ادغام کامل طب ایرانی در نظام سلامت/ متخصصان طب ایرانی در حوزه کرونا فعال‌تر شوند
کد خبر: 4011827
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
وزیر بهداشت تصریح کرد:

ادغام کامل طب ایرانی در نظام سلامت/ متخصصان طب ایرانی در حوزه کرونا فعال‌تر شوند

وزیر بهداشت، در مراسم اختتامیه دومین جشنواره طب ایرانی با تأکید بر ادغام کامل این طب در نظام سلامت، گفت: متخصصان طب ایرانی به حوزه درمان و پیشگیری از کرونا بیشتر ورود کنند.

عین اللهیبه گزارش خبرنگار ایکنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی امروز سه‌شنبه 18 آبان‌ماه در مراسم اختتامیه دومین جشنواره طب ایرانی، گفت: حمایت از طب ایرانی از اقدامات ارزشمند وزارت بهداشت است؛ درصدد هستیم فعالیت‌های تحول آفرین انجام دهیم و به اقدامات تکراری بسنده نکنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: طب ایرانی میراث گران‌بهایی است که سال‌ها فراموش شده بود و احیای این طب از مسائل مهمی است که باید صورت گیرد. هویت طب ایرانی می‌تواند ایران را در جهان برجسته کند. برخی کشورهای منطقه هویت ندارند و درصدد ایجاد هویت مصنوعی برای خود هستند اما ایران هویت دارد و تاریخ نشان می‌دهد که می‌توانیم همه کاری که اراده کنیم را انجام دهیم.

عین‌اللهی علاوه بر هویت، تاریخ را نیز بسیار مهم دانست  و گفت:‌ امروز ایران و ایرانی بودن به عنوان افتخار مطرح است؛ ایران یعنی امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، قاسم سلیمانی، هشت سال دفاع مقدس و کادر درمان پر تلاشی که حتی یک لحظه از تلاش نایستاده‌اند. باید به ایرانی بودن خودمان افتخار کنیم.

وی با تأکید بر اینکه طب ایرانی می‌تواند نماد هویت ما و هویت تاریخی ما باشد، گفت: در دانشگاه‌ها باید هویت دانشجویان را تقویت کنیم؛ بر همین اساس پیشنهاد می‌کنم حتما در زمینه تاریخ پزشکی و ایجاد هویت کار کنید و عکس بزرگان عرصه پزشکی را در دانشکده‌های پزشکی به نمایش بگذارید؛ هویت حلقه گمشده ماست و بدون آن نمی‌توانیم رشد کنیم.

عین‌اللهی تأکید کرد: به کمک پیشکسوتان طب ایرانی، کمیته طب سنتی در معاونت آموزشی ایجاد و دکتری طب سنتی راه‌اندازی و هشت دانشکده طب سنتی ایجاد شده است. البته وقفه‌ای در خصوص طب ایرانی در کشور ایجاد شد اما اکنون فرصت فراهم است که طب ایرانی رشد کند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: نباید سکولار فکر کرد؛ تاریخ پزشکی و طب ایرانی در همه دانشگاه‌ها باید آموزش داده شود. اگر محدود فکر کنیم این رشته رشد پیدا نمی‌کند. باید کمیت را افزایش دهیم. در فضاهای غیر علمی رشد کمی زیاد بوده اما اگر طب ایرانی به صورت علمی رشد کمی نیز یابد، جلوی حرکت‌های غیر علمی را می‌گیرد.

وی با اعلام این مطلب که علاوه بر اسناد بالادستی کنونی در خصوص طب ایرانی می‌توان اسناد بالادستی بیشتری ایجاد کرد که با تغییر افراد و مسئولان طب ایرانی دچار وقفه نشود و سلایق شخصی در آن نقش نداشته باشد، گفت: هدف وزارت بهداشت آموزش نیروهای مجرب در حوزه طب ایرانی است؛ وزارت بهداشت متولی سلامت است و از هر آنچه که به سلامت مردم کمک کند حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: اکنون نحوه زندگی مردم و سبک زندگی با مواد غذایی کاذب به هم خورده که با طب ایرانی و طب‌الصحه می‌توانیم به مردم کمک کنیم. طب ایرانی به پیشگیری بیشتر می‌پردازد و این حسن طب سنتی است. بیشتر بیماری‌های غیر واگیر به خاطر سبک زندگی مردم به وجود می‌آید.

وزیر بهداشت در بخش پایانی سخنان خود در خصوص کرونا گفت: کرونا یک فاجعه ملی بود و ما در موج پنجم روزی 50 هزار مبتلا، هشت هزار بستری در آی سی یو و 700 کشته داشتیم.

وی واکسیناسیون را یک حرکت ملی تعبیر کرد و گفت: واکسیناسیون با به میدان آمدن مردم بسیار سرعت گرفت و اکنون سرعت واکسیناسیون ایران در دنیا اول است. البته ما انتظار داریم دانشمندان طب ایرانی بیشتر در خصوص کرونا فعالیت کنند. تعدادی از داروهای سنتی برای درمان کرونا به تأیید رسیده است. البته نباید در معرفی این داروها گفته شود برای درمان کرونا بلکه باید از عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی استفاده کرد. باید داروها مستند شود تا جلوی سوء استفاده گرفته شود. اکنون 17 قلم دارو مجوز گرفتند و 9 قلم وارد بازار شده است.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه به ادغام طب ایرانی در نظام سلامت اعتقاد کامل دارد، گفت: در تمام مراکز درمانی متخصصان طب ایرانی می‌توانند حضور داشته باشند. ادغام در همه سطوح باید صورت گیرد. وزارت بهداشت مصمم است براساس اسناد بالادستی از همه ظرفیت طب ایرانی استفاده کند. در این خصوص نباید افراط و تفریط کرد. نه اینکه عده‌ای بگویند طب ایرانی وجود ندارد و نه اینکه بگویند همه بیماری‌ها را این طب درمان می‌کند؛ باید حد وسط را بگیریم.

انتهای پیام
captcha