اهداف جبهه عبری ـ عربی ـ غربی از فضاسازی‌های ضد ایرانی پس از شکست جنگ ترکیبی + صوت
کد خبر: 4123234
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸
هانی‌زاده تشریح کرد:

اهداف جبهه عبری ـ عربی ـ غربی از فضاسازی‌های ضد ایرانی پس از شکست جنگ ترکیبی + صوت

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به عبور موفق ایران از جنگ ترکیبی چهارماهه دشمنان گفت: آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی و عربستان اخیرا به شکل هماهنگی در حال ایجاد یک فضای ایران‌هراسی هستند تا هم امکان برگزاری مجدد مذاکرات و رسیدن به توافق را تضعیف کنند و هم با توجه به تقویت مثلث ایران ـ چین ـ روسیه، هزینه همکاری با ایران را برای این دو کشور به ویژه چین بالا ببرند.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره فضاسازی‌های اخیر آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی و عربستان علیه ایران به ویژه درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: در آستانه سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تهران، یک سلسله جریان‌سازی‌ها و فضاسازی‌های مشترک از سوی انگلیس، آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی آغاز شد. ابتدا انگلیس مدعی شد که ایران قصد داشته کارکنان و خبرنگاران رسانه معاند و تروریستی سعودی اینترنشنال را ترور کند و لذا اعلام کرد در واکنش به این اقدام ایران، می‌خواهد پایگاه اصلی این رسانه را از لندن به واشنگتن منتقل کند و بر مبنای این ادعای دروغین، یک سری اتهامات را علیه ایران مطرح کرد.

وی افزود: آمریکایی‌ها هم در ادامه ادعاهای قبلی در خصوص همکاری‌های تسلیحاتی ایران و روسیه، اعلام کردند که روسیه تعدادی هواپیمای سوخو 35 به ایران فروخته و ایران هم در مقابل پهپادهای پیشرفته به روسیه علیه اوکراین داده است. صهیونیست‌ها هم در قالب این فضاسازی ضد ایرانی ادعا کردند شناورها و قایق‌های تندروی ایران به یک کشتی اسرائیلی در دریای عرب حمله کرده و عربستان نیز مجدد اعلام کرد باید در مذاکرات آینده برجام حضور و مشارکت داشته باشد و ترکی بن فیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان، هم گفت از چهار دهه قبل نسبت به خطر جمهوری اسلامی ایران و نفوذ ایران در منطقه هشدار داده شده است.

گسترده شدن ابعاد ایران‌هراسی

هانی‌زاده اظهار کرد: مجموعه این رخدادها و فضاسازی‌ها حکایت از آن دارد که ایران‌هراسی با ابعاد گسترده‌تر در دستور کار قرار گرفته است. در واقع این سناریوسازی‌ها نشان می‌دهد این کشورها در تکرار یا مشابه‌سازی سناریوی سوریه در ایران در قالب حوادث اخیر شکست خورده‌اند و به همین دلیل به اتهام‌زنی‌های جدید و هماهنگ با یکدیگر علیه ایران روی آورده‌اند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: با توجه به اینکه اتحادیه اروپا و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اخیرا اعلام کردند می‌خواهند گفت‌وگوی جدیدی را در قالب برجام میان ایران و تروئیکای اروپایی آغاز کنند لذا این جریان‌سازی‌ها بعد از شکست توطئه مشترک 47 کشور و 260 رسانه علیه ایران در قالب جنگ ترکیبی همه‌جانبه، آغاز شده و به نظر می‌رسد این اتهام‌زنی‌ها با هدف به حاشیه بردن مذاکرات هسته‌ای و منزوی‌سازی ایران ادامه خواهد یافت و باید دید سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تهران چه نتایجی خواهد داشت.

وی یادآور شد: حتی در راستای تحت‌الشعاع قرار دادن این سفر اخیرا برخی رسانه‌های اروپایی و آمریکایی مدعی شده‌اند ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم را تا 85 درصد افزایش داده است که از سوی ایران تکذیب شد که اینها نشان از تنوع و تکثر این اتهام‌زنی‌ها در حوزه‌های مختلف برای تشدید فضای ایران‌هراسی و ایجاد اجماع جهانی علیه ایران دارد.

تضعیف همکاری راهبردی ایران ـ چین ـ روسیه

هانی‌زاده درباره افزایش ادعاهای غرب به ویژه آمریکایی‌ها در خصوص همکاری تسلیحاتی ایران با روسیه علیه اوکراین و مشروط کردن آغاز مذاکرات به قطع همکاری ایران با روسیه گفت: ناتو، آمریکا و کشورهای اروپایی‌ مدعی هستند که ایران در جنگ اوکراین پهپادهای پیشرفته‌ای در اختیار روسیه قرار داده اما هنوز هیچ مدرک متقنی ارائه نداده‌اند در حالی که روسیه با ارائه مدارکی ثابت کرده عوامل داعش در کنار ارتش اوکراین با روسیه می‌جنگند. این اتهام‌زنی‌ها علیه ایران، روسیه و اخیرا هم چین از مدت‌ها پیش آغاز شده و به نظر می‌رسد پس از سفر بسیار مهم رئیس‌جمهور کشورمان به چین و امضای 20 سند همکاری، این اتهام‌زنی‌ها علیه ایران تشدید شده است.

هانی‌زاده تصریح کرد: در حقیقت هدف غربی‌ها و صهیونیست‌ها این است که مثلث همکاری ایران ـ روسیه ـ چین با این فضاسازی‌ها تضعیف و بی‌اثر شود و هزینه همکاری با ایران را برای چین و روسیه بالا ببرند و به ویژه اکنون آمریکا چین را تحت فشار قرار داده که دیگر از ایران نفت خریداری نکند و همه اینها نشان از اهمیت و خطر بالای همکاری‌های راهبردی این سه کشور برای مجموعه غربی‌ها دارد.

این کارشناس مسائل منطقه ابراز کرد: غرب می‌خواهد با تشدید تحریم‌ها و فشارها علیه ایران، چین را از گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران باز دارد یا حداقل نگذارد توافقنامه‌های منعقد شده میان ایران و چین به مرحله عملیاتی برسد و از این طریق ایران را وادار به دادن امتیاز بیشتر در مذاکرات هسته‌ای کند.

ناممکن بودن منزوی‌سازی ایران 

هانی‌زاده درباره واکنش ایران به این فضاسازی‌ها گفت: ایران تاکنون سعی کرده با حفظ دیپلماسی و عقلانیت وارد بازی مورد نظر آمریکا و صهیونیست‌ها که دادن پاسخ متقابل به اقدامات آنهاست نشود و نگذارد این به بهانه‌ای برای مقصر معرفی کردن ایران در شکست مذاکرات هسته‌ای تبدیل شود. اظهارات اخیر آقایان امیرعبداللهیان و باقری نیز دلالت بر این امر دارد که ایران آماده مذاکرات و بازگشت به برجام 2015 است و این طرف آمریکایی‌ است که با طرح ادعاهای خلاف واقع سعی دارد مذاکرات را به بن‌بست برساند.

کد

وی اظهار کرد: امروز ایران با عبور موفق از جنگ ترکیبی چهارماهه دشمنان با اعتماد به نفس بیشتر در صحنه بین‌المللی حاضر شده و سفر موفق رئیس‌جمهور به چین در خلال این فضاسازی‌ها پیام ناممکن بودن منزوی کردن ایران است و در عین حال این پیام را به غرب می‌دهد که اگر آنها فرصت مذاکره و توافق با ایران را از دست بدهند ایران با سرعت بیشتر همکاری‌ها با چین و روسیه را ادامه خواهد داد و فشارهای غرب نه تنها مانع تعمیق این ارتباطات نمی‌شود بلکه این غرب است که خود را از فرصت همکاری با ایران محروم می‌کند و ایران هم نمی‌تواند همچنان معطل غربی‌ها بماند و همکاری با شرق را تا زمان بهانه‌تراشی غربی‌ها متوقف کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

 

انتهای پیام
captcha