نقد مبانی فکری ریچارد داوکینز در «پندار خدا» با رویکرد قرآنی و حدیثی
کد خبر: 3960265
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
در قالب رساله دکتری دفاع شد؛

نقد مبانی فکری ریچارد داوکینز در «پندار خدا» با رویکرد قرآنی و حدیثی

رساله دکتری «بررسی و نقد مبانی فکری ریچارد داوکینز در کتاب پندار خدا با رویکرد قرآنی و حدیثی» به قلم علی عظيمی شندآبادی در دانشگاه پیام نور قم دفاع شد.

به گزارش ایکنا، نقد و بررسی مبانی فکری داوکینز رفتارشناس و زیست‌شناس مشهور انگلیسی، در کتاب معروف خود، «پندار خدا»، شالوده اصلی این پژوهش است. خردگرایی، علم‌گرایی، طبیعت‌گرایی، انسان‌گرایی و تکامل‌گرایی الحادی را می‌توان از مبانی فکری او نام برد. اثبات و معرفی خدا و تبیین آموزه‌های توحیدی دین اسلام، با توجه به آثار و کارکردهای خداباوری صحیح، نقد این مبانی با رویکرد قرآنی و روایی را ضروری می‌سازد. نقد مبانی الحاد، با هدف آشنایی با ریشه‌ها و چالش‌های فکری داوکینز و ملحدان همفکر او و تقویت خداباوری و خداشناسى به عنوان زیربناى ارزش‌هاى اعتقادى، اخلاقى و عملى جامعه و... صورت می‌گیرد.

با نظر به اینکه این کتاب الحادی و مبانی فکری مؤلف آن، تا به حال بر اساس آموزه‌های قرآنی و روایی مورد بررسی و نقد قرار نگرفته است، تحلیل و نقد آن به عنوان پژوهشی نو و جدید در این عرصه به شمار می‌رود.

جلسه دفاع از اين رساله با حضور پژوهشگران در سالن دفاع دانشگاه پیام نور قم برگزار شد و استاد راهنمای اين پايان‌نامه حجت‌الاسلام و المسلمين سید حسن بطحائی، اساتید مشاور حجت‌ا‌لاسلام و المسلمين رجب اکبرزاده و حمید فلاح نژاد و اساتید داور حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر یدالله دادجو، اسماعیل دارابکلایی و محمد محمدرضایی بودند.

یادآور می‌شود، هيئت داوران به رساله دکتری دانشجو «علی عظيمی شندآبادی» با عنوان «بررسی و نقد مبانی فکری ریچارد داوکینز در کتاب پندار خدا با رویکرد قرآنی و حدیثی» امتياز 17:30 از 18 اختصاص دادند.

انتهای پیام
captcha