تجلی اراده ملی اتفاقی خوب اما قابل اصلاح است/ نگاه کلیشه‌ای را از حوزه‌های فرهنگی دور کنیم + صوت
کد خبر: 4037006
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۷
الماسی در گفت‌وگو با ایکنا:

تجلی اراده ملی اتفاقی خوب اما قابل اصلاح است/ نگاه کلیشه‌ای را از حوزه‌های فرهنگی دور کنیم + صوت

داور بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر امسال عقیده دارد: این اتفاق اقدام خوبیست که باید در هر دوره ضعف‌های آن شناسایی شود تا بتوان از آن دستاوردهای بهتری کسب کرد.

جهانگیر الماسی، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون که در جشنواره چهلم فیلم فجر در حوزه داوری بخش تجلی اراده ملی حضور داشت در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون این رویداد سینمایی اظهار کرد: جشنواره این دوره یک ویژگی بارز داشت آن نیز آشفتگی بود که نه تنها در عملکرد برگزارکنندگان به چشم می‌خورد بلکه در اهالی رسانه و منتقدان هم این معضل وجود داشت. دلیل چنین ضعفی به تعاریفی برمی‌گردد که برای حوزه‌های مختلف در رویدادهایی اینچنینی توصیف ولی به درستی رعایت نمی‌شود.

وی افزود: در جشنواره فیلم فجر هنوز مشخص نیست که به دنبال چه هستیم. یعنی نمی‌دانیم آیا می‌خواهیم تولیدات یک سال آینده سینمای کشورمان را مد نظر قرار دهیم یا اینکه قرار است به معنا و مفهوم انقلاب در کارهای سینمایی توجه کنیم، حتی این آشفتگی تا آنجا پیش رفته که مشخص نیست صرفاً برای هنر چنین جشنواره‌ای را برگزار می‌کنیم یا اینکه در پی بهره‌برداری اقتصادی از این رویداد به نفع سینما هستیم؟

این بازیگر اضافه کرد: در چنین فضای آشفته‌ای نیاز است که ما در آستانه بلوغ این رویداد که همان چهل سالگی است به تعریف این رویداد به شکلی کارشناسانه بپردازیم. این فستیوال در تمام جنبه‌ها باید در جهت حفظ منافع ملی عمل کند. نکته دیگر، وظیفه سینما تحصیل موقعیت‌های سیاسی نیست، بلکه حراست از عقبه فرهنگی کشورمان است. رسیدن به این خواسته نیز در گرو داشتن توسعه فرهنگی است که از توسعه‌ کوچکترین واحدهای تجمع انسانی آغاز شده و به بالاترین نقطه کانون‌های تصمیم‌گیری می‌رسد. در حوزه سینما کار کمی پیچیده‌تر می‌شود چون با تکنولوژی و زبانی رو‌به‌رو هستیم که علاوه بر پیچیده بودن، حوزه‌های مختلف را در بر می‌گیرد.

این سینماگر تصریح کرد: پیچیدگی و گستردگی‌ای که از آن سخن گفتم سبب شده هر سال بخشی تحت عنوان تجلی اراده ملی در فجر برگزار شود که در آن نهاد و سازمان‌های مختلف آثار منتخب خود را معرفی می‌کنند. این انتخاب‌ها نیز الزاماً به معنای برتر بودن تولیدات مورد نظر نیست، بلکه نشان از همراهی سینما در حوزه‌های اجتماعی دارد. این اتفاق به نظرم اقدام خوبیست که باید در هر دوره ضعف‌های آن شناسایی شود تا بتوان از آن دستاوردهای بهتری کسب کرد.

الماسی در پاسخ به این سوال که در بخش تجلی اراده ملی چه ضعفی بارز است، چنین توضیح داد: اینکه فکر کنیم آنچه در این بخش وجود دارد حتماً باید نگاهی مستقیم به موضوعات مورد نظر داشته باشد به نظرم اشکالی اساسی است. برای مثال سازمان میرث فرهنگی بیاید فیلمی را انتخاب کند که در آن معماری ایرانی در ساختمان‌های قدیمی تصویر شده باشد. این ساده‌انگاری است زیرا میراث فرهنگی یک میراث گرانبهاست که باید به آن نگاه جدی و کارشناسانه داشت ولی متاسفانه چندان که باید جدی گرفته نمی‌شود.

این بازیگر در پایان بیان کرد: نکته دیگر پیرامون بخش تجلی اراده ملی به توجه برگزارکننده و مطبوعات به این بخش برمی‌گردد، چون اینگونه به نظر می‌رسد که این بخش به عنوان یک اتفاق حاشیه‌ای در جشنواره فجر دیده می‌شود که چندان مورد نظر و دقت نیست، حتی مطبوعات به آن اندازه که باید به این رویداد نگاه نمی‌کنند، شاید یکی از دلایل چنین اتفاقی نحوه انتخاب برگزیدگان باشد، ولی به هر حال این اتفاق باید بیشتر حمایت شود تا در سال‌های آینده از تجلی اراده ملی در جشنواره فیلم فجر جریان‌سازی بیشتری را شاهد باشیم.

انتهای پیام
captcha