ثبت 1200 وقف جدید/ مدارس معارف اسلامی فعال می‌شود
کد خبر: 4128289
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
حجت‌الاسلام عادل خبر داد:‌

ثبت 1200 وقف جدید/ مدارس معارف اسلامی فعال می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مجوز فعالیت مدارس معارف اسلامی صادر شده است و طی سال 1402 در دستور کار قرار خواهد گرفت، گفت: در سال جاری هزار و 200 وقف جدید ثبت شده است.

عادلبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز 24 اسفندماه با محور ارائه گزارش عملکرد این سازمان در سال جاری و همچنین تشریح طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی برگزار شد.

حجت‌الاسلام عادل در تشریح برنامه‌های سال جاری به انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد با سازمان‌های همکار اشاره کرد و گفت: در تفاهمی که با وزارت آموزش و پرورش انجام شد، مبلغان دینی در ایام فاطمیه به 700 مدرسه اعزام شدند و گفتمان‌های علمی، سیاسی و تبیینی برگزار شد.

وی برگزاری جشن‌های تکلیف را از دیگر موارد همکاری مشترک با وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: مجوز فعالیت مدارس معارف اسلامی نیز صادر شده است و طی سال 1402 در دستور کار قرار خواهد گرفت.

عادل از دیگر تفاهم نامه‌های مؤثر را در همکاری با وزارت گردشگری معرفی کرد و گفت: با توجه به اهداف مشترک در زمینه گردشگری مذهبی، گارگروه‌های تخصصی شکل گرفته است.

ایجاد منابع پایدار و سرمایه‌گذاری‌های جدید

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ایجاد منابع پایدار و سرمایه‌گذاری‌های جدید را در دستور کار سازمان اوقاف برشمرد و گفت: 156 پروژه سرمایه‌گذاری خورشیدی به بهره‌برداری رسید و در مسیر تولید برق قرار  گرفت. در 212 منطقه مستعد سرمایه‌گذاری نیز پروژه فعالیت آغاز شده است.

وی به فعالیت دو هزار و 200 خادم ثابت خانم و آقا در آستان امامزادگان و 40 هزار نفر خادم افتخاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای فعالیت مراکز افق در آستان امامزادگان، هزار و 6 مرکز فعال شده است. همچنین دوره‌های مختلف آموزشی و توجیهی  برای هیئت امنای بقاع متبرکه برگزار و 800 نفر از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند.

برپایی دوره‌های آموزشی برای مبلغان نیز از دیگر فعالیت‌هایی بود که عادل بدان اشاره کرد و گفت: 20 دوره برای مبلغان اعزامی و 54 دوره آموزشی نیز برای مبلغان عمومی برگزار شد که جمعاً هشت هزار و 37 نفر در این دوره‌ها شرکت کردند. شش هزار و 200 جلد کتاب نیز در حوزه خانواده در اختیار مبلغان قرار گرفت. در سال 1401 تعداد چهار هزار و 947 مبلغ از قم و هزار و 44 مبلغ بومی در استان‌ها و هزار و 51 مبلغ در مناطق محروم به فعالیت دینی پرداختند.

جهاد تبیین با ابزار چند رسانه‌ای

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور  خیریه به فعالیت‌های انجام گرفته در زمینه جهاد تبیین اشاره و بیان کرد: در ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی و دهه فجر انقلاب اسلامی فعالیت‌های متعددی در قالب چند رسانه‌ای انجام شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

اجرای طرح «مهر تحصیلی» و حمایت از دانش‌آموزان با اهدای 40 هزار بسته، اجرای طرح «زائران حرم» با اعزام 530 نفر از کادر درمان به کربلا و 330 نفر از پاکبانان به مشهد مقدس، اجرای طرح «شمیم خدمت» در 178 بقعه متبرکه با محور آموزش اشتغال و تولید با هدف توانمندی افراد کم‌برخوردار از دیگر مواردی بود که عادل بدان اشاره کرد و افزود: در قالب طرح «قرار دوازدهم» 168 هزار بسته معیشتی در بین نیازمندان توزیع شد. همچنین همزمان با اربعین حسینی 313 موکب در داخل کشور فعال شد.

استقرار هیئت‌های مذهبی در آستان امامزادگان

وی به استقرار هیئت‌های مذهبی در آستان امامزادگان و بقاع متبرکه و انجام فعالیت در مناسبت‌های مذهبی اشاره و اظهار کرد: 700 هیئت مذهبی در این اماکن مستقر شده‌اند و غیر از فعالیت دینی به حوزه‌های اجتماعی نیز ورود پیدا کرده‌اند. دوره‌های آموزشی سبک زندگی نیز با حضور 250 نفر از اساتید بانو به مدت 4 روز در مشهد مقدس برگزار شد.

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای امنیت در بقاع متبرکه، تولید تابلوهای نمایشگاهی متناسب با مناسبت‌های مذهبی در 560 آستان امامزاده نیز از دیگر برنامه‌های سال جاری بود که عادل از آن نام برد و گفت:‌ در سال جاری هزار و 200 وقف جدید ثبت شده است که نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در تشریح طرح آرامش بهاری به استفاده از ظرفیت آستان امامزادگان در سفرهای نوروزی اشاره و بیان کر: ‌260 تخت هتلی، 777 سوئیت، چهار هزار و 352 اتاق زائرسرا در 425 آستان امامزاده آماده خدمت به مردم است. طرح آرامش بهاری به طور رسمی از 25 اسفند در دو هزار بقعه متبرکه اجرا می‌شود اما از نیمه شعبان بسیاری از آستان امامزادگان به ارائه خدمت به مسافران پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: مراسم تحویل سال نو نیز با حضور مسئولان محلی، همراه با قرائت مجلسی قرآن کریم و قرائت مناجات آل یاسین در آستان امامزادگان برگزار می‌شود.

برپایی کرسی‌های تخصصی تفسیر قرآن

عادل از اجرای طرح ضیافت الهی در دو هزار آستان امامزاده و بقعه متبرکه خبر داد و گفت: برپایی مراسم ترتیل خوانی و محافل انس با قرآن با حضور چهره‌های شاخص، برپایی افطاری ساده در اکثر امامزاده‌ها از محل موقوفات و کمک‌های خیران، رسیدگی به محرومان با ارسال بسته‌های معیشتی در میلاد امام حسن(ع)، قرائت دعای ابوحمزه ثمالی در آستان امامزادگان در هنگام سحر، برپایی ویژه برنامه «خدیجه؛ مادر امت»، برپایی کرسی‌های تخصصی تفسیر قرآن در 60 آستان امامزاده و پخش سخنرانی مقام معظم رهبری از دیگر برنامه‌های این طرح است. 

انتهای پیام
captcha