سه مبنای دیدگاه امام(ره) و رهبری در تمسک به سیره اهل‌ بیت(ع)
کد خبر: 4135641
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

سه مبنای دیدگاه امام(ره) و رهبری در تمسک به سیره اهل‌ بیت(ع)

پژوهشگر جامعةالمصطفی العالمیه مبانی دیدگاه‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در تمسک به سیره اهل‌ بیت(ع) را در پانزدهمین کرسی عملی ترویجی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی تبیین کرد.

محمدرضا ضیائی، محقق و پژوهشگر جامعةالمصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام محمدرضا ضیائی، محقق و پژوهشگر جامعةالمصطفی العالمیه امروز پنجشنبه 31 فروردین در نشست علمی ترویجی «برخورد حکومت اسلامی با مخالفان سیاسی در سیره عملی اهل‌البیت(ع) از منظر امام(ره) و رهبری» که در پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد، اظهارکرد: قبل از اینکه برخورد حکومت اسلامی با مخالفان سیاسی در سیره عملی اهل‌بیت(ع) از منظر حضرت امام(ره) و رهبری را مورد بررسی قرار دهم ضرورت دارد به چند نکته مقدماتی اشاره داشته باشم.

وی، مبانی دیدگاه‌های امام(ره) و رهبری در تمسک به سیرۀ اهل‌بیت(ع) را مورد توجه قرار داد و افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، سه مبنا برای تمسک به سیره اهل‌بیت(ع) ذکر شده است که عبارتند از؛«جاودانگی سیره اهل‌بیت(ع)»، «رحمت بودن پیامبر (ص) بر جهانیان» و «صراط مستقیم بودن اهل‌بیت (ع)».

سه مبنای دیدگاه امام و رهبری در تمسک به سیره اهل‌بیت(ع)

ضیائی به ساحت‌های گوناگون حجیت سیره اهل‌بیت(ع) پرداخت و سیره اهل‌بیت(ع) در امور سیاسی را نیز حجت دانست و دلایلی از سیره ائمه(ع) و علمای شیعه نسبت به آن ارائه کرد.

محقق و پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی آخرین بحث مقدماتی را با عنوان ضرورت تأسی به سیره اهل‌بیت(ع) دنبال کرد و به تبیین برخورد حکومت اسلامی با مخالفان سیاسی پرداخت و افزود: مخالفان سیاسی به دو دسته مخالفان خارجی و داخلی تقسیم می‌شوند، مخالفان داخلی خود به دو بخش«فتنه‌گران و توطئه‌چینان» و «منافقان» تقسیم می‌شوند.

وی برای هر کدام نمونه‌های از سیره اهل‌بیت(ع) و کلماتی از حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بیان کرد.

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن احمدیان عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی و دبیرعلمی نشست به جمع‌بندی بحث پرداخت و از کمیته ناقدین دعوت کرد تا نقد‌های خود را ارائه دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن محرمی عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه به عنوان اولین ناقد، اظهار کرد: موضوع بحث، موضوعی عام است و اگر این موضوع از منظر حضرت امام(ره) یا مقام معظم رهبری بررسی می‌شد بهتر بود. به ویژه که بیشتر مطالب مربوط به حضرت امام(ره) است.

وی ادامه داد: مبانی که از سوی پژوهشگر ذکر شد، مانند؛ صراط مستقیم بودن اهل‌بیت(ع) نمی‌تواند مبنا باشد یا ضرورت تمسک به سیره به خوبی تبیین نشد، چنانکه وظایف حکومت اسلامی جامع نیست و باید روشن شود که بر چه مبنایی این وظایف را ذکر کرده است؟

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مهمترین اشکال ارائه بحث این بود که چرا به صلح امام حسن(ع) استناد نشده و برخورد با منافقان در سیره پیامبر(ص) و امام علی(ع) و حضرت امام(ره) و رهبری وجود ندارد.

سه مبنای دیدگاه امام و رهبری در تمسک به سیره اهل‌بیت(ع)

در ادامه نیز حجت‌الاسلام و المسلمین حسین عبدالمحمدی عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه به عنوان دومین ناقد در سخنانی اظهارکرد: موضوعی که از سوی پژوهشگر ارائه شده است دقیق نیست و نیاز به اصلاح دارد. مواردی که باید مورد توجه پژوهشگر قرار بگیرد شامل؛ «مفهوم‌شناسی دقیق موضوع»، «تبیین موضوع و بیان ضرورت تحقیق»، «ضرورت تبیین مبانی تمسک به سیره اهل‌بیت(ع)» و اینکه مخالفان سیاسی در این سه دسته‌ای که ارائه شد، قابل جمع نیست و لازم محقق بداند ما اساسا برخورد با منافقان را نداریم.

در پایان حجت‌الاسلام ضیایی محقق و پژوهشگر المصطفی به سوالات ناقدین پاسخ داد و افزود: همه مطالب که اساتید فرمودند خوب است ولی در یک کتاب قابل جمع نیست، سپس نمونه‌هایی از برخورد پیامبر(ص) و امام علی(ع) با منافقان را بیان کرد که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری نیز به آن استناد کرده بودند.

انتهای پیام
captcha