تغییرات گروه داوری و تأثیر آن بر عادلانه‌تر شدن نتایج مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4024613
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
احمد ابوالقاسمی بیان کرد:

تغییرات گروه داوری و تأثیر آن بر عادلانه‌تر شدن نتایج مسابقات سراسری قرآن

یکی از داوران بخش لحن مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه ممکن است تغییرات ایجاد شده در ترکیب تیم داوری خروجی عادلانه‌تری را رقم بزند،‌ گفت: با توجه به اینکه این افراد به‌روزتر هستند و از نظر ایده به قاریان جوانی که در مسابقات حضور دارند، نزدیک‌تر هستند، می‌تواند خروجی مسابقات را به عادلانه‌تر شدن نزدیک کند.

تغییرات گروه داوری و تأثیر آن بر عادلانه‌تر شدن نتایج مسابقات سراسری قرآن

احمد ابوالقاسمی، داور بخش لحن مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد این دوره از مسابقات، با اشاره به اینکه تغییرات چندانی را در این رویداد شاهد نبودیم، گفت:‌ در هر دوره از مسابقات از 40 سال قبل تا کنون همیشه شاهد آن رشدی که لازم است،‌ بوده‌ایم. در این دوره نیز وضعیت به همان منوال بوده است و شاهد رشد طبیعی مسابقات بودیم.

وی افزود: مسابقات از نظر اجرا و نظم در سطح بسیار خوبی برگزار شد و شاهد بودیم این رویداد به یک دسته‌بندی و نظام‌مندی خوبی از حیث به لحظه بودن رسیده است و این احساس در ما به وجود آمد که همه چیز سر جای خودش است.

این قاری بین‌المللی در پاسخ به این سوال که چرا کمتر شاهد شنیده شدن تلاوتی جذاب و زیبا در کوران مسابقات هستیم،‌ گفت: در مسابقات تلاوت زیبا هم شنیده می‌شود اما باید صبور بود و این تلاوت‌ها را شنید. علت اصلی دیده نشدن تلاوت‌های زیبا این است که مخاطب زمانی که از رسانه پیگیر مسابقات است، حوصله به خرج نمی‌دهد تا چند آیتم از این رویداد را ببیند و تنها به دیدن چند دقیقه از آن اکتفا می‌کند، همین موضوع باعث می‌شود برداشت جذاب نبودن تلاوت‌ها در او تقویت شود.

ابوالقاسمی بیان کرد: کسی که در مسابقات حضور می‌یابد به هر حال باید یک سری ضوابط را رعایت کند که اگر آن ضوابط در مجالس و محافل انس رعایت نشود مورد خاصی پیش نمی‌آید اما اگر این ضوابط در مسابقات رعایت نشود‌ عملاً بخشی از جاذبه‌های خواندن از بین می‌رود. به عنوان مثال یکی از بخش‌ها که در مسابقات باید مورد توجه قرار گیرد، رعایت معنای آیات است، در تلاوت‌های مجلسی این موضوع رعایت نمی‌شود برای همین تلاوت مجلسی آسانتر است و قاری با نفس بلند می‌تواند تلاوت خوبی انجام دهد، یا اینکه می‌تواند یک مقام را چند بار تکرار کند و متنوع بخواند.

وی اظهار کرد: بخش دیگری از جذابیت‌ تلاوت‌ها به خاطر صدابرداری و پخش تلویزیونی است،‌ حتی در تلاوت‌های مجلسی که قاری تلاوت جذابی انجام می‌دهد در خروجی تلویزیون شاهد همان جذابیت نیستیم،‌ چرا که وقتی صدا به پخش می‌آید شادابی و زنده بودن آن گرفته می‌شود، ‌این اشکال همیشه به پخش تلویزیونی وارد است.

این قاری بین‌المللی کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد دستاوردهای مسابقات برای جامعه قرائت و حفظ گفت: ما باید ابتدا بر روی به جا بودن یا نابه‌جا بودن این انتظار بحث کنیم. من بارها گفته‌ام ما در کشور جلسات زیادی داریم که در سال چندین قاری تربیت کرده و به میدان مسابقات وارد می‌شوند، اما در مسابقات یک قاری انتخاب می‌شود،‌ بنابراین تعداد زیادی از خروجی‌های جلسات انباشته می‌شود و نمی‌توان برای آن کاری کرد چرا که فضای مسابقه به دنبال انتخاب یک نفر از این افراد است، برای همین است که رقابت هر سال فشرده‌تر و سخت‌تر از سال قبل است.

داور بخش لحن مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم افزود: من اعتقاد دارم برخی انتظارات از مسابقات چندان منطقی نیست و خارج از عهده این رویداد است. به اعتقاد من اگر نقدی صورت می‌گیرد بیشتر از جانب کسانی است که خودشان توان موفق شدن در مسابقات را ندارند و لذا به دلیل موفق نبودن، انتظارات بی‌جایی درباره مسابقات ایجاد می‌کنند.

ابوالقاسمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد حضور داوران جوان در این دوره گفت: در سال‌های گذشته نیز داور جدید و جوان در مسابقات حضور داشته است اما به خاطر اینکه امسال تعداد این افراد افزایش یافته بیشتر دیده شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جوانگرایی در تیم داوری و حضور اعضای جدید می‌تواند بر روی نتایج نیز اثر داشته باشد یا اگر تیم دیگری هم در مسابقات حضور می‌یافت همین نتایج رقم می‌خورد، گفت:‌ ممکن است این تغییرات بهتر باشد و خروجی عادلانه‌تری را رقم بزند،‌ چرا که این افراد به‌روزتر هستند و هم در نظر و هم ایده به قاریان جوانی که در مسابقات حضور دارند، نزدیک‌تر هستند.

این قاری بین‌المللی بیان کرد: ممکن است یک داور قدیمی در مسابقات حضور داشته باشند که تفکر و اطلاعاتی متفاوت‌تر از قاریان فعلی داشته باشد که این اصلاً مشکلی را ایجاد نمی‌کند. نکته مهم این است که داور باید به روز باشد؛ هم یک داور قدیمی می‌تواند به روز باشد و هم یک داور جوان می‌تواند به روز نباشد، خوشبختانه عبور داوران جدید از چند فیلتر باعث شده تا همین موضوع کمک زیادی به پذیرش آنها نزد متسابقان بکند و ارتباطات بهتری با داوران جدید شکل بگیرد. به اعتقاد من همین موضوع اعتماد به نفس شرکت کنندگان را هم بالاتر می‌برد.

انتهای پیام
captcha