دلیل اخراج تیم اسرائیلی از مسابقات آفریقای جنوبی
کد خبر: 4137700
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

دلیل اخراج تیم اسرائیلی از مسابقات آفریقای جنوبی

اتحادیه جهانی راگبی اعلام کرد: اخراج یک تیم راگبی اسرائیلی از مسابقات آفریقای جنوبی در ماه گذشته، اقدامی تبعیض‌آمیز نبوده و به دلایل امنیتی انجام شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، بهمن ماه گذشته فدراسیون راگبی آفریقای جنوبی اعلام کرد: دعوت خود از تیم راگبی اسرائیلی باشگاه تل‌آویو هیت (Tel Aviv Heat) را پس گرفته است.

قرار بود این تیم اسرائیلی در مسابقاتی در آفریقای جنوبی که از 24 مارس (4 فروردین) شروع می‌شد شرکت کند.

 به گفته مارک الکساندر، رئیس فدراسیون راگبی آفریقای جنوبی، این تصمیم با لحاظ دیدگاه‌های ذینفعان مهم و برای جلوگیری از تبدیل شدن این رقابت‌ها به میدانی برای بروز اختلاف‌ها اتخاذ شده است.

سازمان راگبی جهانی(World Rugb)، نهاد جهانی حاکم بر ورزش راگبی، اعلام کرد که تصمیم برای حذف این تیم اسرائیلی از شرکت در مسابقات بین‌المللی که ماه گذشته به میزبانی آفریقای جنوبی برگزار شد، تبعیض‌آمیز نبود، بلکه به دلایل امنیتی اتخاذ شد.

وزارت ورزش، هنر و فرهنگ آفریقای جنوبی در فوریه بیانیه کوتاهی صادر و از تصمیم برای لغو دعوت تیم اسرائیلی برای تضمین امنیت مسابقات حمایت کرد. در مقابل، پیت سیکل، مدیر اجرایی تیم اسرائیلی اعلام کرد که او با این استدلال که لغو حضور این تیم مربوط به تهدیدات امنیتی است، موافق نیست.

سیکل گفت: ما انتظار داشتیم که سازمان جهانی راگبی به وقایعی که منجر به پس گرفتن دعوتنامه شد، نگاه دقیقی بیندازد. ما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه اتحادیه راگبی آفریقای جنوبی یا نیروهای امنیتی قبل از تصمیم‌گیری این تهدیدات را تجزیه و تحلیل کنند، ندیده‌ایم.

 گروه‌های یهودی به رهبری مرکز حقوق بشر لوئیس دی براندیس، از تیم آمریکایی که برای جایگزینی تل‌آویو هیت انتخاب شد درخواست کردند که از مسابقات کناره‌گیری کنند و گفتند که باشگاه آمریکایی باید دوش به شانه بازیکنان و مربیان تل‌آویو هیت بایستد اما این تیم آمریکایی کناره‌گیری نکرد.

بر اساس نامه منتشر شده توسط خبرگزاری یهودی تلگراف، پس از بررسی اتهامات تبعیض‌آمیز اتحادیه راگبی اسرائیل، اتحادیه جهانی راگبی اعلام کرد که این تصمیم به دلیل تهدید به خشونت و عدم تبعیض علیه تیم اسرائیلی اتخاذ شده است.

در این نامه، راگبی جهانی در وهله اول به واکنش عمومی به دعوت از یک تیم اسرائیلی به آفریقای جنوبی اشاره کرد. از جمله پستی در فیس‌بوک در مورد «حمام خون» در مسابقات و بیانیه ائتلاف BDS (جنبش تحریم اسرائیل) که اعلام کرده در صورت حضور تیم اسرائیلی دستان فدراسیون راگبی آفریقای جنوبی به خون فلسطینیان آلوده خواهد بود.

در سال‌های اخیر روابط اسرائیل و آفریقای جنوبی تیره شده است. آفریقای جنوبی به رویکرد خصمانه اسرائیل درباره روند صلح خاورمیانه و بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی درخصوص حقوق فلسطینی‌ها و سرزمین‌های آنها معترض است.

انتهای پیام
captcha