تشکیل انجمن مشترک بین وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه/ طب چینی رقیب طب ایرانی نیست
کد خبر: 4012676
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
نفیسه حسینی‌یکتا اظهار کرد؛

تشکیل انجمن مشترک بین وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه/ طب چینی رقیب طب ایرانی نیست

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت از برقراری تعامل برای تشکیل انجمن مشترک بین وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه برای بهره‌مندی از آموزه‌های دینی حوزه سلامت خبر داد و گفت: طب چینی رقیب طب ایرانی نیست.

تشکیل انجمن مشترک بین وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه/ طی چینی رقیب نیست

نفیسه حسینی‌یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به نگاه‌های افراطی و تفریطی به طب ایرانی، گفت: افق پیش روی ما باید یکپارچه‌سازی، همبسته‌سازی و  تلفیق بین این دو مکتب درمانی را در پی داشته باشد. مستند به شواهد کردن آموزه‌های طب ایرانی که از گذراندن این آموزه‌‌ها از بوته تحقیقات و کارآزمایی‌های بالینی در قالب تشکیل تیم‌های تحقیقاتی از متخصصان مختلف محقق می‌‌شود، اقدامی است که باید در راستای این یکپارچه‌سازی انجام شود.

رتبه چهارم ایران در دنیا برای تولید علم طب‌های مکمل و جایگزین

وی تصریح کرد: طی 14 سال اخیر یعنی از زمانی که طب ایرانی وارد نظام آموزش رسمی کشور شده، کارآزمایی‌های بالینی و مستند به شواهد کردن آموزه‌های طب ایرانی در حال انجام بوده و همین اقدامات موجب شده براساس گزارشی که سایت معتبر علم‌سنجی منتشر کرده است، اکنون در تولید علم در حوزه علم طب‌های مکمل و جایگزین در دنیا، در رتبه چهارم بعد از چین، آمریکا و هند قرار داشته باشیم.  

حسینی‌یکتا روند ادغام طب ایرانی و مدرن در کشور را خوب ارزیابی کرد و گفت: در این ادغام مسیر خوبی را در قسمت مستند به شواهد و پژوهش‌های علمی کردن، در حال طی کردن هستیم. همین رویکرد در سایر ارکان نظام سلامت یعنی در بحث‌های بهداشتی، آموزشی، درمانی و ... نیز در حال انجام است که برخی برنامه‌ها به مراحل آزمایشی و برخی دیگر به مرحله برنامه‌ریزی‌ رسیده است.

ادغام، اعتماد مردمی ایجاد خواهد کرد

وی اظهار امیدواری کرد در شرایط فعلی که وزارت بهداشت رویکرد مثبتی نسبت به طب ایرانی دارد، روند ادغام طب ایرانی در نظام سلامت با سرعت بیشتری پیش رود و گفت: اگر ادغام همه جانبه طب ایرانی در نظام سلامت محقق شود، دسترسی عموم جامعه به خدمات طب ایرانی از سوی افراد مورد تأیید وزارت بهداشت در مراکز مورد تأیید وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و این مسئله بدون شک سبب می‌شود بسیاری از حاشیه‌ها و سودجویی‌هایی که برخی از مدعیان بی‌دانش این حوزه دارند و به سلامت مردم آسیب می‌زنند، کم رنگ شود و خود این اتفاق‌ها سبب اعتماد دو طرفه بین متخصصان حوزه‌های مختلف و رشته‌های مختلف پزشکی خواهد شد. 

آیا طب چینی رقیب طب ایرانی است؟

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که طب‌های سنتی از جمله طب سوزنی از سایر کشورها وارد ایران شده است؛ آیا این طب را رقیب طب ایرانی می‌دانید؟ گفت: ظرفیت طب‌های سنتی و مکمل ظرفیتی است که در کنار هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون در جهان نظام سلامتی قوی و موفق است که از همه ظرفیت مکاتب درمانی مختلف استفاده کند که یکی از آنها طب سنتی ایرانی است که ما به استفاده از آن در داخل کشور اصرار داریم.

وی ادامه داد: استفاده از طب‌های سنتی سایر کشورها را مثل طب چینی به هیچ عنوان نه تنها رقیب نمی‌دانیم بلکه وزارت بهداشت پذیرای هر آنچه به نظام سلامت کشورمان با یک رویکرد علمی و منطقی کمک کند، است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که چین موفق به صادر کردن طب سنتی خود شده است؛ چه قدر زمان می‌برد که بتوانیم طب ایرانی را به سایر کشورها صادر کنیم؟ گفت: اگر اسناد بالادستی را محقق کنیم بدون شک روند بسیار روبه رشدی خواهیم داشت. در سند ملی گیاهان دارویی موارد و وظایف سازمان‌های مختلف به دقت تشریح شده است و بی‌شک اگر آن مسیر طی شود، حتماً در زمان کوتاهی به این نکته خواهیم رسید.

وی در واکنش به این مسئله که احادیث زیادی در حوزه سلامت مطرح می‌شود که مبتنی بر پیشگیری است؛ چه قدر مسائل مربوط به سلامت که در اسلام مطرح شده به طب ایرانی کمک می‌کند؟ گفت: قطعاً در اسلام آموزه‌هایی داریم که در حوزه بهداشت و پیشگیری می‌تواند کمک کند. از طریق دفتر طب ایرانی و مکمل با حوزه‌های علمیه و انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه تعاملی برای تشکیل انجمن مشترکی بین وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه برقرار شده است تا زمینه استفاده از آموزه‌های سلامت مطرح شده در منابع اسلامی فراهم شود و طرح این اقدام در حال تدوین است. 

انتهای پیام
captcha