری بودجه مشخصی وجود ندارد، افزود: همین مسئله دردسر ایجاد کرد و اگر بودجه امروز مشخص و تامین شود، با یک سال کار فشرده می‌توان بنا را برای مرمت کرد.

مدیرگروه مرمت دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری، ادامه داد: این پروژه را می‌توان به صورت کار دانشجویی انجام داد که بسیار زمان‌بر و طولانی است و نواقص و اشکالات خاص خودش را دارد.

وی با بیان اینکه مرمت اضطراری این بنا نیازمند به حدود 2 میلیارد ریال اعتبار است، گفت: نهادهای تبلیغاتی و ارگان‌ها می‌توانند هرکدام برای این پروژه اعتباری بگذارند تا این بنا احیا شود.

واریز 100 میلیون تومان از سوی وزارت ارشاد

رضا شجاع‌مقدم، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه برآورد اولیه تعمیر و بازسازی منزل تخریب شده و قدیمی مرحوم سبزواری حدود 250 میلیون تومان است، تصریح کرد: با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 100 میلیون تومان برای ساخت منزل پدر شعر انقلاب به حسابی در سبزوار واریز شد که با موسسه فرهنگی کیاسر برای بازسازی این بنای تاریخی قرارداد منعقد شده است.

وی با تاکید بر اینکه این بنای تاریخی باید به همان سبک تاریخی خودش بازسازی شود، افزود: در حدود نیمه دی‌ماه جلسه هماهنگی با ادارات مختلف شهرستان سبزوار و دانشگاه حکیم سبزواری خواهیم داشت تا بقیه 150 میلیون تومان ساخت بنای تاریخی را ادارات دیگر به صورت غیر نقدی و یا کمک‌های دیگری بتوانند جبران کنند.

زمانی برای پایان کار مرمت وجود ندارد

شجاع بیان کرد: تاکنون بازه زمانی خاصی برای پایان کار مرمت و تعمیر این بنای تاریخی در نظر گرفته نشده است و پیشنهاد می‌کنم خرداد سال 1400 را زمان پایان کار در نظر بگیرند و تا سالگرد درگذشت پدر شعر انقلاب، این مکان آماده شود.

وی اضافه کرد: بعد از بازسازی و مرمت منزل قدیمی پدر شعر انقلاب تصمیم گرفته شده است، با توجه به اینکه استاد سبزواری، در زمینه شعر انقلاب فعالیت داشت، منزل وی به‌عنوان محلی فرهنگی برای نگهدای آثار او در زمینه شعر انقلاب باشد.

آنچه که واضح و روشن است با 100 میلیون تومان واریزی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی این بنای تاریخی با توجه به حجم تخریبی گسترده‌ای که در بارندگی‌های سال جاری داشته و همچنین با فرا رسیدن فصل زمستان تا پایان سال، اقدام خاصی انجام نخواهد شد.

با توجه به وضعیت بودجه ادارات دولتی در سال جاری و سال آینده عملا نمی‌توان روی کمک آنها در ادامه حساب کرد، در نتیجه همت مردم و اهالی شهرستان سبزوار را می‌طلبد تا دست به دست یکدیگر بدهند و منزل پدر شعر انقلاب را از این وضعیت ویرانه خارج کنند، تا پدر شعر انقلاب به آرزوی دیرینه‌اش که ساخت موزه آثارش بود، برسد.

و چه زیبا استاد سبزواری در سفر عشق سروده‌اند: «فدای همت آن تشنه‌لب شهیدانم/که دل به بحر نهادند و ترکِ جُو کردند/کبوتران سبک‌سِیرِ سِدرِه‌پیما را/کسی ندید که با آب و دانه خو کردند».

انتهای پیام
captcha