عملیاتی‌کردن مسئله تحول با فراهم‌آوردن زمینه مشارکت همه‌جانبه مردم + صوت
کد خبر: 4134550
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
عرب‌صادق بیان کرد:

عملیاتی‌کردن مسئله تحول با فراهم‌آوردن زمینه مشارکت همه‌جانبه مردم + صوت

معاون سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به محوریت مسئله «تحول» در سخنان آغاز سال رهبر انقلاب گفت: یک رویکرد مهم تحولی عملیاتی کردن امکان مشارکت مردم در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است تا مشارکت تنها به حضور در راهپیمایی و انتخابات خلاصه نشود.

مهدی عرب‌صادق، معاون سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی

مهدی عرب‌صادق، معاون سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی و کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تأکید رهبر معظم انقلاب بر مسئله تحول و لزوم فهم تحول مطلوب از نظر نظام اسلامی و تحول مدنظر دشمن گفت: تحول از نظر دشمن از بین بردن نقاط قوت و برجسته کردن نقاط ضعف کشور است و متأسفانه عده‌ای هم در داخل این خط را دنبال می‌کنند اما نگاه داخلی به تحول این است که ضمن توجه به نقاط ضعف و دگرگونی در این نقاط و موارد، نقاط قوت را به نحوی تقویت کنیم که به انسجام‌بخشی در پیکره واحد کشور منجر شود.

عرب‌صادق درباره خطرات نگاه‌های غلط به مسئله تحول گفت: برخی سیاسیون در کشور تحول را صرفا در انتخابات دنبال کنند و این باعث شده مردم نسبت به امکان تحول در کشور ناامید شوند، در حالی که هر کسی در هر مسئولیتی قرار دارد باید روزآمد فعالیت کرده تا منشأ اثربخشی شود و این عامل تحقق تحول واقعی در کشور است.

تحول با یافتن راه‌های مختلف مشارکت مردم 

معاون سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی اظهار کرد: در حقیقت اگر انتخابات به منزله منشأ تحول مد نظر قرار گیرد، مردم هم از انتخابات و مشارکت فاصله می‌گیرند. برای تحول حقیقی باید یافتن راه‌های مشارکت مردم در همه ابعاد در دستور کار قرار گیرد و این مشارکت تنها در راهپیمایی و انتخابات خلاصه نشود. لذا یک رویکرد مهم تحولی عملیاتی کردن امکان مشارکت مردم در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.

عرب‌صادق درباره الزامات تحول در دستگاه‌ها و نهادها به ویژه در دولت و مجلس گفت: دولت تاجر و صنعتگر بدی است و دولت باید به این نتیجه برسد که قدرت حاکمیتی با تصدی‌گری حاصل نمی‌شود بلکه قدرت حاکمیتی دولت در نتیجه ایجاد نشاط و پویایی اقتصادی در کشور است.

تبعات منفی اجرای نادرست اصل 44 

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: در این راستا اجرای درست قانون اساسی به ویژه اصل 44 می‌تواند در این رابطه راهگشا باشد در حالی که این اصل طی سال‌های گذشته به بدترین شکل ممکن اجرا شده به نحوی که اگر این اصل در قانون اساسی نبود خیلی بهتر بود تا اینکه به این نحو اجرا شود، زیرا شرکت‌های خصولتی به واسطه اجرای نادرست این اصل، موجب بیماری اقتصاد کشور شدند و از طرفی به هر قیمت تلاش شد که این شرکت‌ها حفظ شوند و هزینه ضرر یک شرکت خصولتی صرف ماندن آن به هر قیمت شد بدون اینکه کارکردی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه این مسیر غلط در راستای تحول حتما باید تغییر پیدا کند، گفت: باید به سمت مردمی‌سازی اقتصاد حرکت کنیم و لازم است دولت در این رابطه نگاه تنگ‌نظرانه به حضور مردم و بخش خصوصی نداشته باشد. این نگاه تنگ‌نظرانه باعث شده کسانی که دسترسی به موقعیت‌ها و رانت‌ها داشتند، بدون اینکه ارزش بهایی را که برای آنها پرداخته شده داشته باشند، رشد کنند و در مقابل کسانی که اهلیت داشتند به دلیل عدم برخورداری از رانت از اثرگذاری بر وضعیت اقتصادی کشور محروم ماندند. لذا باید گفت با این مشارکت‌پذیری بد در حوزه اقتصاد، مشارکت‌ناپذیری مردم را در اقتصاد رقم زدیم که این نگاه نیازمند اصلاح جدی است.

بدنه دولت نیازمند تحول است 

عرب‌صادق با تأکید بر این نکته که بدنه دولت نیز نیازمند تحول است، گفت: اکثر کسانی که در این دولت منصوب شدند فاقد تجربه و سابقه کافی برای تصدی مسئولیت هستند و این هزینه زیادی به مردم تحمیل می‌کند. لذا تا زمانی که در مجموعه دولت و مسئولان یک تحول در نوع نگاه و رویکرد به مردم برای جلب مشارکت آنها در همه حوزه‌ها شکل نگیرد خود نمی‌توانند تحول‌آفرینی کنند.

معاون سیاسی حزب مؤتلفه ابراز کرد: اگر مسئولان به معنای واقعی مردم را صاحبان واقعی کشور دانستند، به طور طبیعی تحول هم رقم می‌خورد. اگر مسئولان به این درک برسند که مردم آنها را می‌بینند و ناظر اقدامات و تصمیمات آنها هستند، در جهت تحول و رشد همه‌جانبه نیز اقدام و برنامه‌ریزی می‌کنند.

کد

عرب‌صادق در پایان درباره جایگاه و نقش مجلس در امر تحول گفت: متأسفانه برخی از نمایندگان به دنبال تحول در رزومه و زندگی موقعیت فردی خود هستند و قطعا چنین افرادی به دنبال تحول در وضعیت زندگی مردم نیستند و این وظیفه مردم است که کسانی را انتخاب کنند که به دنبال تحول در زندگی و وضعیت زندگی شخصی خود نباشند تا تحول به امری ممکن و شدنی تبدیل شود. اتفاقا یکی از موارد مورد تأکید رهبر انقلاب در این خصوص تحول در امر قانونگذاری بود که باید در جهت تحول در وضعیت کشور و زندگی مردم صورت گیرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha