محافل قرآن را سازمانی‌ نکنیم + صوت
کد خبر: 4034445
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴

محافل قرآن را سازمانی‌ نکنیم + صوت

فعال و قاری ممتاز کشورمان با تأکید بر اینکه باید از سازمانی‌ کردن قرآن بپرهیزیم، عینیت‌بخشی را بزرگترین اتفاقی دانست که جلسات خانگی قرآن را شکل می‌دهد و گفت: هر چه مباحث قرآنی مردمی‌تر شوند اثر بیشتری را شاهدیم.

مهدی کرامتی، قاری ممتاز در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به سؤالی مبنی بر ویژگی‌های جلسات فعلی قرآن با توجه به شیوع کرونا و تغییر ذائقه جامعه و همچنین ضرورت تسهیل‌گری در این حوزه برای جذب عموم  به ‌خصوص جوانان به محافل قرآنی خانگی گفت: مدتی است که جلسات قرآنی خانگی بعد از شیوع کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تشکیل می‌شود، اما تجربه نشان می‌دهد که هر قدر مباحث قرآنی مردمی‌تر شوند اثربخشی بیشتری را شاهدیم. همچنین اگر مردم باور داشته باشند که یک قاری مانند خودشان زندگی و رفتار می‌کند و جدا از آن‌ها نیست، قطعاً اثر بیشتری دارد.

وی افزود: باید مردم بدانند که قاری قرآن از جنس مردم و مانند آنهاست و اگر این علقه بین مردم و قاری برقرار شود، خودبه‌خود جذب اتفاق می‌افتد و می‌توانیم با برقراری جلسات مردمی و خانگی در کنار جلسات مسجدی و حسینیه‌ای موفق شویم و مردم و عموم جامعه را به سمت جلسات قرآنی هدایت کنیم.

این قاری ممتاز با اشاره به وضعیت فعلی جلسات خانگی قرآن با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در این خصوص، گفت: آنچه رهبری درباره تشکیل جلسات استماع فرمودند دقیقاً با این هدف بود که از سازمانی ‌کردن قرآن بپرهیزیم و تنها به این بسنده نکنیم که چند مسابقه قرآنی برگزار شود و تعدادی قاری مشخص هرساله در مسابقات شرکت کنند و برگزیده شوند.

کرامتی ادامه داد: بزرگترین اتفاقی که جلسات خانگی قرآن شکل می‌دهد این است که حدیث پیامبر(ص) را در جامعه متجلی می‌کند که می‌فرمایند: «خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود، برای آسمانیان همچنان دیده می‌شود که ستارگان برای زمینیان دیده می‌شوند». همچنین فرمودند: «خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود و خداوند در آن یاد شود برکتش بسیار می‌شود و فرشتگان به آن خانه آمد و شد می‌کنند و شیاطین از آن دور می‌شوند».

وی در پایان اظهار کرد: اگر بخواهیم روند فعلی را ارزیابی کنیم، افت این حوزه مشخص است، اما اگر نترسیم و از خودمان مایه بگذاریم و جلسات را خودمانی‌تر کنیم، شاهد اتفاقات مبارکی خواهیم بود؛ البته باید صنوف مختلف را به این جلسات دعوت کنیم و قطعاً پذیرش اتفاق خواهد افتاد، چراکه انسان فطرتاً به سمت قرآن کشیده می‌شود و بدین ترتیب جلسات قرآن همانند گذشته پرشور خواهد شد.

کد
انتهای پیام
captcha