پیشی‌گرفتن کتب ادعیه و شهدا از شعر و رمان
کد خبر: 4113705
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
گزارش ایکنا از پرتیراژترین کتب نیمه نخست امسال

پیشی‌گرفتن کتب ادعیه و شهدا از شعر و رمان

در نیمه نخست امسال بیش از 50 هزار عنوان کتاب در مجموع شمارگان 49 و نیم میلیون منتشر شده است که توجه به بیست کتاب با بیشترین مجموع شمارگان نشان می‌دهد کتاب‌های ادعیه و شهدا بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

کتاب‌های ادعیه و شهدا در صدر پرتیراژترین کتاب‌های نیم سال نخست 1401

به گزارش خبرنگار ایکنا، بر اساس آمار کتاب‌های ثبت شده در بانک اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران، در شش ماهه نخست امسال، تعداد 50 هزار و 277 عنوان کتاب در مجموع شمارگان 49 میلیون و 521 هزار و 405 عدد در کشور منتشر شده است که نسبت به همین برهه زمانی در سال گذشته با افزایش 9 درصدی در تعداد عناوین و 3 درصدی در تعداد شمارگان کتاب‌های منتشر شده روبه‌رو هستیم. 

آمار منتشر شده در فصلنامه «آینه نشر ایران» ویژه شش ماه نخست سال نشان می‌دهد این تعداد کتاب را 3 هزار و 465 ناشر در سراسر کشور -شامل 3 هزار و 573 ناشر دارای پروانه نشر و 72 ناشر موردی- با صرف 693 هزار و 192 بند کاغذ – معادل 14 هزار و 684 تُن - منتشر کرده‌اند.

بر اساس این گزارش از 50 هزار و 277 عنوان کتاب منتشر شده در بهار و تابستان سال 1401، تنها 1344 عنوان کتاب- معادل 2.67 درصد- بیش از یک بار به چاپ رسیده‌اند.

کتاب‌های ادعیه و شهدا در صدر پرتیراژترین کتاب‌های نیم سال نخست 1401

نگاهی به جدول کتاب‌های با بیشترین مجموع شمارگان در بهار و تابستان نشان می‌دهد کتاب‌های ادعیه، زندگی‌نامه و خاطرات شهدا، روانشناسی و آموزش آشپزی در  شش ماه نخست امسال در شمارهای بیشتری از کتاب‌های با موضوعات دیگر منتشر شده‌اند.

در لیست منتشر شده از 20 کتاب با بیشترین مجموع شمارگان نیمه نخست سال 1401 سه کتاب ادعیه و یک کتاب با موضوع نماز، 5 کتاب با موضوع شهدا، چهار کتاب روانشناسی و هفت کتاب در موضوعات دیگر دیده می‌شوند که سهم شعر فقط یک کتاب است.

کتاب‌های ادعیه و شهدا در صدر پرتیراژترین کتاب‌های نیم سال نخست 1401

آمار بانک اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران نشان می‌دهد، دو کتاب ادعیه «زمزمه‌های عارفانه در ماه مبارک رمضان» از نشر انسان برتر، با شمارگان کل 300 هزار نسخه در دو نوبت چاپ و «مناجات‌الصالحین؛ ارتباط با خدا» از انتشارات آیین دانش با 200 هزار نسخه در دو نوبت چاپ و کتاب «سلامت باروری و تحکیم روابط همسران» از نشر اندیشه ماندگار با شمارگان 180 هزار نسخه در سه نوبت چاپ در صدر کتاب‌های با بیشترین شمارگان چاپ در شش ماهه نخست سال 1401 ایستاده‌اند.

«سلام بر ابراهیم2» ادامه زندگینامه شهید ابراهیم هادی با 158 هزار و 500 نسخه در 10 نوبت چاپ توسط انتشارات شهید ابراهیم هادی، چهارمین کتاب از لیست کتاب‌های با بیشترین شمارگان چاپ در نیمه نخست امسال است.

«ارتباط با خدا؛ نورالصالحین»، دیگر کتاب انتشارات آیین دانش با شمارگان 100 هزار نسخه در 2 نوبت چاپ، «شنود» با زیرعنوان «تجربه‌ای نزدیک به مرگ» از انتشارات شهید ابراهیم هادی با شمارگان کل 80 هزار نسخه در پنج نوبت چاپ و زندگی‌نامه خودنوشت قاسم سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» از انتشارات مکتب حاج قاسم با شمارگان 80 هزار نسخه در چهار نوبت چاپ به ترتیب پنج، شش و هفتمین کتاب با بیشترین شمارگان چاپ در بهار و تابستان امسال هستند.

کتاب‌های ادعیه و شهدا در صدر پرتیراژترین کتاب‌های نیم سال نخست 1401

دو کتاب آموزش آشپزی «100 نوع پتاژ، سوپ، کنسومه» و «100 نوع ماکارونی» از نشر انسان برتر هر کدام با شمارگان کل 60 هزار نسخه در دو نوبت چاپ در جایگاه‌های هشتم و نهم کتاب‌های با بیشترین شمارگان چاپ در 6 ماهه اول سال ایستاده‌اند.

«سلام بر ابراهیم 1» از انتشارات شهید ابراهیم هادی با شمارگان کل 50 هزار نسخه در چهار نوبت چاپ، کتاب روانشناسی «بیداری» از نشر خون، با شمارگان کل 45 هزار نسخه در 9 نوبت چاپ و «جهاد تبیین در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» از انتشارات انقلاب اسلامی با شمارگان 42 هزار و 500 نسخه هم جایگاه دهم، یازدهم و دوازدهم لیست کتاب‌های با بیشترین شمارگان چاپ در نیمه نخست امسال را به خود اختصاص داده‌اند.

کتاب‌های ادعیه و شهدا در صدر پرتیراژترین کتاب‌های نیم سال نخست 1401

کتاب‌های «حاج قاسمی که من می‌شناسم» از انتشارات خط مقدم، با شمارگان 41 هزار نسخه در 41 نوبت چاپ، «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» از انتشارات بیان معنوی با شمارگان 38 هزار نسخه در 9 نوبت چاپ، کتاب شعر «وجود» از انتشارات سوره مهر با 37 هزار و 500 نسخه در 15 نوبت چاپ، «تکه‌هایی از یک کل منسجم» از انتشارات بینش نو با شمارگان 33 هزار نسخه در 33 نوبت چاپ، «کتابخانه نیمه شب» از انتشارات کوله‌پشتی با شمارگان 32 هزار نسخه در 32 نوبت چاپ، رمان ترجمه «بالا لنگ دراز» از نشر انسان برتر با شمارگان کل 30 هزار نسخه در 2 نوبت چاپ، «مهاجر سرزمین آفتاب» با زیرعنوان «خاطرات کونیکو یامامورا (سبا بابایی) یگانه مادر شهید ژاپنی در ایران» با شمارگان 25 هزار نسخه در 21 نوبت چاپ و «مقررات ملی ساختمان» از انتشارات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی» با شمارگان 25 هزار نسخه از دیگر کتاب‌های پرتیراژ نیمه نخست امسال هستند که به ترتیب در ردیف‌های 12 تا بیستم لیست کتاب‌های با بیشترین شمارگان چاپ در بهار و تابستان 1401 قرار گرفته‌اند.

کتاب‌های ادعیه و شهدا در صدر پرتیراژترین کتاب‌های نیم سال نخست 1401

جالب توجه است که در بیست کتاب پرتیراژ نیمه نخست امسال تنها یک کتاب شعر- مجموعه شعر «وجود» فاضل نظری- قرار دارد و با فاکتور گرفتن از کتاب‌های زندگی‌نامه و خاطرات، رمان‌ هم سهم پایینی به خود اختصاص داده است.

مطهره میرشکاری

انتهای پیام
captcha