ارائه لباس زیبا، ارزان و عفیفانه در جشنواره مد و لباس فجر
کد خبر: 4041161
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹
سیدمجید امامی تبیین کرد؛

ارائه لباس زیبا، ارزان و عفیفانه در جشنواره مد و لباس فجر

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس فجر از برگزاری جشنواره مد و لباس فجر در تیرماه سال آینده خبر داد و تصریح کرد: محور فعالیت ما دسترس‌پذیری لباس زیبا، سالم، ارزان و عفیفانه برای هر ایرانی است.

دسترس پذیری لباس زیبا، سالم، ارزان و عفیفانه برای هر ایرانیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر امروز دوشنبه 16 اسفندماه با حضور سیدمجید امامی، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

امامی از تشکیل دبیرخانه جشنواره و فعالیت چهار ماهه آن خبر داد و گفت: لباس و پوشاک صرفا عامل ستر یا پوشش و پوشاندن بدن نیست بلکه یکی از غذاهای روح، روان و جسم انسان است که غذایی معنوی و روحی است.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس اضافه کرد: اگر در خصوص سلامت مصرف جامعه دغدغه داریم، محصولات متنوع فرهنگی شامل اسباب بازی، کتاب و تئاتر و ... است اما لباس پر مصرف‌ترین کالای فرهنگی در سبد مصرف خانواده ایرانی است.

امامی ادامه داد: ما با میراث و توان ایرانی نه تنها توان پاسخ گویی به نیاز خودمان را داریم بلکه می‌توانیم به صادرکننده تبدیل شویم. این رویکرد که لباس وارداتی در کشور مطرح است و لباس خارجی را برتر می‌دانیم باید تغییر کند و به اهمیت لباس صادراتی تبدیل شود. اگر موفق شویم خانواده ایرانی افتخار خواهد کرد که لباس صادراتی ایرانی به تن می کند.

وی تصریح کرد: رویکرد ما رفتن به سمت پوشیدن لباس صادراتی ایرانی است. دسترس‌پذیری لباس زیبا، سالم، ارزان و عفیفانه حق ایرانی‌هاست و باید جشنواره آن را تأمین کند. جشنواره مد فجر بازطراحی و تمام نواقص رفع شد و تلاش داریم در تعامل با جهان با شاخص‌های اسلامی ایرانی صادر کننده باشیم.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس فجر اضافه کرد: جشنواره در این تراز نبود به همین دلیل بازطراحی شد و دلیل تأخیر برگزاری جشنواره نیز به همین دلیل است.

وی در ادامه به تشریح دلایل برگزاری جشنواره مد فجر در تیر 1401 پرداخت و گفت: تعدد جشنواره‌ها در بهمن و شرایط ویژه کسب و کار در اسفند می‌توانست جشنواره را تحت تأثیر قرار دهد. مردم تهران حق دارند از هزاران متر فضای نمایش و حتی فرصت فروش محصولات استفاده کنند. مردم حق دارند کارنامه مد کشور را ببینند و بخرند به همین دلیل 21 تیر ماه سال آینده که روز حجاب و عفاف است به عنوان زمان جشنواره انتخاب شد.

وی از برگزاری همایش علمی پژوهشی پوشاک ایرانی و سبک پوشش ایرانی ـ اسلامی خبر داد و گفت: سه مدیر از جامعه زنان جشنواره یازدهم را همراهی می‌کنند و رویکرد نوآوری و کاربردی و ملی و بین‌المللی بودن را با هم تلفیق کرده‌ایم. همچنین تجلیل از مفاخر و حمایت از هنرمندان کمتر شناخته شده در کنار اعطای درجه یک هنری به اساتید علمی در دستور کار است.

وی اضافه کرد: در شورای سیاست گذاری جشنواره از صنف و صنعت وجود دارند و رویکرد اصلی ما این است که طراح در تعامل با صنف قرار گیرد و طرحش خریده و دوخته شود و قابل فروش شود و در چرخه مد قرار گیرد.

یاقوتی، دبیر جشنواره مد و لباس فجر نیز طی سخنانی گفت: تغییر در زمان جشنواره به صورت هدفمند مطرح شد. مکان نیز برج میلاد خواهد بود و جمعه 17 تیر 1401 افتتاحیه جشنواره برگزار خواهد بود و ایران سرزمین تعامل رویکرد کلی جشنواره است.

یاسینی، دبیر علمی جشنواره نیز گفت: این جشنواره پیرو تدوین سند پوشش رویکرد متفاوتی دارد و اهمیت مطالعات نظری را همگام با تحولات مد دریافته است. سه محور کلی همایش نیز شامل ابعاد تاریخی اجتماعی پوشش حیاورز، پوشاک سلامت محور و اقتصاد پوشاک است.

خرمدره، مدیر بخش رقابتی جشنواره نیز گفت: بخش‌های مختلف رقابتی شامل طراحی لباس بانوان، آقایان، چادر، پارچه، کیف و کفش، تزئینات، بسته‌بندی پوشاک و بخش جانبی شامل رودوزی، دوخت سنتی، چاپ دستی و پارچه‌سازی است و کمیته‌ها از فردا آغاز به کار می‌کنند. بخش ویژه جشنواره نیز طراحی لباس مشاغل است.

الله‌دادی، دبیر اجرایی جشنواره نیز اظهار کرد: بخش غیر رقابتی جشنواره از قسمت‌های مختلف تشکیل شده که در بخش بین‌الملل از متخصصان داخلی و خارجی برای نشست‌ها دعوت خواهد شد. بخش بین‌الملل در بخش نمایشگاهی نیز حضور دارد. از استان‌ها و اقوام نیز دعوت می‌کنیم در جشنواره حضور داشته باشند..

امامی ادامه داد: تمام سیاست گذاری‌ها با حضور هشت عضو در کارگروه انجام می‌شود. باید همه مصوبات کارگروه امضای وزیر را داشته باشد که ما چیزی ندیدیم و گویی قرار بود کارگروه فقط اداره شود.

امامی در خصوص حجاب استایل‌ها نیز گفت: با حجاب استایل‌ها مرتبط هستیم و می‌توانیم از ظرفیت افرادی که معتقد به پوشش عفیفانه هستند استفاده کنیم.

وی در خصوص جشنواره‌های مد و رسانه، کودک و عاشورایی نیز گفت: تا شش ماه آینده امکان برگزاری جشنواره‌ای غیر از جشنواره فجر نیست و تعدد جشنواره‌ها موجب می‌شود تمرکز خود را از دست بدهیم. اما اصناف و بخش خصوصی اگر برای برگزاری اعلام آمادگی کنند حمایت خواهیم کرد. تنظیم آئین‌نامه رسانه‌ای در حوزه مد را در دستور کار داریم.

امامی در خصوص مدلینگ زنده نیز گفت: در پی ترویج مدلینگ زنده نیستیم، حمایت هم نمی‌کنیم، مجوز هم نمی‌دهیم اما تبلیغ محیطی حق تولیدکننده و طراح است و ما به دنبال نوآوری در این حوزه هستیم.

در پایان مراسم نیز از تندیس طلایی جشنواره رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha