استبدادی دانستن ولایت فقیه بی‌انصافی است
کد خبر: 3964641
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
حجت‌الاسلام شب‌زنده‌دار:

استبدادی دانستن ولایت فقیه بی‌انصافی است

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه یکی از وظایف خبرگان، نظارت بر رهبری است، تأکید کرد: سخنانی که در مورد استبدادی بودن ولایت فقیه و شخص رهبری گفته می‌شود، دور از انصاف است. 

استبدادی دانستن ولایت فقیه بی انصافی استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شب‌زنده‌دار، عضو فقهای شورای نگهبان 25 فروردین‌ماه در مدرسه شبهه‌پژوهی حکومت دینی با بیان اینکه برخی ولی فقیه و جمهوری اسلامی را به استبداد متهم می‌کنند، گفت: در جمهوری اسلامی، کجا پاسخگویی نبوده است؛ آیا ساختار سیاسی کشور به گونه‌ای تنظیم شده که دستگاه‌های مختلف مانند قوای سه گانه پاسخگو نیستند؟ استیضاح دولت نمونه‌ای از پاسخگویی است و رهبری هم نسبت به سؤالاتی که از سوی خبرگان ارائه می‌شود پاسخگو هستند و در جلسات خصوصی هم شاهد این موارد بوده‌ام.

وی افزود: در برخی موارد نباید پاسخگویی وجود داشته باشد، مانند مسائل امنیتی که مورد سوء استفاده دشمنان قرار می‌گیرد.

شب‌زنده‌دار در مورد مرجح نبودن فتوای ولی فقیه بر دیگران، اظهار کرد: فتوای ولی بر سایر فتاوا ترجیح ندارد مگر اینکه ولی فقیه اعلم باشد. البته حکم ولی امر بر دیگران مقدم است. اگر کسی خودش مجتهد است به نظر خود عمل می‌کند و مقلدان هم می‌توانند از فردی غیر از ولی فقیه تقلید کنند و منعی نیست، ولی در مسائل حکومتی، حکم با ولی فقیه است.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: قوانین کشور باید بر مبنای فتوای ولی فقیه اداره شود زیرا چیزی را که ولی فقیه خلاف شرع می‌داند نمی‌تواند اجرا کند؛ در این صورت چنین نظری موقت خواهد بود؛ مثلا مرحوم امام نظری داشتند که بعد از ایشان مدنظر مقام معظم رهبری نیست. 

استاد حوزه علمیه در مورد این سؤال که آیا تفسیر فردی موجود از عدالت از موانع نظارت‌پذیری بر حاکم نیست؟، گفت: علاوه بر اینکه عدالت فردی جزء ویژگی‌های رهبری باید باشد، مجلس خبرگان هم ناظر بر حاکم هست تا ببیند شرایط عدالت در وجود او باقی است ولی اینکه همه مردم بخواهند حاکم را نقد کنند و شرایط عدالت را بسنجند، امکان‌پذیر نیست و درست هم نیست.

وی با بیان اینکه نهاد خبرگان برای همین مسئله پیش‌بینی شده است، افزود: علاوه بر این که در جمهوری اسلامی منعی وجود ندارد که مردم نقدهای خود را به رهبری و مجلس خبرگان منتقل کنند و حتی مستقیماً نامه بنویسند. تا جایی که بنده محضر رهبر معظم انقلاب رسیده و خبر دارم می‌دانم ایشان از این مسائل استقبال می‌کنند، خوشحال می‌شوند و دنبال این موارد هستند و جلسات فقهی هم که تشکیل می‌دهند برای همین است تا تضارب آراء شکل بگیرد.

شب‌زنده‌دار در پاسخ به این سؤال که ولی مسلمین معصوم نیست، ولی باید از او تبعیت شود، اظهار کرد: این مسئله مورد اتفاق بسیاری از علما هست؛ شهید صدر که از نوابغ فقه و اصول و علوم دیگر است که منتقدان انگشت کوچک او هم نمی‌شوند فرموده است حکم حاکم طوری است که اگر فقیه دیگر یقین به خلاف آن دارد باید اطاعت کند. البته راه علم و گفت‌و‌گوهای علمی بسته نیست.

وی تأکید کرد: سخنانی که در مورد استبدادی بودن ولایت فقیه و شخص رهبری گفته می‌شود دور از انصاف است. 

انتهای پیام
captcha