برخی برنامه‌های قرآنی در تهران فراتر از بودجه برگزار می‌شود
کد خبر: 3953728
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
حناچی اظهار کرد؛

برخی برنامه‌های قرآنی در تهران فراتر از بودجه برگزار می‌شود

شهردار تهران در پاسخ به اینکه چرا بودجه قرآنی معاونت فرهنگی شهرداری تهران بسیار جزئی است؟ گفت: در برنامه‌های محلی و به مناسبت‌هایی مانند ماه رمضان در مناطق و نواحی، برنامه‌ها فراتر از بودجه برگزار می‌شود چون این برنامه‌‌ها، اولویت‌دار است اما آمار دقیق ندارم و باید بررسی کنم.

حناچیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری پیروز حناچی، شهردار تهران، با اصحاب رسانه امروز شنبه 25 بهمن ماه برگزار شد.

حناچی در این نشست با اشاره به اینکه در دوره جدید انتقادهایی داشته و به مردم قول‌هایی داده بود، گفت: اعتقاد داشتیم روند اداره امور شهر به روش قبلی ما را به بن‌بست خواهد رساند. مشکلاتی در شهر وجود داشت که نمی توانستیم خدمات مناسب ارائه کنیم. کیفیت زندگی در شهر در حال کاهش بود و این موضوع را همگان احساس می‌کردیم و زمان آن رسیده بود که تغییر پارادایم داشته باشیم.

شهردار تهران اضافه کرد: بر همین اساس ضوابط باغات اصلاح و سیستم صدور پروانه منطبق با طرح تفصیلی شد. این موضوع بدان معنا نیست که دیگر تخلفی نخواهیم داشت اما دیگر پروانه‌ای دستی و بدون درج در سیستم ارائه نمی‌شود و بدون پروانه نیز ساختمانی ساخته نخواهد شد.

حناچی ضمن گزارش تحقق این تغییرات در منطقه یک و روند کاهش پرونده‌های تغییر کاربری، تغییر مشا، کاهش پرونده تعداد طبقات و ... گفت: ادعا می‌کنیم قولی که برای ایجاد انضباط در شهر داده بودیم را محقق کرده‌ام و چون شهرداری‌ها به بهانه تحقق بودجه این کار را انجام می‌دادند، 2 لایحه تأمین منابع پایدار شهرداری و دهیاری تقدیم مجلس شده که امیدواریم مجلس آنها را تصویب کند.

وی اضافه کرد: تراکم فروشی برای ما کاری نداشت اما موجب افزایش ترافیک، آلودگی، مشکل حمل و نقل و ... می‌شود که تلاش کردیم مانع آن شویم.

حناچی از در اولویت قرار گرفتن رانندگان اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها برای واکسیناسیون کرونا خبر داد و گفت: در کنار کارکنان بخش دفن پسماند بیمارستانی، واکسیناسیون رانندگان را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.

وی در خصوص افتتاح قطار ملی نیز گفت: قرار بود بهمن ماه سه واگن افتتاح شود اما به دلیل کثرت برنامه‌ها و اینکه نمی‌خواستیم دو افتتاح در بهمن داشته باشیم، این برنامه مهم اسفند برگزار می‌شود.

شهردار تهران از تأمین هزار میلیارد اوراق مشارکت سهم دولت خبر داد و گفت: 500 میلیارد هم مربوط به حمل و نقل است که تأمین نشده اما در حال رفع مشکل هستیم. این توان وجود ندارد که حمل و نقل عمومی را مانند گذشته پشتیبانی کنیم. روزانه 5 میلیون مسافر در تهران جابه‌جا می‌شود؛ این مسئله حاکمیتی است و اصلی‌ترین کمک دولت، ارائه اوراق مشارکت است که تأمین آن با سخت‌گیری بانک مرکزی سخت‌تر نیز شده است.

حناچی در پاسخ به این سوال که آیا پسر آقای قالیباف از شما شکایت کرده است؟ گفت: تاکنون کسی از من شکایت نکرده است.

تذکر به شهردار

وی در خصوص تذکرات اعضای شورای شهر و انتقاد اعضا از عدم پاسخگویی گفت: حجم تذکرات افزایش یافته؛ البته تذکر تنها راه اعلام نظر شوراست. برخی از تذکرات هم توضیح یا تشکر است و در برخی موارد هم ما مخاطب آن نبودیم که در حال پاسخگویی به تذکرات هستیم.

حناچی در مورد اقدامات زیباسازی شهرداری تهران گفت: خرید، تملک و مرمت خانه‌های تاریخی و اقدامات مربوط به مناسبت‌ها از جمله فعالیت‌های صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تعداد کودکان زباله‌گرد کاهش پیدا نکرده است؟ گفت: بخشنامه جدی به پیمانکاران در این خصوص داده شده و یکپارچه کردن طرح جامع پسماند نیز تصویب شده است، البته روش جمع‌آوری زباله نیز مشکل دارد که اگر اصلاح شود زباله‌گردی نز کاهش می‌یابد،‌ البته تاکنون 300 زباله‌گرد کاهش یافته است.

بهبود تجهیزات آتش‌نشانی

وی از بهبود تجهیزات آتش‌نشانی برای مقابله با اتفاقاتی مانند پلاسکو سخن گفت و افزود: در این خصوص همچنان خلأ قانوتی داریم و تذکرات به مالکان داده می‌شود، البته میزان توجه مردم به این مسئله نیز بعد از پلاسکو افزایش یافته است.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که تهران چه رنگی است؟ گفت: همچنان خاکستری؛ اما برای تغییر رنگ باید همکاری مردم وجود داشته باشد و شهرداری فقط می‌تواند الگوسازی کند.

وی در مورد تعداد گودهای رها شده، گفت: 249 گود شناسایی شد که بعد از اخطار 10 گود پر شده است. به مالکان 12 گود هم اخطار دادیم که اگر سازه نسازند، گود را پر می‌کنیم.

حناچی در واکنش به چندین سؤال در خصوص اینکه تا چه زمانی در خصوص دستگیری دو شهردار که منصوب شما هستند سکوت خواهید کرد؟ گفت: هر همکاری که منصوب من بوده با شرط صداقت و امانت شروع به همکاری کرده است. شهرداری نهادی بزرگ است و نمی‌توان گفت هیچ تخلفی در آن صورت نمی‌گیرد البته تا دلایل روشن به ما ارائه نشود، تخلفات را نمی‌پذیریم؛ اگر دلایل دستگیری‌ها مواجه نباشد اعتراض می‌کنیم اما اگر دلایل قانع کننده بود خودمان هم مدعی هستیم و اعتراض نخواهیم کرد.

اقدامات شهرداری در مناسبت‌های مذهبی

وی در خصوص اقدامات شهرداری در مناسبت‌های مذهبی نیز گفت: تلاش کردیم در مناسبت‌های مذهبی هر جا وجدان عمومی حساس است، فضای شهری نیز حساس باشد و شهر را متناسب با همین فضا تغییر دهیم اما از آنجایی که برخی از مناسبت‌ها به هم بسیار نزدیک هستند این اقدام بسیار سخت است چون باید در مدت زمانی کوتاه فضای شهری را از مراسم شادی به عزاداری تغییر دهیم.

شهردار تهران در پاسخ به این سؤال که چرا طرح دوچرخه‌سواری در تهران فقط در اختیار یک شرکت قرار دارد؟ گفت: این موضوع را تبلیغ کردیم و یک شرکت بر روی آن سرمایه‌‌گذاری کرد اما معتقد نیستیم فقط یک شرکت باید در این زمینه فعال باشد اعلام هم کرده‌ایم و آمادگی داریم شرکت‌های دیگری نیز در این زمینه فعال شوند.

وی در خصوص موتورسیکلت‌ها نیز گفت: باید فرهنگ‌سازی در این زمینه را با راه‌اندازی کمپین‌ها انجام دهیم. مثل اقدامی که پلیس به جای جریمه موتورسواران از آنها به عنوان همیار پلیس استفاده می‌کند. باید تلاش کنیم موتورسیکلت‌سوارها نیز قانون را رعایت کنند، در حالی که اکنون در تهران موتور برای دور زدن قانون استفاده می‌شود.

حناچی در پاسخ به این سؤال که چرا 1888 طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه تعطیل است؟ گفت: اقدامات عاجل به شماره 137 اعلام می‌شود و در صورت گرفتن کد رهگیری از سوی 1888 پیگیری می‌شود.

وی در مورد دریافت عوارض از اتوبان‌ها و پل‌های شهری نیز گفت: فعلاً برای آنچه موجود است چنین طرحی اجرا نمی‌شود اما ممکن است در آینده اگر اتوبان یا پلی شهری از سوی بخش خصوصی ساخته شود از زمان افتتاح اعلام شود که عوارض برای آن گرفته خواهد شد.

برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات ندارم

شهردار تهران ضمن تأکید بر اینکه تلاش می‌کنند اداره امور شهر را از مسائل سیاسی دور نگه‌ دارد، اعلام کرد: برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات ندارم.

حناچی در مورد دلیل الزام ارائه کد ملی برای خرید و شارژ بلیط مترو، گفت: براساس گزارش وزیر بهداشت افرادی که کرونا مثبت هستند حرکت و آلودگی را منتقل می‌کنند. بر همین اساس مطرح شد که کدملی افراد ارائه شود تا افراد کرونا مثبت شناسایی و به آنها برای عدم تردد تذکر داده شود. البته این اشکال در مورد مهاجران خارجی وارد است اما فروش بلیط تک سفره و دو سفره ادامه دارد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چرا بودجه قرآنی معاونت فرهنگی شهرداری تهران بسیار جزئی است؟ گفت: در برنامه‌های محلی و به مناسبت‌هایی مانند ماه رمضان در مناطق و نواحی، برنامه‌ها فراتر از بودجه برگزار می‌شود چون این برنامه‌‌ها، اولویت‌دار و جزو موضوعات مهم است اما آمار دقیق ندارم و برای ارائه آمار دقیق‌تر باید بررسی کنم.

امکان تعطیلی به دلیل کرونا نیست

شهردار تهران با اشاره به اینکه 30 درصد مردم تهران درآمد روزانه دارند و به همین دلیل امکان تعطیلی به دلیل کرونا نیست، گفت: باید کج دار و مریض همین شرایط را اداره کنیم.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای تبدیل تهران به شهر دوستدار کودک، گفت: این نقیصه تهران است؛ در پروژه‌های محلی تلاش شده اقداماتی صورت گیرد، توسعه پارک‌های محلی در این حوزه صورت گرفته و 17 پارک محلی افتتاح شده و 18 پارک هم افتتاح می‌شود.

انتهای پیام
captcha