توجه ویژه اسلام به حفظ و ارتقای سلامتی بدن
کد خبر: 4122417
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
آیت‌الله نوری همدانی در پیامی به همایش قرآن، عترت و سلامت:

توجه ویژه اسلام به حفظ و ارتقای سلامتی بدن

آیت‌الله نوری همدانی در پیامی به همایش قرآن، عترت و سلامت تأکید کرد: یکی از موضوعاتی که در اسلام به آن عنایت ویژه شده، موضوع حفظ و ارتقای سلامتی بدن است، به‌گونه‌ای که دستور به رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در دین اسلام اهمیت ویژه دارد.

آیت‌الله نوری همدانیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله حسین نوری همدانی، از مراجع معظم تقلید، پیامی را به همایش قرآن، عترت و سلامت که امروز، 26 بهمن‌ماه در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار می‌شود، صادر کرد.

متن پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ(آیه114 نحل)

یکی از موضوعاتی که در اسلام به آن عنایت ویژه شده است، موضوع حفظ و ارتقاء سلامتی بدن است و دستور به رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در دین اسلام اهمیت ویژه دارد. اسلام سلامتی انسان را نعمت و از جمله حسنات خدا بر بندگانش معرفی کرده است و امیرالمؤمنین(ع) فرمودند که: لا عَيشَ أهنَأٌ مِنَ العافِيَةِ؛ برای حفاظت و صیانت انسان در ابعاد مختلف روحی، جسمی و روانی و اعتقادی و فکری برنامه دارد؛ بر این اساس باید به این موضوع مهم عنایت داشت که اگر تأکید اسلام بیشتر ناظر به سلامت روحی و معنوی است ولی توجه ویژه‌ای بر طبابت جسمی هم شده است چنانچه امام صادق(ع) فرمودند: هر نقطه مسکونی که در آن سه چیز نباشد، کارشان مختل است؛ اول فقیه عادل و پرهیزگار، دوم طبیب مورد اعتماد و سوم مدیر خیرخواه مردم.

حدیث به خوبی جایگاه ممتاز طبابت و پزشکان را در اسلام روشن می‌کند از این رو باید در امر طبابت، تخصص و علم‌آموزی مورد عنایت ویژه قرار بگیرد، همچنین نکته دیگری که باید مورد توجه باشد، سلامت روح است که نقش مستقیم بر سلامت جسم دارد و اگر روح انسان آسیب ببیند، اثرات منفی آن در جسم هم ظاهر خواهد شد و اگر سلامت روحی و معنوی داشته باشیم، می‌توانیم از بعضی بیماری‌ها جلوگیری کنیم.

روایات ما برای طبیب و پزشک اهمیت فوق‌العاده قائل است و ما هم بر این اساس به خدمات این قشر اهمیت می‌گذاریم و آن را ارج می‌نهیم.

در پایان از همه کسانی که در برقراری این همایش تلاش کرده‌اند، مخصوصاً دانشگاه علوم پزشکی قم تشکر می‌کنم.

نسل جدید آینده را بهتر از نسل فعلی بسازند

همچنین علیرضا مرندی، وزیر اسبق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سخنانی تصویری به این همایش با تجلیل از مردم ایران به خاطر حضور در راهپیمایی 22 بهمن امسال و ضرورت شکرگزاری نسبت به این نعمت، گفت: امام فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است و حتی از نماز و روزه هم بالاتر است و اگر این نظام نباشد، معلوم نیست سرنوشت جامعه به کجا منتهی شود. البته جنگ رسانه‌ای و روانی و تحریم و تهدید و مشکلات زیاد است.

وی با بیان اینکه برخی مشکلات داخلی ناشی از سوء تدبیر ما مدیران است، افزود: البته باید مشکلات خارجی را هم به آن بیفزاییم و با تمام قوا از نظام محافظت کنیم و اجازه ندهیم خدشه به نظام وارد شود.

مرندی بیان کرد: بنده در این حدود 40 سالی که با مقام معظم رهبری مرتبط هستم، شاهدم که ایشان یک تنه بسیاری از مسائل را حل کرده‌اند و رهمنودهای مهمی در مورد خانواده، نسل جوان و دانشگاه و آموزش و پرورش داشته‌اند که اگر به آن عمل شود، باعث تقویت اعتقادات و توکل جوانان خواهد شد و وقتی اعتقادات انسان درست شود، بسیاری از مشکلات هم به برکت استمداد از خدا کمتر خواهد شد و نسل جدید جامعه را بهتر از ما خواهند ساخت.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه(ص) هم در سخنانی گفت: قطعاً موضوع سلامت در راستای تمدن بزرگ اسلامی که مهمترین هدف و آرمان انقلاب اسلامی است، قرار دارد و رویش علم اعم از علوم انسانی و طبیعی و مرتبط با بهداشت و سلامت در بستر این تمدن باید رخ دهد.

وی با بیان اینکه علوم مبتنی بر یک جهان‌بینی است، تصریح کرد: علوم طبیعی هم می‌توانند مبتنی بر جهان‌بینی معنوی باشند و این نگاه به عالم، علوم دیگری را رقم خواهد زد و عطر و بوی دیگری به علوم می‌دهد. در علوم انسانی که با وضوح مشخص است، نوع نگاه ما به انسان رویکرد این علوم را عوض می‌کند.

تمدن اسلامی با دانش الهی رخ می‌دهد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برای شکل‌گیری تمدن اسلامی ما به دانش مبتنی بر جهان‌بینی الهی و ارزش‌شناسی و معرفت‌شناسی الهی نیاز داریم، افزود: ما میراث تاریخی و تمدنی ارزشمندی  در همه شاخه‌های علمی از جمله پزشکی و داورسازی و تشریح  و ... داریم و میراث‌بر دانش تاریخی باارزش هستیم که قرن‌ها پیشگامی داشته‌ایم. تجربه تاریخی ما نشان می‌دهد این ظرفیت وجود دارد که دوباره پرچمدار و پیشگام باشیم و قطعاً توسعه و پیشرفت‌های علمی از مهم‌ترین بسترهای این تمدن است.

رئیس جامعه المصطفی بیان کرد: آموزه‌های قرآن عزیز قطعاً جهت‌دهنده به مسیر زندگی و پیشرفت ما به خصوص علوم است، کما اینکه فرموده است این قرآن ما را به راه اقوم و مستحکم‌ترین مسیر هدایت می‌کند. قرآن ما را به دارالسلام و جامعه و سرزمین سالم دعوت می‌کند، یعنی آموزه‌های قرآن کریم فضایی سالم توأم با سلامت معنوی و روحی و در کنار آن جسمی فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه قرآن و عترت به ما حیات می‌دهند و آرامش، امید، توکل به خدا و سرمایه‌های معنوی برگرفته از قرآن و عترت، از مهم‌ترین زیرساخت جامعه سالم هستننند، ادامه داد: سلامت معنوی بدون تکیه بر حقیقت متعالی خداوند و باور و ایمان به آن حقیقت متعالی به دست نمی‌آید؛ معنویت بدون داشتن آن تکیه‌گاه والا برای انسان حاصل نمی‌شود. توجه به اینکه همه امور به ید قدرت خداوند است. وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ، حتی در بیماری‌ها هم شافی، خداوند است و اگر این باور در روح و جان جامعه جاری شد، جامعه دارالسلام خواهد شد. 

استفاده از شخصیت‌های بین‌المللی عرصه سلامت در همایش

همچنین رحیم قربانی، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دهمین همایش ملی قرآن، عترت و سلامت امسال با رویکردی جدید و بین‌المللی کار خود را شروع کرده است.

وی با بیان اینکه سابقه 9 ساله برگزاری این همایش باعث توجه ویژه وزیر بهداشت به این همایش شده است، گفت: با همکاری جامعه المصطفی(ص) نشست‌های تخصصی با حضور شخصیت‌هایی از عرصه بین‌المللی برگزار شده و در ادامه نیز خواهد شد.

قربانی افزود: این همایش، به نوعی گردهمایی فعالان و نخبگان جامعه سلامت و پزشکی است که می‌توانند نقش ویژه در ترویج فرهنگ قرآنی داشته باشند.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: اعضای گروه قرآن، عترت و سلامت در برپایی این همایش نقش ویژه‌ای داشتند که باید از آنان تقدیر کنیم.

انتهای پیام
captcha